intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

maandag 12 juli 2021

klederdracht

Vraag van de dag: hoe vaak sport je? 

Ik wandel een paar keer in de week. 

⛪ ⛪ ⛪ ⛪ ⛪ ⛪ ⛪ ⛪

In de kerk van Retranchement (West Zeeuws-Vlaanderen) is nog (maar) tot en met donderdag 16 juli een tentoonstelling van de Stichting tot behoud van de Cadzandse dracht. Ik ging er met mijn schoonmoeder, een schoonzus en een nichtje heen.


Ik vind de Cadzandse dracht best wel wat sober, maar het is geweldig om te zien hoe de kleding in elkaar steekt en welke stoffen ervoor gebruikt werden.


Het was tenslotte allemaal handwerk.





Het was een kleine tentoonstelling, maar ik vind klederdrachten leuk om van dichtbij te bewonderen en juist daarom had mijn schoonmoeder me mee gevraagd.

🚗 🚗 🚗 🚗 🚗 🚗 🚗 🚗

Na Retranchement gingen we naar Sluis. Vlakbij waar we de auto geparkeerd hadden stonden een paar dozen met gratis boeken op de stoep. Schoonzus viste daar dit boek voor me uit:


En later vonden we ook nog een zwerfkei:


In Sluis gingen we naar de Action om traktaties uit te zoeken voor het kinderfeestje van nichtje. 

En zo waren we weer gezellig een middag op stap!

Voor meer informatie van de Stichting tot behoud van de Cadzandse dracht, klik hier!
De tentoonstelling is tijdens de middaguren.

20 opmerkingen:

  1. Leuk tip over die kledendracht. Ik ben er ook gek op!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah leuk, misschien ga ik nog wel even kijken!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zijn toch precies de ingrediënten voor een leuke middag... Ik vind zo'n kleinere expositie vaak leuker dan een hele grote. Je oog raakt verzadigd op een gegeven moment.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt. En we kregen ook persoonlijk uitleg van iemand van de Stichting die daar rondliep.

      Verwijderen
  4. Ik herinner me nog dat er jaren geleden in Arnemuiden een 'evenement' was waarbij alle deelnemers (uit Zeeland/Zeeuws-Vlaanderen) in klederdracht waren. Ik moet er nog ergens mooie foto's van hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dor zo'n blog ga ik soms eens verder googelen. Ik ben geboren in Amsterdam en vroeg me af of er ook een Amsterdamse kledingdracht is geweest, maar kan het niet vinden.

    Ik doe mijn best 2x per week half uur oefeningen te doen, beenspieren rek en strekken en een apparaat air walker (soort crosstrainer maar simpelekr) en buikspieren
    en 1 km wandelen en probeer elke dag t fietsen vandaag 4 km

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Misschien dat klederdracht iets van het platteland is? Hier in Zeeland had iedere streek vroeger wel een eigen dracht. Vorig jaar heb ik een vrouw in een verzorgingshuis in Middelburg gezien die de dracht nog droeg. Maar als wij vroeger naar Middelburg gingen (toen ik nog een kind was) kwam je regelmatig 'Zeeuwse boerinnen' tegen, zoals ze genoemd werden.

    Goed om die oefeningen te doen. In beweging blijven is goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn opoe droeg de Zuid Bevelandse dracht.Helaas is daar niks van overgebleven,mijn
    tante heeft na opoe's overlijden zonder overleg met haar 3 broers alle kleding en sieraden meegenomen.Toen mijn vader daar naar vroeg was alles al verdwenen naar de
    kinderen van haar tweede man.Ik vind het nog steeds erg jammer, dat ik niks heb van
    mijn opoe, waar ik veel van hield en die jarenlang bij ons in huis woonde.
    Groeten, Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is jammer! En ook beslist niet netjes van je tante.

      Verwijderen
  8. Ik sport nota bene 6 dagen per week, terwijl ik een hekel heb aan sport. Maar ik ga 5 keer per week 's ochtends hardlopen en op zondag ga ik naar dansles met mijn man.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is knap! En volgens mij loop je al heel lang hard...

      Verwijderen
  9. 2 of 3x in de week probeer ik te sporten en de andere dagen een half uurtje te wandelen.
    Klederdrachten zijn zo mooi hè.
    Toen ik kind was, zowel in Zeeland als in Rijssen zag je veel vrouwen nog in klederdracht .
    Nu is het zeldzaam geworden.
    Wel jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind klederdrachten ook mooi, maar ik zie mezelf er toch niet in lopen.

      Verwijderen
  10. Zo leuk al die klederdrachten .Jarenlang hebben man en ik in een Friese demonstratie groep gedanst in Fries kostuum ook al zijn wij rasechte Amersfoorters ,maar tja ze hadden dansers nodig .Een paar hadden een origineel kostuum en de onze werden bijna perfect gemaakt door een mede danser die coupeuse was .Maar pff je zal dit elke dag moeten doen ,een mutsje nog een mutsje een [ gouden ] of koperen ''oorijzer'' is ook een soort kap en dan de kanten heel oude en kostbare muts .Pff wat hebben wij het dan gemakkelijk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dan al die rokken die ze aan moesten, soms drie over elkaar.

      Verwijderen
  11. Leuk die klederdracht.
    Sporten, ik loop veel omdat ik geen rijbewijs heb en ik durf niet te fietsen. Op werk loop en sta ik ook veel. En ik zwem op zaterdag als dochter zwemles heeft.

    BeantwoordenVerwijderen