intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

woensdag 27 oktober 2021

Jeroen

Schoonzus E. schildert en ze is weg van de schilderijen van Jeroen Bosch. Tijdens ons weekendje-weg wilde ze graag naar 's Hertogenbosch toe om daar het Jheronimus Bosch Art Center te bezoeken. We kochten online combitickets voor het Art Center en de Jeroen Bosch-vaarroute op de Binnendieze: klik!

Schoonmoeder en ik hadden al eerder door 's Hertogenbosch gevaren, maar deze Jeroen Bosch-vaarroute was totaal anders. We kregen nu onderweg een film en een lichtshow te zien en dat was echt de moeite waard. 


En ja, varen door de oude stad is op zich ook al een hele belevenis!




Hier varen we onder een kerk door:



Onderweg kwamen we verschillende beelden tegen van figuren uit de schilderijen van Jeroen Bosch.





We werden vlakbij het Jheronimus Bosch Art Center afgezet. We bedankten de gids die ons veel over de stad verteld had en na eerst ergens geluncht te hebben, gingen we naar het Art Center toe.


Twee jaar geleden was ik hier ook al eens. Het zijn niet de echte werken die hier hangen, maar reproducties. De echte werken hangen elders in de wereld en het enige werk dat in Nederland gebleven is, hangt in Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam.


De schilderijen gaan veelal over hemel en hel, goed en kwaad. En ja, je moet ervan houden... mijn ding is het niet!


Het valt niet te ontkennen dat Jeroen Bosch een rijke fantasie had.



De werken van modeontwerper Addy van den Krommenacker, geïnspireerd door een werk van Jeroen Bosch, vond ik dan weer wel mooi:



Mijn neefje en nichtje, van zestien en elf jaar oud, vonden het Art Center leuker dan het varen... dat verwacht je dan weer niet, hè?

Vanuit de toren van het Art Center, dat in een kerk gevestigd is, hadden we zicht op de Sint-Janskathedraal:


En dat was ons dagje 's Hertogenbosch...

De volgende dag hebben we allemaal uitgeslapen. Dat was wel even nodig. Tijdens zo'n weekend met anderen sta je toch de hele dag 'aan'. De zondag zijn we op het vakantiepark gebleven en hebben we daar van alles gedaan (zwemmen, midgetgolf, bowlen...).

18 opmerkingen:

  1. Nee, de schilderingen zijn ook niet mijn smaak. Maar goed, dat kan met kunst hè..
    Leuk zo'n route door de stad in een bootje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hou inderdaad weer van andere dingen, maar gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde.

      Verwijderen
  2. De vaartocht in-onder Den Bosch heb ik eens gedaan met een uitje van mijn werk. Erg leuk.
    Rond die tijd las ik een leuke roman over Jeroen Bosch van de Antwerpsree schrijver Johan Vermeulen "de tuin de Lusten" Hij heeft nog meer historische romans over bekende figuren en ook trillers en science fiction boeken. Lekker leesbare boeken allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toen de serie Floris op tv was, speelde een schilderij van Jeroen Bosch een grote rol in een aflevering. Nachtmerries van gehad. Maar ja, toen was ik 8. Mooie stad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet nog wel dat wij vroeger naar Floris keken, maar ik denk dat ik toen nog te jong was om er iets van te begrijpen.

      Verwijderen
  4. Oh wat maak je mij blij met deze mooie foto's van mijn geboorte stad waar ik helaas al bijna 50 jaar niet meer woon. Maar ik herken alle plekjes nog. Heb je er bezwaar tegen als ik ze opsla op mijn gesloten pinterest bord van mooie foto's in Den Bosch. Leon

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Den Bosch is een leuke stad. Ik kom er wel eens vanwege het museum. Natuurlijk wandelden we dan ook en ik wilde zo'n vaartocht ook graag maken. Helaas stemde mijn man tegen. Maar nu laat ik hem straks de foto's zien. Dat zal hem leren, haha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is echt de moeite waard hoor, ook de andere rondvaart die niks met Jeroen Bosch te maken heeft is mooi en vaart gedeeltelijk ook dezelfde route. De gidsen vertellen veel tijdens een rondvaart.

      Verwijderen
  6. Het lijkt me fantastisch, zo'n dag! Ik houd veel van de schilderijen van Jeroen Bosch heb er ook een heel dik kunstboek van. Op die platen kun je waarschijnlijk ook meer detail zien dan op de reproducties... Dit werk, dat zijn echte kijkplaten waarin veel gebeurt en waaraan een denkwereld ten grondslag ligt die niet meer de onze is. Je mist daardoor wel hints en toespelingen die je als middeleeuwen meteen zou vatten.
    Maar wel een aanslag op je zintuigen. Voor ontspannen genieten is er dan weer andere kunst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien is het ook wel omdat ik er te weinig vanaf weet. Zou goed kunnen.

      Verwijderen
  7. Weer genoten van je uitje. Ik ga binnenkort dagje Amsterdam en heb een paar verrassingen voor mijn man. Hij liet mij de vrijehand, zeg je dat zo, om iets te organiseren. Als ik eraan toe kom ga ik het vandaag misschien al reserveren. Moest wel beloven dat er geen dieren in voorkwamen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze vaartocht lijkt me geweldig! 'k Heb wel de "gewone" ooit gedaan, maar dit is ècht leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De andere is ook mooi, maar deze (en dan vooral de lichtshow in een tunnel) is toch weer heel anders.

      Verwijderen
  9. Wat leuk zeg, dat uitje kende ik nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi dagje... En leuk uitje. Deze ken ik nog niet. Staat op mijn lijstje.

    BeantwoordenVerwijderen