intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

maandag 12 september 2022

blauwalg

Zaterdagmorgen trok hier de ene na de andere onweersbui over. Er viel een grote hoeveelheid regen gedurende de ochtend. Zoonlief had motorrijles en ondanks dat hij een motorpak en -laarzen droeg, was hij nat tot op zijn vel. Halverwege de middag klaarde het op. Gelukkig maar, want we waren uitgenodigd voor een barbecue en op nog een enkel klein buitje na, bleef het voor de rest van de dag droog. 

Zondagmorgen gingen manlief en ik wandelen. De zon scheen en er stond geen zuchtje wind.


We waren in Westdorpe, in het zuiden van Zeeuws-Vlaanderen.

(Bron: Google Maps)


Hier ligt de Canisvliet, een poldergebied en natuurreservaat dat ooit ontstaan is uit schorren en slikken. Jarenlang kwam hier vervuild water door lozingen vanuit België binnen, maar na een sanering van het gebied behoort dit tot het verleden. 


Ik meen me te herinneren dat we hier ooit borden tegenkwamen, waarop aangegeven werd dat het vervuild water was. Die kwamen we nu niet meer tegen, maar ze hadden beter andere waarschuwingsborden neergezet, want in het water zat blauwalg. Nou ja, zonder borden was dat ook wel duidelijk: het water was groen en troebel, het stonk en er dreven overal dode vissen.


We kwamen een man met een pupje tegen, die verbouwereerd zei dat zijn hondje in het water gesprongen was. Het vier maanden oude hondje was kletsnat en de man hoopte dat het geen vuil water binnen gekregen had. We hoopten het ook voor hem.



Canisvliet is een mooi gebied, het straalt rust uit en je kunt er langs het water, door de bossen en door de polder wandelen. 

☼☼☼☼☼☼☼☼

Onze vakantie is weer voorbij, We hadden een goede week en vandaag gaan we er weer vol goede moed tegenaan.

Hierbij wil ik je een fijne week wensen!

12 opmerkingen:

  1. Toch mooi weer gehad in jullie vakantie.
    Op Tholen hebben we in totaal 50 mm gehad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, we zijn een paar keer wezen wandelen en dat doen we alleen als het mooi weer is. Ons hoor je niet klagen.

      Verwijderen
  2. We hebben veel gewandeld in Z. Vl. Maar daar nog nooit. Mooi zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die man met dat hondje zei dat er ook hertjes liepen, maar die hebben wij niet gezien.

      Verwijderen
  3. Die spiegeling in het water, zo mooi.
    Succes en fijne week gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het mooie van windstil weer, dan is het water mooi glad.

      Verwijderen
  4. Een gelukje dat het droog was voor de barbecue. Ik geniet verder eigenlijk wel van de regen. Van mij mag er nog veel meer regen komen. Ik vind dat gezellig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De regen is hard nodig, maar ik heb er verder best wel een hekel aan. Na de eerste spetter ben ik het al beu. Ik ben ook echt een zomermens: zon, warm en droog.

      Verwijderen
  5. Zondag was het prachtig wandel- (en fiets)weer in Zeeuws-Vlaanderen. Je hebt de natuur weer mooi in beeld gebracht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Er waren veel wandelaars en fietsers op pad, het was dan ook heerlijk weer.

      Verwijderen