intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

donderdag 23 juni 2022

met familie

Afgelopen zaterdag vertrokken manlief, zoonlief, schoonmoeder en ik naar Schiphol voor een korte vakantie op Sicilië. De broer van manlief en diens vrouw waren daar toen al een week en wij hadden in de buurt van hun verblijfplaats een appartement gehuurd. 

Op Schiphol was het druk. Voor de security stond een lange wachtrij en omdat het buiten warm was, kregen we van het personeel flesjes water en ijsjes terwijl we stonden te wachten.


Toch stonden we 'maar' een uur in de rij en dat viel ons reuze mee, na alle berichten van de laatste tijd over wachtrijen van een paar uur en daardoor gemiste vluchten. 



Transavia bracht ons naar het vliegveld van Catánia op Sicilië. Een vliegreis van bijna drie uur.

(Bron: Google maps)

De planning was dat we Catánia, Noto en Siracusa gingen bezoeken. 

De eerste nacht sliepen we in een appartement in de buurt van Catánia, zodat we vanaf daar eerst een flitsbezoek aan deze stad zouden brengen. Mijn zwager en schoonzus waren hier niet bij, die zouden we later op de dag ergens anders treffen. 


We begonnen met een bezoekje aan de kathedraal. Op dezelfde plaats werden eerder kathedralen gebouwd, maar deze werden verwoest door uitbarstingen van de Etna of door aardbevingen. De huidige kathedraal werd in de jaren na een zware aardbeving in 1693 gebouwd.



De Basilica della Collegiata werd eveneens na de aardbeving van 1693 gebouwd:


We wandelden over de Via Etnea, de hoofdstraat van de stad.



En ergens halverwege zijn we een straat ingelopen en vanaf daar weer richting de kathedraal gelopen.




De San Benedetto kerk:




Castello Ursino werd tussen 1239 en 1250 gebouwd:


Vroeger stond het kasteel op een klif in de zee, maar door de uitbarstingen van de Etna en de lavastromen staat het nu een kilometer landinwaarts.

Ik hou van nauwe straatje, steegjes en doorkijkjes.


De graffiti op bovenstaande foto vind ik lelijk en ik vind het ook zonde van de oude huizen en muren. Onderstaande muurschildering is dan toch echt duizend maal mooier en stond niet op een monumentaal pand. 


We lunchten in de stad en om twee uur reden we met onze huurauto naar Avola, tachtig kilometer zuidelijker. We checkten in bij het door ons gehuurde appartement en even later stonden zwager en schoonzus op de stoep. Onder het genot van een kopje koffie vertelden ze over hun week op Sicilië en daarna vertrokken we voor een bezoek aan Noto, maar daarover vertel ik de volgende keer.

24 opmerkingen:

  1. Heerlijk zo een paar dagen er tussen uit, en Italië is altijd goed wat mij betreft. Prachtige foto's en doorkijkjes, leuk om zo even met jullie mee te kijken, ik hoop dat de rest van de vakantie ook zo mooi is geweest. Groetjes Amanda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij zijn ooit in Rome en in Toscane geweest en daar was het ook mooi. Die Italianen wisten en weten wel hoe ze mooie dingen kunnen bouwen en de boel sfeervol kunnen maken.

      Verwijderen
  2. Had ik al verteld dat mijn man en ik op Sicilië verliefd werden? Op elkaar?Hahaha, ik herken dan ook niets van je mooie foto's. Bettie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sicilië, zo mooi! Siracusa en Ortygia zijn prachtig maar het barokke Noto is misschien nog wel mooier. Geniet ervan!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Siracusa vonden wij ook enorm mooi, met al die smalle straatjes.

      Verwijderen
  4. Oh wat leuk al die foto's en je verslag. Het is een van de plekken die op ons lijstje van bestemmingen staat.
    Maar lopen kunnen wij niet meer goed, dus ben ook vooral geinteresserd in de omgebing

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben best veel gelopen. Elke dag meer dan 10.000 stappen. Mijn schoonmoeder van 81 kon het nog redelijk behappen, maar die is nog goed ter been.

      Verwijderen
  5. Oeps, die drukte op Schiphol.... Ik zag de beelden op tv en had medelijden met die mensen. Maar jullie hadden uiteindelijk toch niet zo'n lange wachttijd.
    Wat is Sicilië mooi, ik ben er nooit geweest. Indrukwekkende bouwkunst; ik geniet van je foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben vooral barokke bouwkunst gezien. Door de zware aardbeving in 1693 en de daarop volgende tsunami zijn veel gebouwen verwoest. Wat daarna gebouwd is en er nu gelukkig nog staat is vrijwel allemaal barok.

      Verwijderen
  6. Een uur valt mij ook erg mee gezien de horror verhalen! Ik dacht dat je al zo een uur of vier moest wachten. Fijn dat het zo meeviel trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig ging het allemaal vlot. Mijn zwager en schoonzus vertrokken een week eerder dan ons en die konden gelijk doorlopen, zonder ook maar ergens in de rij te hebben moeten staan.

      Verwijderen
  7. Ik heb hele goede herinneringen aan een vakantie daar. Geweldig mooi eiland. Nog veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om te lezen. Wij hebben het ook erg goed gehad en gezellig.

      Verwijderen
  8. Prachtige foto’s van een bijzonder eiland. Wat fijn dat het op Schiphol toch redelijk snel ging.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zag er ook best wel tegenop, maar gelukkig viel het allemaal mee.

      Verwijderen
  9. Wat leuk dit verslagje, nu ben ik ook een beetje op vakantie geweest!
    Wat maakten ze vroeger prachtige gebouwen hè.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dat zonder alle materialen die we nu hebben. Ik vind het echt enorm knap.

      Verwijderen
  10. Wat een heerlijke vakantie in een prachtige omgeving. Heel veel plezier!! xx

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige plaatjes. Erg jaloers.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat heerlijk om zo mee te kunnen kijken!

    BeantwoordenVerwijderen