intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zaterdag 28 mei 2022

pindakaas

Van de winter gingen de pindakaaspotten bij lange na niet zo snel leeg als nu:



De jonge vogeltjes moeten gevoerd worden en blijkbaar voldoet de vogelpindakaas daar goed voor. 


De foto's zijn niet helemaal scherp: de vogels zitten niet stil en de pindakaaspot hangt net iets te ver weg voor mijn lens. Maar... dit is wat ik zie als ik uit het keukenraam kijk. Het is de hele dag een komen en gaan van vogels. Er komt ook regelmatig een specht, maar die heb ik vandaag niet gezien. 

18 opmerkingen:

  1. Wat leuk. Ik geef het hele jaar door voedsel. Zo gezellig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Doe ik ook en het losse voer is nog steeds snel weg. Er zitten hier ook veel vogels in de tuin.

      Verwijderen
  2. Ik voer ze elke dag tegenwoordig. Hier in de buurt zijn zo weinig weilanden vrij van gif dat ze massaal hier komen. Pindakaas alleen als ik een pot tref die me niet smaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er nu van Pet's Place en voorheen van Lidl. Beiden vinden ze lekker.

      Verwijderen
  3. Kijk wel even of er zout in de pindakaas zit.Dit is slecht voor de vogels.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze is speciaal voor vogels. Als ik zelf vetbollen maak doe ik daar wel gewone pindakaas door, maar zonder toevoeging van zout (100% natural).

      Verwijderen
  4. Bij ons precies zo, na de winter eigenlijk vergeten de pot weg te halen, maar nu al twee keer moeten vervangen omdat ze leeg waren. Er zitten veel vogels hier, en volop nestjes met jonge vogeltjes, dus ik help de ouders graag een handje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze zouden zelf genoeg moeten kunnen vinden, maar hier ook brood is zo weg

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is nu inderdaad genoeg te vinden. Dit kost ze minder energie, zullen we dan maar denken.

      Verwijderen
  6. Dat blauw van het vogeltje en van dat huisje! Prachtig!!!
    Gaat je rug een beetje beter? Niet teveel doen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb er ook een hangen, maar bij mij komen er alleen meeuwen en kraaien op af helaas. Op zich niet erg, maar toch minder leuk om naar te kijken dan de kleinere vogelsoorten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig hebben die vogels het nog niet ontdekt. Er zit wel regelmatig een kraai in de tuin, maar hij komt niet op het voer af.

      Verwijderen
  8. Ik heb er ook een hangen, maar bij mij komen er alleen meeuwen en kraaien op af helaas. Op zich niet erg, maar toch minder leuk om naar te kijken dan de kleinere vogelsoorten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn man blijft de vogels ook maar voeren, met pindakaas en voer... Overal hangen potjes en bakjes. Het is heel leuk om al die vogels bezig te zien. Bij ons komen er ook eksters, vlaamse gaai en specht een hapje halen. En dan zijn de koolmeesjes en musjes rap weg...
    Eigenlijk hebben de vogels het niet meer nodig, maar ze vinden het wel mooi makkelijk hè... En wij hebben wat te kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vorig jaar waren bij mij ook een paar vetbollen over na de winter. Wat me opviel was dat het koolmezenpaar dat het nabijgelegen nestkastje had geconfisqueerd, na het voeren van de jongen rechtstreeks naar de vetbol vlogen, er even van aten en dan weer op zoek gingen naar insecten etc. voor de jonkies. De jonkies kregen niet van de vetbol. Het leek wel of het een snelle snack was voor de oudervogels. Zaadjes zijn niet goed voor de jonge mezen en naar me verteld is ook niet goed voor de meeste andere jonge vogels, inclusief die van zaadeters. Ze schijnen in die 'nestperiode' dierlijk eiwit nodig te hebben. Dat vet geeft veel energie en dat hebben de oudervogels vooral nodig in die periode.
    Dit jaar geen broed in het nestkastje, maar zag wel veel mussen bij de vetbollen. Heb alleen geen idee waar die mussen broeden. Maar dat ze broeden is vrij zeker in deze tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb wel gehoord dat grote zaden of hele pinda's niet goed zijn voor jonge vogels. Ze zouden er in kunnen stikken.
      De vogels zitten hier niet in het nestkastje, er zit een nestje in een vervallen schuurtje. En voor de rest hebben we veel bomen en struiken waar nesten in zitten. Naast de eksters en duiven, ook meesjes, vinken en mussen. En de specht ook, denk ik, maar die kan ook in een boom in de buurt zitten.

      Verwijderen
  11. Nu wil ik ook meteen weer een pot pindakaas buiten hangen! Bij ons verdwijnt alleen vaak de hele pot ineens.

    BeantwoordenVerwijderen