intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

donderdag 29 december 2022

Grote Markt

We bezochten iedere dag de Grote Markt van Krakau, waar het tevens ook kerstmarkt was. De Grote Markt of Rynek Glowny is het grootste middeleeuwse stadsplein van Europa. Midden op het plein bevinden zich de Lakenhallen:

Hier was vroeger het handelscentrum van de stad.

Nu vind je langs de buitenzijde van de Lakenhallen winkeltjes:


Tussen de Lakenhallen is een passage van 108 meter lang en 10 meter breed. Aan beide kanten zijn souvenirwinkeltjes.

Vanaf de Lakenhallen kon je een ritje met een koetsje maken. 

Leuk om op de foto te zetten, die paarden en koetsjes, maar een rondrit maken is niks voor ons. 

De Mariakerk:

De twee ongelijke torens werden gebouwd door twee broers, beiden architect. Het bouwen van de torens ontaardde in een concurrentiestrijd over wie de hoogste toren kon bouwen. Toen de ene broer een hoogte van 81 meter bereikt had, stak hij zijn broer dood waardoor die toren niet hoger werd dan 69 meter. 


De stadshuistoren en de kerstmarkt:


Geweldig vind ik dit soort kraampjes:



We hebben iedere dag geluncht op de kerstmarkt en er was voor iedereen wel wat lekkers te vinden.


En de glühwein smaakte ook erg goed:



De Florianuspoort is een overblijfsel van de verdedigingsmuren:


Op 24 december was het rustig in de stad geweest en we verwachtten dat het tijdens de kerstdagen nog stiller zou zijn. Nou vergeet het maar! Het leek wel of de halve bevolking van Krakau op de been was.


Het was gezellig druk. Polen zijn rustige mensen, geen schreeuwers en de sfeer was fijn.

12 opmerkingen:

  1. Mooie foto’s!
    Thea
    Wat ‘n bizonder verhaal over de twee torens van de Mariakerk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Met het laagstaande zonnetje fotografeert het niet zo heel erg makkelijk.

      Verwijderen
  2. Dat plein herinner ik me nu als de dag van gisteren. Zelfs al was het hoogzomer. We kwamen er iemand onze woonplaats tegen. Dat was wel een Pool, maar we hadden geen idee dat hij uit Krakau kwam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wel toevallig!
      Een Poolse collega van me is komend weekend in Krakau om daar de jaarwisseling te vieren.

      Verwijderen
  3. Wat een heerlijke stad om aan de kerst-mood te ontsnappen.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij vonden het een gezellig stad. Leuk met al die winkeltjes en de kerstversieringen.

      Verwijderen
  4. Dankjewel, voor alle mooie sfeer beelden, zo ben ik ook een beetje "uit"

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om te zien hoe ze daar de stad in kerstsfeer brengen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En de kerstmarkt vond ik toch ook weer anders dan de kerstmarkten hier.

      Verwijderen
  6. Oh wat leuk zeg, zo met een fijne groep mensen naar Krakau. Ik was er vorig jaar: prachtige stad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een stad met een rijke geschiedenis. Wij hebben nu niet alles gezien, maar wie weet gaan manlief en ik samen nog weleens naar terug.

      Verwijderen