intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

donderdag 26 augustus 2021

vintage

Vraag van de dag: wat is je favoriete kookboek?

Ik heb een receptenboek waar ik zelf recepten inschrijf en inplak. Dat zijn mijn favoriete recepten en daardoor is dit ook mijn favoriete kookboek.

 Een paar jaar geleden heb ik bijna al mijn kookboeken naar de kringloopwinkel gebracht. Omdat ik naar recepten op internet zocht, gebruikte ik ze allang niet meer en stonden ze hier alleen nog maar te verstoffen.

🌷 🌸 🌹 🌺 🌹 🌸🌷 

Het boeket uit de pluktuin:


Mooi hè? Ik plukte slechts tien stelen -dacht eigenlijk dat ik er veel meer had- maar het is toch nog een mooie volle bos. Binnenkort ga ik gewoon nog eens naar die (of een andere) pluktuin toe!

💙 💚 💛 💜 💛 💚 💙

Vriendin en ik waren vandaag weer aan het wandelen en in Nieuwvliet kwamen we een minibieb tegen:


Natuurlijk gingen we een kijkje nemen bij dit leuke kastje:


En ik viste er twee boeken uit:


Later kwamen we een winkeltje tegen wat als volgt omschreven wordt: antiek / vintage / theater / kunst / tweedehands boeken / krant / hebbedingen... cadeautjes... en veel meer...


Ik vond het een geweldig winkeltje en ik mocht foto's maken.




Het leek wel een museum!





We hebben ergens geluncht en hadden weer een gezellige middag. Gelukkig begint het beter met vriendin te gaan (na operatie en bestralen). Zowel lichamelijk als geestelijk gaat ze vooruit. Volgende week zien we elkaar weer. 

31 opmerkingen:

  1. Een heel leuk blogje vandaag en vooral de foto's zijn zo leuk. In je bos zit middenin een geel bloemetje met hele donker midden, daar staat vlakbij een veld vol van en ertussen een paarse variant.

    Bij verhuizing heb ik heel wat kookboeken weggedaan maar we hebben er ook nog veel vanalles wat van Bocuse tot landenthema's en dieetkookboeken.

    Mijn favoriet is een oudje: "Het budgetkookboek" geschreven door Jeroen Krabbé en Marjan Berk uit de tijd dat zij nog niet zo in goede doen waren kennelijk. Er staat een heerlijk recept van Nepnassi in gemaakt met macaroni vandaar nep.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel.
      Wat grappig dat Jeroen en Marjan een budgetkookboek geschreven hebben. Dat wist ik niet.
      Die gele bloemetjes vond ik erg leuk en daar nam ik dan ook een paar stelen van mee.

      Verwijderen
    2. Coreopsis tinctoria heeft de gele bloem, meisjesogen in het Nederlands worden ze wel genoemd

      Verwijderen
    3. Dank je wel voor het doorgeven. Mocht ik er geen zaadjes uit kunnen halen dan kan ik altijd nog zaadjes bestellen.

      Verwijderen
  2. Leuk boeket zeg, hier is ook een pluktuin, maar die heeft meer van die "statische
    bloemen, zoals lelies en gladiolen. Zo'n los boeket vindt ik veel leuker.
    En wat een geweldig winkeltje, daar kun je zo een uur doorbrengen.Vanmorgen zag ik
    hier ook weer een nieuw boekenkastje staan, ik vond het voornamelijk ouwe troep, waar iemand vanaf wilde. Zondag is het snuffelmarkt, ook altijd leuk om even te speuren
    naar mooie boeken.
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij zijn ook lang in dat winkeltje geweest. Er was ook nog een klein museum met oud speelgoed: de privéverzameling van de eigenaar.

      Ik kan een minibieb niet zomaar voorbijlopen en ik moet er gewoon altijd even in kijken. Omdat ik een e-reader heb zal ik niet zo snel leesboeken meenemen. Gelukkig staan er soms ook andere boeken in.

      Verwijderen
  3. Veel kookboeken weggedaan, gebruik nu voornamelijk internet. Daarnaast vind ik kookboeken lezen erg leuk en zo doe ik inspiratie op. Ik koop ze niet maar leen ze bij de bieb. Wat ik wel een fijn boek vind en niet zal wegdoen is een kookboek van Cees Holtkamp, De Banketbakker. Hier staan de meeste deegsoorten in en heel traditionele Nederlands gebak- en koekrecepten. Erg leuk en lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt goed! Ik zal het eens opzoeken.

