intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zaterdag 5 november 2022

ooievaars

We zien ze wel vaker, maar het blijft toch iedere keer weer bijzonder...


... ooievaars!


Een klein deel van de ooievaars blijft hier overwinteren. Anderen trekken van juli tot september naar het zuiden toe en keren vanaf februari tot begin april weer terug. Tenminste, als het goed is want een groot deel van de vogels overleeft niet: ze sterven door electrocutie (hoogspanningskabels), ze worden bejaagd of ze sterven door voedseltekort. 

Maar deze twee blijven hier en dat is misschien wel hun geluk. En dat van ons, want dan kunnen we ze blijven bewonderen. 

💛 💛 💛 💛 💛 💛 💛 💛

Fijn weekend!

18 opmerkingen:

  1. Ik weet niet of het nog zo is maar op de A 13 van Den Haag naar Rotterdam zaten ook vaak een aantal ooievaars op de lichtmasten en er broedde eens een paar op een vd gebouwen naast de weg. Maar ik ben verhuisd en kom daar nog zelden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien dat iemand anders het weet?

      Verwijderen
    2. Misschien een van je llezers. Dochter is ook uit die regio verhuisd!

      Verwijderen
  2. Ja dat vind ik ook altijd bijzonder. Was dit in Sluis? Want daar zitten er ook vaak!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit was Cadzand, maar er zitten er meer in de buurt bijvoorbeeld in Retranchement, Sluis en bij Sluis over de grens. Er zijn ook mensen die van die hoge palen in de tuin of op het dak hebben staan waar ze kunnen broeden.

      Verwijderen
  3. Leuk hé, in mijn jeugd heb ik praktisch nooit ooievaars gezien. Nu zijn er ieder jaar 4 nesten rond het dorp bewoond, een met camera, we kunnen de cyclus van paring tot uitvliegen van de jongen volgen. In de weilanden rond ons dorp lopen soms wel 10 ooievaars.
    Richting Meppel zijn altijd veel ooievaars. De ooivaarsopvang is daar in de buurt.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vroeger was er hier een vogelpark en daar zaten ooievaars en misschien zijn deze ooievaars daar nog wel nazaten van. Van het voorjaar waren wij in de buurt van Epe en tijdens een wandeling zagen we hoog in de lucht vogels rondcirkelen. Door het geklepper wisten we dat het ooievaars moesten zijn.

      Verwijderen
  4. Je ziet ze meer en meer. Ofwel had ik er vroeger geen oog voor, dat kan ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zou bieden kunnen. Toch zien we hier af en toe ook flamingo's en die waren er vroeger gewoon echt niet.

      Verwijderen
  5. Ooievaars zie ik hier in Zuid-Limburg nooit, maar wel heel vaak reigers. Ergens in de buurt van een grote doorgaande weg hebben ze hun nesten. Dat is vlakbij een kasteel met een slotgracht. De landerijen rondom zijn van biologische boeren, dus er is genoeg te jagen voor hen. Als je geluk hebt, zie je er 8 in totaal. Ook zitten op de visvijver in het dorp ieder jaar minstens 20 volwassen Canadese ganzen die in de winter wel eens gezelschap krijgen van aalscholvers.
    Dus een ooievaar is voor mij een heel bijzondere verschijning. Weten jullie trouwens dat in de buurt van Gorssel een ooievaarsstation is geweest. Daar deden ze er alles aan om het aantal ooievaars omhoog te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat van Gorssel wist ik niet. Ik heb het even opgezocht en mooi om te lezen dat daar het doel, om meer ooievaars te krijgen, gelukt is.
      Reigers zien we hier ook, maar eigenlijk nooit zoveel tegelijk. Meestal gewoon maar één exemplaar. Vandaag heb ik er toevallig ook een reiger kunnen fotograferen.

      Verwijderen
  6. In de Betuwe/Alblasserwaard regio waar ik woon, zie je heel veel ooievaars. Er zijn hier veel ooievaarsnesten op palen, soms op daken van huizen en heel soms op afgeknapte boomstammen. Als de sloten uitgebaggerd worden zie je er soms meer dan tien tegelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi hoor. Hier zien we ze wel, maar het blijft dan toch ook weer beperkt tot een paar dorpen.

      Verwijderen
  7. Het zijn prachtige beesten, fascinerend om te zien ook...
    Ik moet meteen weer terug denken aan van de zomer op de camping!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zaten er daar ook? Ik weet wel van iemand die op camping Den Molinshoeve in Retranchement verbleef, dat daar de ooievaars tot heel erg dichtbij kwamen.

      Verwijderen
    2. Ja, er liepen er elke dag 2 over de camping... We hebben er zò om moeten lachen.

      Verwijderen
  8. Ja ik heb ze dit jaar ook een paar keer gezien. 1x zelfs 1 in 1 weiland.

    BeantwoordenVerwijderen