intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

maandag 30 mei 2022

spinsel

Zondag overdag regende het en pas halverwege/eind de middag werd het droog. We gingen daarom pas laat wandelen.


(Bron: Google Maps)

We gingen naar natuurgebied Braakman-Zuid en als je dan vervolgens zegt: "bij het bruggetje", dan weten veel mensen hier in de buurt waar je geweest bent.




De Braakman is een oude zeearm van de Westerschelde. Het gebied bestaat, naast water, uit bos en polders. 



Wij liepen eerst door het bos, vervolgens door de polder (om aan onze kilometers te komen) en daarna weer door het bos. 



De wolken waren nog donker en zwaar, maar geleidelijk aan kregen we steeds meer blauwe lucht te zien.





Maar pas aan het begin van de avond trokken de meeste donkere wolken weg.


We kwamen 'ingepakte' struiken tegen:


 Een fijn spinsel bedekte de takken.



Ik plaatste de foto's op facebook en vroeg aan mijn vrienden van welk beestje dit zou kunnen zijn. Ik kreeg de volgende antwoorden:
spinselmot
stippelmot
eikenprocessierups
bastaardsatijnvlinder

Haha, nou weet ik het nog niet...
Weet iemand van jullie wat het kan zijn?

20 opmerkingen:

  1. Jawoord, dat is de spinselmot. Mooie foto’s!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi gebied. Vanaf de snelweg zie de je huisjes/caravans van vakantiepark staan en het ziet er niet echt prettig uit zo dicht op elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is er ook niet prettig. Zag laatst een programma waarin gasten vertelden over hun slechte ervaringen met het park.
      De natuurgebieden zijn wel mooi, maar die staan weer los van het recreatiepark.

      Verwijderen
  3. Wat toen het nog camping Braakman heette was het een leuk park,nu wordt het door de familie Gillis uitgemolken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het programma van de familie Gillis nog nooit gezien en ik hoef het ook niet te zien. Soms lees ik er iets over op facebook en dan weet ik al genoeg :(

      Verwijderen
  4. Zover ik weet is het de spinselmot. In een hoog tempo vreten de rupsen ervan alle takken kaal en spinnen zich dan in. De ervaring is dat de meeste struiken zich hetzelfde seizoen nog herstellen van die kaalslag. Wat maar weer aangeeft dat de natuur vaak sterker/minder hulpbehoevend is dan mensen vaak denken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is waar. De mens wil altijd overal ingrijpen, maar dat is niet echt nodig.

      Verwijderen
  5. spinrag is wat moeilijk te herkennen volgende keer op jacht naar de rups dan wordt het wat makkelijker ik denk ook stippelmot maar ben niet zeker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb wel van iets dichterbij gekeken, maar ik kon geen rups ontdekken. Dus ik heb of niet goed gekeken, of ze waren al vertrokken.

      Verwijderen
  6. Mooie foto's, ik ga voor de spinselmot. (google-lens zei dit ook tegen me, via jouw foto's )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dan te bedenken dat ik zelf ook google-lens heb... maar dat vergeet ik meestal.

      Verwijderen
  7. Ziet er spookachtig uit. Geen idee hoe dit heet. Aan mij heb je ook niks :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geeft niet hoor. Ik weet nu dat het de spinselmot was.

      Verwijderen
  8. Ah de Braakman. Daar liggen heel wat voetstappen o.a. van toen ik in T. juf was en we daar kampeerden met de schoolverlaters. Zo leuk was dat, het hele team mocht mee. De rest van de school zal gewoon vrij zijn geweest. Dat kon toen nog!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als kind zat ik op de meisjesclub. Je had ook een jongensclub en later is dat gewoon 1 geworden en werd het de knutselclub. Maar toen ik er op zat, in de jaren 70, was het dus de meisjesclub en gingen we daar ieder jaar op kamp. Samen met de meisjesclubs uit andere dorpen. We sliepen in grote tenten en wat ik me er nog van herinner is het grote kampvuur 's avonds en de vossenjacht in het bos. En ook dat een keer een meisje een tentharing dwars door haar voet had :(

      Verwijderen
  9. Ik houd erg van dat soort bruggetjes! Wat een mooie wandeling hebben jullie gemaakt zo te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maak meestal ook een foto van een bruggetje en ga graag even op een brug naar het water kijken.

      Verwijderen
  10. Neen, ik weet geen antwoord op je vraag. De foto's hebben iets romantisch, en ook spookachtig. Maar gelijk hoe, MOOI!

    BeantwoordenVerwijderen