intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

woensdag 25 augustus 2021

plukken

Vraag van de dag: droom je elke nacht?

Zolang ik antidepressiva gebruik, weet ik dat 's nachts gedroomd heb. Zonder dit medicijn kan ik me 's morgens niet herinneren of ik gedroomd heb. 

🌷 🌹 🌷 🌹 🌷 🌹 🌷

De laatste weken ben ik zaadjes van bloemen en kruiden uit de tuin aan het verzamelen. Ik laat ze drogen en daarna gaan ze in kleine zakjes.


Zakjes zaad zijn niet zo heel erg duur, maar dit is natuurlijk helemaal goedkoop! 

🌻 🌺 🌻 🌺 🌻 🌺 🌻

Ik pluk ook wel bloemen uit eigen tuin, maar om eens wat inspiratie op te doen en om de tuin van iemand anders te bewonderen, ging ik naar een pluktuin in Oostburg toe.



Wat een pracht en praal! Hier kan ik best wel iets van leren!






Bij de ingang had ik een emmertje meegekregen en ik had mijn eigen snoeischaar mee, zodat ik stelen kon afknippen.




Zo'n stoel heb ik ook ergens in de tuin staan, maar dan staat er een bloempot op:




De stelen kostten vijfentwintig cent per stuk en ik knipte een leuk bosje.


Misschien dat ik er ook nog wel zaadjes uit kan winnen, ik zal wel zien. De bloemen gaan eerst in een vaas op tafel zodat we er van genieten kunnen.


16 opmerkingen:

  1. Dat lijkt me zo leuk, zo'n pluktuin, nog nooit gedaan. Ik moet eens op zoek!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja ik droom elke nacht en meestal herinner ik me veel of flarden. En ik weet ook nodig dromen van jaren geleden die komen dan plotseling boven.

    Op mijn eiland wordt veel gekweekt voor de zaden dus als ik rondrij is er altijd wel ergens een bloemenveld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Prachtig! Bij ons in de buurt staan ook weer een aantal bloemenranden langs de akkers, dat vind ik ook zo mooi.

      Verwijderen
  3. Ik droom bij vlagen, soms heb ik ook enge dromen en dan ga ik rare geluiden maken. Manlief maakt me dan wakker en dan herinner ik me niets behalve dat ik om hulp schreeuwde in mijn droom. Dat bleek dan in het echt een soort raar gepiep te zijn....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vervelend zijn die enge dromen! Gelukkig dat je niet meer weet waarover je droomde.

      Verwijderen
  4. Ik vermoed dat er serotonine in je antidepressiva zit, dat wordt ook wel het gelukhormoon genoemd, en zorgt o.a. ervoor dat je lichaam in slaap valt (na omzetting in melatonine), en ook dat je in je REM-slaap komt. Dat is de laatste fase van een slaapcyclus (je hebt gemiddeld 3-5 van die cycli per nacht). Je slaapt dan licht, je hersenactiviteit neemt toe, en je droomt in deze fase. Als je je dromen herinnert, dan droomde je die tijdens deze fase. In deze fase zijn je hersenen bezig met verwerken van info en gebeurtenissen, en het is daardoor emotie-regulerend, dat betekent dat emotionele gebeurtenissen worden verwerkt en de bijbehorende emotionele lading wordt verminderd. Dit is in het kort de uitleg wat anti-depressiva voor je kunnen doen, en hoe slaaptekort (gebrek aan REM-slaap) je mentaal kan beïnvloeden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor deze uitleg.
      Ik heb een paar jaar geleden een burn-out gehad en toen werd ik 's nachts heel vaak wakker. Toen werd ook gezegd dat ik niet meer in staat was om de gebeurtenissen van overdag 's nachts te verwerken.

      Verwijderen
  5. Ik droom weinig, waarschijnlijk door het gebruik van slaaptabletten.
    Zo'n pluktuin zouden we hier ook moeten hebben. Ze zouden aan mij een goeie klant hebben want ik heb altijd bloemen in huis staan. Nu zijn het bloemen uit de tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dromen doet iedereen, maar als je dat tijdens een andere fase dan de REM-slaap doet, heb je er geen herinnering aan.

      Verwijderen
  6. Dromen doe ik altijd als ik het (te) druk heb.
    Pluktuinen zijn zo leuk! Laatst was ik in een tuin, daar had ik geen emmertje, maar moest je de stelen meten, net als de dikte van breinaalden...
    Maar wat zijn al die bloemen en ook die in de bermen mooi hè.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik las dat bij een andere pluktuin in de buurt de omtrek van een bos gemeten wordt en dat aan de hand daarvan de prijs berekend wordt.
      Ik vind al die bloemen ook schitterend!

      Verwijderen
  7. Ik vind dat geweldig leuk. Dat gerommel met 'eigen' zaad en dan kijken wat er het volgende jaar van terecht komt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook wel benieuwd. Vroeger heb ik ook wel zaden van pompoenen en kalebassen bewaard en het jaar erop weer gezaaid.

      Verwijderen
  8. Zelf hou ik ook heel erg van pluktuinen. Bij die van ons is er echter een overbevraging, waarbij ze dus nog enkel abonnementen toelaten. Dat vind ik zo jammer.
    Ik heb nog nooit zelf met eigen zaden geëxperimenteerd. Hoe doe je dat? en anders ga ik wel eens googelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Veel bloemen geven zaad en deze kun je verzamelen en laten drogen. Ik doe wel overal een briefje bij zodat ik weet wat ik bewaard heb. En nu maar hopen dat het volgend jaar iets wordt.

      Verwijderen