intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zaterdag 28 januari 2023

tellen

Dit weekend is de Nationale Tuinvogeltelling 2023. Na een half uurtje met de verrekijker voor het raam staan heb ik deze vogelsoorten gezien: 


Jammer dat de kraai en de fazanten zich niet lieten zien en er maar één meerkoet liep. Maar het is en blijft natuurlijk een momentopname. 

De telling gaat als volgt: zie je 1 vogel dan noteer je 1, maar zie je meerdere vogels van dezelfde soort bij elkaar, dan noteer je dat aantal. Zo kwam ik op 3 koolmeesjes, terwijl ik er waarschijnlijk wel meer gezien heb, maar die zaten dan weer niet bij elkaar. 

Wil je ook meedoen? Dat kan vandaag en morgen nog.


14 opmerkingen:

  1. Gaat niet lukken. Volgend jaar maar weer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat snap ik, maar volgend jaar ben je er gewoon echt weer bij :)

      Verwijderen
  2. Weer vergeten. Ik was het, Bettie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Vooral met die zanglijster ben ik blij, die zag ik hier anders nooit en de laatste weken zie ik deze vogel regelmatig.

      Verwijderen
  4. Ik ben vandaag, niet toevallig, begonnen met vogels tellen toen er een groep van 6 á 7 Koperwieken neer streek (en ook weer snel door vloog). Ik wist niet dat het Koperwieken waren, dat moest ik even opzoeken, maar ik vond ze heel bijzonder!
    Daarna kwam de rest ook nog langs: vinkjes, koolmees, pimpelmees, spreeuw, roodborst, kauwtjes en 2 waterhoentjes. De eenden waren te laat en ook de eksters heb ik niet gezien.
    Erg leuk allemaal.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook even gekeken hoe de koperwiek eruitziet. Leuk om die in de tuin te hebben!
      Als ik een onbekend vogeltje of ander beestje zie, zoek ik meestal ook even op wat ik heb gezien. Doe ik met planten trouwens ook.

      Verwijderen
  5. Ik vind het leuk er over te lezen en te horen vanmorgen op de radio ook in Vroege Vogels. Maar o het zelf te doen vind ik teveel gedoe. We hebben vrij veel soorten mussen denk ik en het verschil is zo moeilijk te zien, allemaal bruinig.
    Nu ik dit schrijf komt de bonte specht net aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan wel aangeven of je aan beginner bent of gevorderd. Zelf geef ik op dat ik beginner ben, want ik herken wel een aantal vogels, maar soms zijn de verschillen gewoon heel erg klein, net zoals jij schrijft.

      Verwijderen
  6. Wat veel verschillende soorten vogels in jullie tuin, leuk! Ik deed vroeger ook mee aan de vogeltelling maar de laatste jaren niet meer.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor mij was het nog maar de tweede keer dat ik meedeed. Ik vind het ook echt wel leuk om te doen.

      Verwijderen
  7. Ik heb nog nooit mee gedaan, maar het lijkt me wel leuk. Ik hoop alleen wel dat ik al die vogelnamen weet; ik begin het een klein beetje te leren.
    Toch vraag ik me af wat ze met deze informatie doen...

    BeantwoordenVerwijderen