      Verwijderen
    2. Ik had laatst een appeltaart van hem. Zoooo lekker!! Zijn filmpjes zijn ook zo leuk als hij met zijn kleindochter bakt.

      Verwijderen
  4. Ik heb gewoon ook mijn favoriete recepten in een mapje zitten. En verder een x-aantal kookboeken waar ik een aantal favoriete recepten in heb staan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De favoriete recepten bij elkaar vind ik ook handig. Zo hoef ik nooit te zoeken naar een bepaald recept.

      Verwijderen
  5. Ik weet precies waar dat winkeltje is, ben er vaak geweest. Over een paar weken weer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor mij was het echt al heel lang geleden en toen was het alleen nog maar antiek wat er verkocht werd.

      Verwijderen
  6. Ik heb nog veel kookboeken, maar die gebruik ik nog nauwelijks. Ik haal de meeste recepten van internet en zet ze in mapjes op mijn computer.
    Ik ben niet van de vintage of brocante, en in zo'n vol winkeltje zal je mij niet aantreffen. Te druk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan! Ik vind het alleen al heel erg leuk om te kijken en om foto's te nemen. Dan is mijn dag weer goed.

      Verwijderen
  7. Hé wat leuk zeg. Ik ben ook dol op pluktuinen. Het leuke is dat er steeds meer ontstaan en daardoor ook dichter in de buurt.
    En dat winkeltje...fantastisch. Daar zou ik ook erg van genieten.
    Ik ben trouwens niet van de kookboeken, maar wel erg van de bakboeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik al die mooie koekjes van jou zie, dan geloof ik dat goed. Vroeger maakte ik wel fondanttaarten en heb daar nog van alles voor in huis, maar ik weet niet of ik dat ooit nog ga oppakken.

      Verwijderen
  8. Dat zou dan denk ik toch een kookboek van Sylvia Witteman zijn omdat ik zo kan genieten van haar schrijftstijl : )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De naam Sylvia Witteman ken ik wel en ik geloof dat ik ook wel columns van haar gelezen heb, maar dat ze ook kookboeken geschreven heeft wist ik niet.

      Verwijderen
  9. Mijn favoriete kookboek? lach niet, maar het is een schoolboekje van mijn zus (huishoudschool, lang geleden..)
    Oh wat een geweldig winkeltje, daar zou ik uren in kunnen rondneuzen.
    En wat een origineel minibiebje, met die deuren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat waren dan goede recepten op die huishoudschool! Ik heb voor kraamverzorgster geleerd en het kookboek van die opleiding heb ik nog steeds. Dat is dus één van de weinige kookboeken die ik niet weggedaan heb.

      Verwijderen
  10. Mooi boeketje, en mooie foto ook ;) . Fijn dat het wat beter gaat met je vriendin!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die foto is geweldig, hè :) Een medeblogster was zo lief om die tip te delen ;)

      Verwijderen
  11. Enig winkeltje. Doet me een beetje aan Malle Pietje denken, maar dan netter neergezet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar weet ik niet zo heel veel meer van. Ik weet wel dat we vroeger naar Swiebertje keken, maar meer ook niet.

      Verwijderen
  12. Ach Mevrouw W. jij plukt de dag wel hé, heerlijk om door zo'n winkeltje te struinen :-)
    recepten je eigen kookboek, dat werkt eigenlijk nog het best
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig boeket en het steekt zo mooi af bij de donkere achtergrond. Zou zo een ansichtkaart van gemaakt kunnen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op deze manieren fotograferen was een tijdje geleden een tip van een medeblogger: https://mooisvanme.blogspot.com/ Zij gebruikte de televisie als achtergrond, ik hang een stuk stof over mijn glimmende televisie.

      Verwijderen
  14. Wat een mooie bos bloemen. Echt heel mooi!
    En dat winkeltje is echt een pareltje om te zien. Wat zullen jullie genoten hebben.
    Fijn dat het met je vriendin beter gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inmiddels is het vier dagen geleden dat ik de bloemen geplukt heb en er zijn een paar bloemetjes verwelkt, maar voor de rest ziet de bos er nog goed uit.

      Verwijderen