intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zaterdag 8 oktober 2022

een kort tuinpraatje

In de tuin staat nog van alles in bloei en ik geniet nog dagelijks van alle kleuren. 


Van de week was ik op mijn werk bij iemand die prachtige dieporanje/rode dahlia's had staan. Schitterend! Als er weer knollen te koop zijn, ga ik naar zoiets op zoek. Ik heb nu vooral roze dahlia's. Dat komt ook omdat een hele tijd geleden bij het tuincentrum verlepte dahlia's voor 1+1 gratis aangeboden werden en dat waren toevallig allemaal planten met roze bloemen. Ik kocht er een paar en ze zijn mooi bij getrokken. 

Een aster en de roodgele kokardebloem:


Onderstaande bloemen komen nog uit een plantenmengsel dat ik tegen de zomer gezaaid had:


En dan de cosmea:


Deze had ik dit jaar voor de allereerste keer in de tuin en wat een heerlijke plant is dat! Al die verschillende kleuren en tekeningen... Ik maakte de foto's van de cosmea aan het begin van de avond en daarom zijn ze wat aan de donkere kant.

Ik ben al druk bezig met het voorjaar. In de emmertjes en de grote bloempot hieronder heb ik bloembollen geplant.


En ik heb nog meer bloempotten waar bollen in zitten. 

In de Keukenhof zijn ze ook begonnen met bloembollen te planten. Daar gaan zeven miljoen bollen de grond in. Wat een werk! En ook: wat een slecht werk! Ik krijg al spontaan last van mijn rug als ik daaraan denk!

🌷🌼🌷

Fijn weekend!

17 opmerkingen:

  1. Die Cosmea kun je nog jarenlang plezier van hebben, die zaait enorm uit. Ik kreeg een paar jaar geleden een klein polletje van de buurvrouw, meer dood dan levend , maar het kwam toch in bloei, het jaar daarop had ik er al heel veel en nu moet ik er soms weghalen omdat het anders een heel veld wordt.Maar ze zijn prachtig.
    Gezellig hoor, al die kleur nog in de tuin, ik geniet er iedere dag nog van.
    Fijn weekend beterschap voor je zoon!
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een aantal jaren geleden had ik voornamelijk in het voorjaar bloemen. Tijdens de zomer en het najaar had ik vrijwel niks dat bloeide. Ik ben toen begonnen met najaarsbloeiers, zoals asters te planten. En door al mijn zaaigoed van bloemen van dit jaar, zitten we nu ook de hele zomer goed in de bloemen.

      Verwijderen
  2. Hier op Tholen wordt veel voor bloemzaden gekweekt en vorig jaar was er een enorm veld met Cosmea, zo mooi!
    In de voortuin staat een grote lange bak met paarse spaanse margrieten die maar door blijven bloeien en de sedum komt mooi op kleur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij ons in de buurt weet ik 1 boer die ook bloemen kweekt. Het is toch altijd weer een verrassing welke kleur bloemetjes er komen.

      Verwijderen
  3. wat staan ze nog mooi!!! Geniet er van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit jaar ga ik ook bloembollen planten in potten. Vorig jaar kreeg ik de tip via jou. Ik verlang al naar de lente. Wat weet jij ongelooflijk veel van het prachtige tuinleven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vroeger wilde ik hovenier worden, dus de interesse zat er al vroeg in. Maar het is vooral door te lezen en naar programma's als Gardener's World te kijken, dat ik over planten en tuinieren leer.

      Verwijderen
  5. Gezellig om nog zoveel kleur in je tuin te hebben. Dahlia's vind ik heel mooi, we hadden ze vroeger thuis ook. Ik krijg er meteen weer herinneringen aan...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn prachtige planten. En het is leuk dat ze zo goed aanslaan in onze tuin.

      Verwijderen
  6. Prachtig en mooi als het ook zo weer opkomt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is fijn dat er nog zoveel in bloei staat. Met heel veel plezier kijk ik naar buiten, naar al mijn bloemetjes.

      Verwijderen
  7. Die dahlia's op je foto heb ik ook al een paar jaren en ze behoren tot mijn favorieten! Ik vind ze erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen