intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

dinsdag 7 september 2021

heide

De komende dagen zal er geen vraag van de dag zijn, want ik heb het te druk met vakantievieren 🚶🌞🌲 Hierna zal ik het weer oppakken. 

Oké, op dag twee van onze minivakantie waren we op de Sallandse Heuvelrug.


De Sallandse Heuvelrug is 150.000 jaar geleden, tijdens de voorlaatste IJstijd ontstaan. Het is een stuwwal en kort uitgelegd betekent dit dat het gletsjerijs de grond omhoogstuwde waardoor de heuvelrug ontstaan is.

(Bron: Google Maps)

We zijn op hotel en om acht uur zaten we aan het ontbijt, daarna gingen we naar het Nationaal Park toe.


Tijdens de ochtenduren is het licht nog mooi.


En er waren niet veel andere wandelaars.


De bloeiende heide is eigenlijk al over het hoogtepunt heen, maar het is nog steeds erg mooi.



We bleven foto's maken!




Er stonden ook grote hoeveelheden vossenbesplanten tussen de heide. En ach, wat een lieve bloemetjes heeft deze plant:


Een groot deel van de bossen zijn meer dan honderd jaar geleden aangeplant en bestaan uit naaldbomen. De loofbomen (berken, eiken en beuken) zijn er spontaan gekomen, maar dit laantje zal ook wel aangeplant zijn:




Er zaten best wel wat graafwespen en het was leuk om naar ze te kijken:


We hebben twee reeën gezien en voor de rest sprinkhanen, vlinders, bijen, hommels en andere insecten.



Het was een prachtige dag en we liepen dertien kilometer. Toen we aan de wandeling begonnen was het dus niet druk, maar na de middag kwamen er steeds meer wandelaars en het grote parkeerterrein bij Nijverdal stond toen ook vol met auto's. 

24 opmerkingen:

  1. Hoi Mw W, jullie hadden geen betere week kunnen kiezen, wat een schitterend weer voor een vakantie. Veel plezier! xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is puur toeval. Mijn zomervakantie had ik al in december moeten aanvragen. Met het boeken van het hotel hebben we echter wel tot het laatste moment gewacht, zeker omdat het zo'n slechte zomer was.
      Dank je wel!

      Verwijderen
  2. Zelf ben ik net terug van vakantie, dus leuk dat ik nu met mijn neus in de boter.. eh in jouw foto's val!
    Ja, dat is prachtig daar! Lang geleden dat we daar waren, maar ik herinner het me nog wel.
    Je hebt echt oog van alle kleine beestjes en wat hebben jullie veel gezien!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herten zien is vanzelf geweldig, maar al die kleine beestjes zijn ook mooi, daar geniet ik ook van.

      Verwijderen
  3. Wat een bof, deze week!En prachtig vastgelegd

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel fijn dat jullie echt mooi weer hebben. de bomen zullen ook al licht gaan verkleuren

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi zeg, en fijn dat er weinig andere mensen waren. Jullie waren wel vroeg op in de vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou ben ik altijd wel vroeg wakker, manlief niet. Toch vinden we het beiden fijn om ook tijdens de vakanties vroeg op pad te gaan.

      Verwijderen
  6. heerlijk mevrouw w, ja ik mag graag meewandelen met jullie je weet de plekjes wel te vinden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat zie ik veel heide voorbij komen de laatste week!!
    Mooi daar op de Sallandse Heuvelrug ... moet ik onthouden voor volgend jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij zijn van plan om ook nog eens terug te gaan. We vinden het hier erg mooi.

      Verwijderen
  8. Mooi daar hè en zo te zien genieten jullie.
    En wat een bof met het weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Op de grote stille heide.....
    zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat boffen jullie met het weer! Altijd weer prachtig, de heide, ik begrijp dat je er geen genoeg van krijgt om te fotograferen. Geniet nog lekker van jullie vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen