intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

maandag 31 oktober 2022

schobbejakken

Een mooie herfstdag verdient eigenlijk wel een boswandeling! 

Daar dacht niet iedereen hetzelfde over, want op weg naar de kust was het druk. 

Omdat bij ons in de buurt niet echt veel bossen van enige betekenis te vinden zijn, moeten we er altijd een stukje voor rijden. De keuze was deze keer gevallen op het Ryckevelde bos vlakbij Brugge.


Wij waren daar al eerder, maar nog niet in de herfst.


Het kasteel van Ryckevelde is gebouwd tussen 1913 en 1929:


Het oudste gebouw op het terrein is een versterkte hoeve uit de zeventiende eeuw:



In het bos staan veel loofbomen en sommige paden waren helemaal bedekt met bladeren. 



We hebben heel veel paddenstoelen gezien.







In het gebied bevindt zich de Schobbejakshoogte, een strook van heide en landduinen.


De naam ontleent zich aan de schobbejakken (dieven, schooiers, schurken) die zich hier in de duinen verstopten. De landduinen zijn ontstaan in de laatste IJstijd en zijn zeldzaam in België. Verwacht hier geen hoge duinen, het zijn meer kleine heuvels en glooiingen. Er slingert een smal wandelpaadje door het gebied en er graven schapen om het terrein open te houden. We kwamen een ander stel tegen en we waren het erover eens dat het een mooi gebied is en nu met de herfstkleuren toch zeker. 

🍂 🍂 🍂 🍂 🍂 🍂 🍂 🍂

Hierbij wil ik je een fijne week wensen!


23 opmerkingen:

  1. Goed gekozen om naar het bos te gaan in plaats van het strand, ik heb weer genoten van je mooie foto's. Groet Amanda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In het bos viel het enorm mee met de drukte en het is nu erg mooi in het bos.

      Verwijderen
  2. Ik ruik je foto's. Echt he, de geur van de bladeren en paddestoelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie foto’s (zoals altijd😉) mevr.W.
    Wij wonen in het bos, bijna allemaal loofbomen dus de herfstloper was weer uitgelegd, prachtig!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, gelukkig een positieve blog.
    Toen ik de titel las, dacht ik "nee, hè, geen aangerichte ravage verhaal toch"
    De foto's van paddenstoelen vind ik gaaf, en dat bladtapijt ook.
    Ga je soms op je buik liggen om ze zo mooi te krijgen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik lig nog net niet ;)
      Gelukkig ging het over schobbejakken van een paar eeuwen terug.

      Verwijderen
  5. Ik ga dat straks ook doen, gewoon lekker in het park aan de overkant! En dan paddenstoelen zoeken om te fotograferen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schobbejakken, schavuiten, galgenbrokken, jokkebrokken, allemaal woorden die tegenwoordig nog zelden gebruikt worden. Doe ik zelf ook niet; geef ik meteen toe, maar ze doen me weer denken aan mijn kindertijd; jaren '40 en '50. Toen waren het nog heel gebruikelijke woorden.
    Taal verandert voortdurend, dat blijkt maar weer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms kom je van die woorden tegen waarvan je gelijk denkt: dat heb ik lang niet gehoord. Er is dan al een tijd iets anders voor in gebruik geraakt. Ik vind die oude (scheld)woorden wel iets hebben, alleen zullen sommige woorden ook best wel vernederend geweest zijn in hun tijd. Als je nu 'schobbejak' tegen iemand zegt word je hard uitgelachen, denk ik.

      Verwijderen
  7. Oh, wat is het daar mooi! En meteen een tip om te onthouden, want we willen zeker nog een keertje terug naar Zeeuws-Vlaanderen.
    Dankjewel voor je mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In Vlaanderen heb je mooie bossen, parken en domeinen. Als je in West- of Oost-Vlaanderen iets wil ondernemen, dan heb je misschien hier wel iets aan:
      https://www.brugseommeland.be/nl
      https://www.westtoer.be/nl
      https://www.routen.be/

      Verwijderen
    2. Dankjewel, die linkjes ga ik goed bewaren&opslaan!

      Verwijderen
  8. Wat een parmantig kasteeltje is dat! En zo mooi symmetrisch. Daar houd ik van. het ziet er daar prachtig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een mooi gebied, met veel wandelpaden en genoeg te zien en te doen.

      Verwijderen
  9. Leuk, die naam en de verklaring ervoor

    BeantwoordenVerwijderen