intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

woensdag 8 september 2021

oude stad


We gingen naar één van de oudste steden van Nederland: Deventer.


In de Middeleeuwen maakte de stad deel uit van het Hanzeverbond, een belangrijk Noord-Duits handelskenmerk. Deventer is dan ook een Hanzestad.


We hebben veel leuke straatjes met mooie huizen gezien. We zijn in geen enkele winkel geweest, maar alleen de etalages waren al leuk om te zien. Dit is Borstelwinkel de Kuiperij, een winkel die er al sinds 1860 is:


De winkel verkoopt meer dan honderdvijftig soorten borstels die gemaakt zijn van natuurlijke materialen. 



In een buurttuin kwamen we deze doos tegen:



De Munttoren is onderdeel van een complex waar tussen 1637 en 1708 munten geslagen werden:




De Lebuïnuskerk:


Dit pand kwam in 1653 in handen van een stadsapotheker:


In de voorgevel staat een Latijnse spreuk. In het Nederlands vertaald
staat er: vertrouw op de Heer en maak gebruik van doctoren. 


In de kloostertuin van het Buiskensklooster.




Ha, een minibieb! 


Tijdens onze wandeling kwam een oude inwoonster van de stad naar ons toe. "Deventer is mooi, hè?" zei ze. Ze woonde er al bijna haar hele leven en ze wees ons op het nieuwe stadskantoor dat in 2016 gebouwd werd. In de gevels staan de vingerafdrukken van inwoners van Deventer:


We maakten een stadswandeling van vijf kilometer en zagen veel mooie dingen. Daarna gingen we op bezoek bij familie, een half uurtje rijden vanaf Deventer. We hadden een gezellige middag en de tijd vloog voorbij.

15 opmerkingen:

  1. Wat simpel...een doos met stokrozen zaad ��.....maar zooo leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoewel ik niet bepaald in de buurt woon, ben ik toch vaak in Deventer geweest. Deventer en Zutphen, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In Zutphen ben ik ook nog nooit geweest. Dat is dan een idee voor de volgende keer.

      Verwijderen
  3. Een stadje waar ik graag kom, de schoonheid van de oudheid,het pontje over de IJssel.Zoveel moois te ontdekken.100% genieten ��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker weten! We vonden het een mooie stad en er hing een fijne sfeer.

      Verwijderen
  4. Ben er al meerdere keren geweest, in het begin vanwege de leuke winkeltjes, maar nu mijn dochter ouder word en steeds meer van andere dingen dan van shoppen is gaan houden ook om te genieten van dit prachtige plaatsje en een dag rondkijken is echt veel te kort. Een andere aanrader is ook het stadje Hattem ook een hanzestad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip!
      Wij hebben nu een stadswandeling gemaakt, maar dat voerde ons alleen maar langs enkele hoogtepunten in het centrum. En daarnaast hadden we 's middags met familie afgesproken, dus hadden we geen tijd om de stad verder te verkennen. We zullen dus nog eens terug moeten gaan :)

      Verwijderen
  5. Reacties
    1. Wij ook. Al die mooie huizen en gezellige straatjes, de geschiedenis... We hebben er van genoten.

      Verwijderen
  6. Haha, In Deventer werden 60 jaar geleden mijn amandelen geknipt...
    Maar wat een mooie wandeling!
    Fijn dat we zo mee mogen genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk om te zien Deventer. Gaan wij binnenkort heen.Mooie foto's. Borstel winkel wil ik ook heen. Waar haal je de stadswandeling?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had de app Walk the City op mijn telefoon gezet. Per wandeling betaal je wel €1,09.

      Verwijderen