intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

donderdag 17 november 2022

goedkoop

 Na een contolebezoek aan de tandarts, reed ik door de polder terug naar huis. Onderweg kocht ik een paar kilo stoofperen bij een kraampje langs de weg, die ik op de hooikistmanier wilde bereiden.

Ik schilde de peren, voegde suiker, een kaneelstokje en water toe. En o ja, een scheutje port, want daar had ik bij Bertiebo over gelezen: klik! Ik bracht de peren aan de kook en liet ze even doorkoken.

Onderstaande beklede doos was ooit onderdeel van een kerstpakket en normaal zitten daar restjes stof in, maar nu kon ik hem mooi voor het garen van de peertjes gebruiken.


Het oude dekbed van wijlen tante Bep (zat nog nieuw in verpakking toen ik hem kreeg en hebben we altijd in de caravan gebruikt) kwam goed van pas om als isolatiemateriaal in de doos te gebruiken. 



De pan met peertjes omwikkelde ik met het dekbed en daarna deed ik de deksel op de doos. En vervolgens hoefde ik urenlang niks meer te doen. Na een uur of vier heb ik eens in de doos gekeken en de pan was nog steeds goed warm. De peertjes waren al zacht geworden, maar ze konden best nog wel wat zachter, dus dekte ik de pan weer lekker toe. 


Maar na vijf uur waren de peertjes toch echt naar mijn zin en heb ik de pan uit de doos gehaald, het dekbed opgehangen en de doos laten luchten.

 Nou, dat was nog eens makkelijk en goedkoop koken! Dat kan ik best wel vaker doen. 


26 opmerkingen:

  1. Deze manier van eten bereiden is ook weer helemaal in nu met de hoge energiekosten. Ik heb ook nog een oud ganzendonzen dekbed liggen, misschien ook maar eens iets mee proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had me er jaren geleden ook al eens in verdiept, maar er verder nooit iets mee gedaan. Nu ben ik helemaal enthousiast!

      Verwijderen
  2. Ga je ze nog in potten doe if invriezen of komen ze binnen paar dagen wel op?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Man en zoon eten ze niet en daarom gaan ze de vriezer in. Ik maak kleine porties en dan eet ik ze als bijgroente.

      Verwijderen
  3. Wat een goed idee. Ga ik ook eens proberen van de winter. Dank voor de inspiratie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Niet alleen goedkoper ,maar ook nog eens een veilige oplossing , want terwijl je eten gaart kun je met een gerust hart de deur uitgaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is waar. Nu zou ik toch nooit de deur uitgaan als er iets op het vuur staat, maar er zijn mensen die dat wel doen.

      Verwijderen
    2. Ik ook niet ,maar vind het wel handig dat je gewoon weg kunt gaan terwijl je eten gaart zonder dat je bang hoeft te zijn voor brand of dat het aanbrand.

      Verwijderen
  5. Het blijft toch fascinerend zoiets... Dat je voedsel op deze manier kunt garen. Je hebt een goedkope en praktische manier voor de hooimadam gevonden met deze doos en dekbed, hartstikke leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In eerste instantie dacht ik erover om een hooimadam zelf te maken, maar dit kost een stuk minder werk en tijd.

      Verwijderen
  6. Wat goed zeg! En hoe vond je de smaak, met port bedoel ik?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had teveel water bij de peertjes gedaan om de port goed te kunnen proeven. Lesje voor de volgende keer ;)

      Verwijderen
  7. Zo doe ik het ook, maar dan in de Hooimadam. Ipv Port gooi ik er een scheut rode wijn in :)
    Groet, Ikkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk dat het gelukt is op deze manier! Zeker in deze tijden van energiecrisis!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het volgende wat ik eens zal proberen is stoofvlees, daar ben ik ook wel benieuwd naar hoe dat zal gaan.

      Verwijderen
  9. Wat een heerlijke (en goedkope) manier om peertjes te stoven. Ik wist niet dat het zo simpel lukt. Wie weet waag ik ook eens een poging.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar was niet veel werk aan en ik vind het ook echt een aanrader.

      Verwijderen
  10. Ik vind het een geweldig idee, wist niet dat het zo makkelijk was. Ga ik ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je het ook eens gaat proberen.

      Ik vind het leuk dat ik de bezoekers van mijn weblog heb kunnen inspireren en ik ben toch stiekem wel benieuwd of jullie ook zo enthousiast zijn.

      Verwijderen
  11. wat een geweldig idee, met de huidige prijzen van het gas is dat een mooie oplossing. groet Amanda

    BeantwoordenVerwijderen