intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zaterdag 26 maart 2022

bos

 Manlief moest in Merksem, ten noorden van Antwerpen, zijn en hij had een plan: als hij me op de heenweg bij mijn moeder zou oppikken, konden we later mooi ergens gaan wandelen. En zo vertrok ik tegen negen uur naar mijn moeder toe en om half twaalf pikte manlief me daar op. 

Vlakbij Merksem is het Peerdsbos:


De naam van het bos is afgeleid van het Middelnederlandse woord pertse wat grenspaal betekent. Wij dachten eerst dat de naam iets met paarden (peerden) te maken had, maar dat bleek dus niet te kloppen. 

(Bron: Google Maps)


In het bos zijn lange lanen en het is er fijn om te wandelen of te fietsen.



Ik raapte onderweg nog wat dennenappels op voor mijn insectenhotel, want die zaten er nog niet in.



Bosanemoontjes:


Het Peerdsbos loopt over in het Park van Brasschaat alwaar Het kasteel van Brasschaat staat dat in 1872 gebouwd werd:



In het park staat een obelisk:


Deze is gemaakt door de Italiaanse beeldhouwer Della Casa en staat sinds 1884 in het park. De obelisk was destijds een gift aan de burgemeester. 


Het was prachtig weer en we liepen zeven kilometer. Voor manlief viel dat nog niet mee, omdat hij nog aan het herstellen van corona is. Hij had zich toch een beetje op de afstand verkeken. Gelukkig stonden er onderweg genoeg bankjes zodat hij tussendoor kon uitrusten.


18 opmerkingen:

  1. Een prachtige wandeling!
    Ik heb door de mooie foto's. een stukje mee kunnen kopen ( genieten),
    Dank je wel!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kopen moet natuurlijk lopen zijn.
    Sorry!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was fijn om te wandelen en de eksters te horen roffelen en andere vogels te horen fluiten. Echt voorjaar!

      Verwijderen
  3. Dat was een goed plan van je man! Wat is het heerlijk wandelweer, en in zo'n mooie omgeving is het helemaal genieten.
    Ja, Corona hakt erin hè... Die energie is echt wel een dingetje, maar in de meeste gevallen komt het na milde coronaklachten wel weer in orde met de energie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zal wel gewoon zijn tijd nodig hebben. Voor de rest valt het bij hem wel mee met de moeheid, maar gisteren had hij er toch echt wel last van.

      Verwijderen
  4. Wat een mooi bos, ik ken het niet maar het komt op mijn lijstje voor een dagje uit, een van de komende vakanties! Misschien wel leuk voor de 80e verjaardag van mijn papa in augustus. Vast ook leuke plekken voor een lekkere lunch in die omgeving.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat denk ik wel.
      Er is daar in de buurt ook nog een orangerie. Wij zijn daar niet meer geraakt, maar daar wil ik ook nog eens heen.

      Verwijderen
  5. Reacties
    1. Heerlijk hè? Het was fijn om met dit weer te wandelen.

      Verwijderen
  6. Bijzonder die grenspaal het is een mooi park/bos de lente straalt echt van je foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat een mooie wandeling met mooie foto's. Groet Amanda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. prachtige wandeling mevrouw W,
    heerlijk in de frisse blauwe lucht,
    super

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuk idee van je man! Het ziet er uit als een prachtige wandeling.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Eén van de mooie groene longen in het Antwerpse dat we geregeld een bezoekje brengen. Zeker ook de moeite waard is Park Vordenstein aan de andere kant van de snelweg (best te bereiken vanuit Schoten Centrum). Er is tevens een orangerie met een zeer interessante botanische tuin.
    Hier een link : https://www.natuurenbos.be/vordenstein

    Groetjes,
    Rudi

    BeantwoordenVerwijderen