intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

maandag 9 januari 2023

kijk nou!

 De sneeuwklokjes in onze tuin laten zich nog steeds niet zien, dus vraag ik me af of dat nog iets gaat worden. De krokussen daarentegen bloeien al!


En ook de steenbreek (saxifraga) bloeit al een paar weken:


Zelfs de vorst van een paar weken terug liet de bloementjes niet stoppen met bloeien.


En natuurlijk klopt het niet: het is te warm en dat komt door de klimaatverandering. En natuurlijk is dat heel erg zorgelijk, dat vind ik ook. Maar toch... bij het zien van de eerste bloeiende krokussen maakte mijn hart toch een klein sprongetje. Het is januari, het is nog vroeg in het jaar en toch gaan we de goede kant op, richting het voorjaar en richting de zomer. 

32 opmerkingen:

  1. Ik begrijp helemaal je dubbele gevoel. Datzelfde voelde ik gisteren toen ik door onze tuin liep, al komen hier in het noorden van het land de bloembolletjes nog niet eens boven de grond, de winterjasmijn staat volop in bloei. Dat hoort ook, bloeit immers ongeveer van december t/m maart, maar het geeft al zo'n heerlijk voorjaarsgevoel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gisteren tijdens het wandelen kwamen we ook winterbloeiers tegen. Erg mooi!

      Verwijderen
  2. erg mooi maar we worden nu weer met de neus op de feiten ge

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. …..er ging dus iets verkeerd 😱
      Erg mooi maar inderdaad de klimaatverandering wordt steeds meer zichtbaar!
      Thea

      Verwijderen
    2. Er zullen nog wel steeds mensen zijn die het ontkennen, maar het wordt toch steeds duidelijker, vind ik.

      Verwijderen
  3. Oh, dat is inderdaad wel heel vroeg voor deze bloemetjes. De natuur is volledig in de war.
    Ik weet ook niet wat ik moet wensen; nog een echte winter of langzaam aan de lente in schuiven. Gelukkig hoef en kan ik niet te kiezen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, gelukkig is dat niet aan ons om daarover te beslissen. Op zich kunnen we natuurlijk nog best wel een koude periode krijgen.

      Verwijderen
  4. Gisteren zagen we de eerste blauwe druifjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die bloeien hier nog niet, maar dat zal ook vast niet lang meer duren.

      Verwijderen
    2. Vandaag naar de kringloop na 2 weken eindelijk weer open. Stond grote bakken met knutsel-wonen-haken- en breien al dat soort dingen. Vond een Victor uit 2015 maar er staat echt niks voor mij in, toevallig heel veel kinderkleding en de paar dameskleding niets voor mij. Gaat naar zus die op naailes zit en waar veel vrouwen met gezinnen zitten, daar komt hij wel van pas

      Verwijderen
    3. Jammer, maar gelukkig kun je er nog anderen blij mee maken.
      Het blad is nu moeten stoppen. De uitgeverij moest een keuze maken tussen de LMV en Knip en heeft voor de Knip gekozen.

      Verwijderen
  5. Ja het is veel te vroeg, maar ik kan niet wachten tot het echt voorjaar is, nu ik wat ouder word, vind ik het warmere weer wel aangenaam, het geeft te denken uiteraard voor het milieu/de natuur. De foto's zijn weer beeldschoon. Groet Amanda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook helemaal geen wintermens, heb het ook altijd snel koud. Voor mezelf vind ik het daarom ook niet erg dat het niet koud is, maar voor de natuur wel en voor de mensen die graag op natuurijs schaatsen, is het natuurlijk ook best jammer.

      Verwijderen
  6. Te vroeg, maar o zo mooi. Geniet er lekker van.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is idd heel erg vroeg dat de krokussen nu al bloeien .De sneeuwklokjes laten hun neusjes al wel zien maar verder gebeurd er nog weinig in de postzegel tuintjes hier .Mooie foto's van de Saxifraga
    Fijne week ,Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wist gisteren eigenlijk ook niet wat ik zag! Nu al bloeiende krokussen!

      Verwijderen
  8. Wouw krokussen die zich al laten zien. Dan kan het ook niet anders dat je het voorjaar al in je hoofd krijgt. Heerlijk vind ik dat. Zelf woon ik in het zuiden van het land maar hier zie ik ze nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jullie wonen zuidelijker dan ons, maar hier aan de zee is het dan weer minder koud dan bij jullie. Het zal daar wel mee te maken hebben.

      Verwijderen
  9. Bij mij staan de sneeuwklokjes in bloei en heb ik al een paar knoppen gezien aan de kleine narcisjes. De perenboom heeft al botten en veel andere bollen zijn al flink aan het groeien. Vroeg wel hé!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De narcissen en tulpen groeien hier ook al flink. Het is wel mooi al die jonge stengels die overal tevoorschijn komen.

      Verwijderen
  10. Hier is het hooikoortsseizoen al weer begonnen. Hatsjoe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog even en je hebt het hele jaar last van hooikoorts :(

      Verwijderen
  11. Het mag dan te vroeg zijn maar maar die eerste voortekenen van de lente maken me altijd blij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mij ook hoor. Die wintermaanden kunnen niet snel genoeg voorbij gaan.

      Verwijderen
  12. Heerlijk om te zien. Hier ook al wat in bloei wat niet hoort. Maar het geeft toch een gevoel van de lente komt er aan.
    En stiekum vind ik dat prima

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vorige week was ik wat in de tuin aan het werken en het was fijn om buiten te zijn.

      Verwijderen
  13. Zag wel weer de eerste kattendrollen, maar die tellen niet mee denk ik :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die heb ik nog niet gezien... maar wij hadden dan weer hondenpoep :)

      Verwijderen
  14. Hier stonden de narcissen al. bizar.

    BeantwoordenVerwijderen