intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

vrijdag 16 juli 2021

beiers

Vraag van de dag: welke kledingstukken vind jij 's zomers onmisbaar?

Hemdjes. Zodra het even kan loop ik met blote schouders. Jurken draag ik ook graag. 

๐Ÿ‘™ ๐Ÿ‘— ๐Ÿ‘ฃ ๐Ÿ‘’ ๐Ÿ‘ฃ ๐Ÿ‘™ ๐Ÿ‘—

En ik dacht nog wel dat ik niet kon tekenen... maar onderstaande steen vind ik echt leuk geworden!


Ik ga hem voorlopig zelf houden. Laten zwerven kan altijd nog. 

๐ŸŽจ ๐ŸŽจ ๐ŸŽจ ๐ŸŽจ ๐ŸŽจ ๐ŸŽจ ๐ŸŽจ

Twee jaar geleden plantte ik twee kruisbesstruikjes in de tuin. Ze waren toen nog klein, maar inmiddels zijn het twee mooie struikjes geworden, die veel vruchten geven. 


Net zoals dat je vergeten groenten hebt, zijn kruisbessen eigenlijk vergeten fruit. Hier in het Zeeuwse zeggen we beiers tegen kruisbessen. De smaak is zuurzoet en je hebt er ook die gewoon zoet zijn. Ik eet ze gewoon zo, maar je kan er ook nog veel andere dingen mee doen: klik!

Mijn struikjes hebben gemene doornen en ze worden daarom ook wel stekelbessen genoemd, maar er zijn ook kruisbessen zonder doornen te koop. 

★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★

Peter R. de Vries is overleden. Het was iemand die zich in zaken vastbeet. Een man met hart voor wat hij deed. Mijn medeleven gaat uit naar de nabestaanden. 

Mijn medeleven gaat ook uit naar alle mensen die gedupeerd zijn door de overstromingen. 

Op mijn werk gaan de coronamaatregelen misschien alweer aangescherpt worden. Het zou zomaar kunnen dat het mondkapje weer verplicht gaat worden. We waren net zo blij dat we er vanaf waren... Afgelopen maandag ging ik in de achtermiddag om boodschappen en het was gewoon druk in de supermarkt. Druk met toeristen die waarschijnlijk die middag aangekomen waren. Ouders met kinderen, jongeren in groepjes van vier of vijf die aan het bedenken waren wat ze die avond gingen eten, mensen die aan het zoeken waren... Ik had er spijt van dat ik geen mondkapje mee had, want anders had ik dat opgedaan. We zijn die drukte eigenlijk ook helemaal niet meer gewend. In het zwembad woensdag was het ook druk en daar liep uiteraard iedereen zonder mondkapje. Je kan maar moeilijk gaan zwemmen met zo'n ding op. 

12 opmerkingen:

  1. Dunne fladderende jurken! Kan ze eindelijk weer aan komende dagen hoop ik.

    Mijn ouders zijn een keer met Valys (vervoerder als je een pasje hebt voor ouderen) me komen bezoeken en namen 3 struikjes mee. Witte en blauwe bes die doen het redelijk en zijn lekkr. De kruisbes die wij klapbes noemen is erg grote struik geworden en we hebben alwwer een hele rij stekken, het zijn tode.
    Ik vries ze ook in om er samen met bramen en frambozen saus van te maken vooor in de yoghurt van H.
    Afgelopen week bij de kringloop ben ik weggegaan, te druk. De supermarkten vielen nog wel mee, maar ik heb wel en mondkapje in tas gedaan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oh ja en ik vind je steen heel mooi zou hem graag vinden

      Verwijderen
    2. Dank je wel!
      Wij hebben ook nog rode- en zwarte aalbessen. De zwarte vind ik het minst lekker.

      Verwijderen
  2. Jurken draag ik nooit en hemdjes ook niet, ik heb het liefst katoenen shirtjes, andere
    stoffen krijg ik vaak kriebels van, zeker in de zomer.
    Toevallig gisteren ook naar de stekelbeierstruik gekeken, er hangen er veel aan, nog
    niet allemaal rijp.
    Nog steeds als ik boodschappen doe, heb ik het gevoel, dat ik iets doe wat niet mag
    zonder mondkapje.Ik denk,dat ik het maar weer opzet als het erg druk is, geeft toch een
    beter gevoel.
    Ik wens je een fijn, droog weekend,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik houd erg van jersey rokken en shirts. Die vind ik eigenlijk het hele jaar door onmisbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zit ook erg lekker allemaal. Ik snap helemaal dat je dat graag draagt.

      Verwijderen
  4. Kruisbessen, lang geleden dat ik die nog gezien heb. Wij noemen ze stekebessen. Mijn moeder maakte er lekkere confituur mee.
    In de zomer draag ik liefst een korte broek met een topje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben helaas niet zo van de jam. Maar zo eet ik ze ook graag.

      Verwijderen
  5. Ook ik ben er een van de jersey rokken en shirts en die "ene jurk"
    Kruisbessen hebben bij mij diverse namen gehad: beiers (toen we in Zeeland woonden, knoepers op de veluwe, klapbessen zeiden m'n ouders (is dat Rotterdams? Ik vind de groene lekkerder dan die donkere/paarsige.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk al die verschillende namen voor dezelfde bes!
      Ik denk dat we allemaal wel zo'n kledingstuk hebben dat echt favoriet is en die je ook nog aantrekt als hij al helemaal versleten is.

      Verwijderen
  6. Ik heb echt losse jurkachtige zomerkledij nodig voor in huis. Ik kan er niet mee rondlopen buiten omdat mijn benen tegen mekaar wrijven en dat is onaangenaam. Buiten draag ik dus altijd broeken. Maar in huis of tuin loop ik liefst met een pareo rond, of zo van die jurken tot bijna op de grond die heel los zitten . En verder alleen een onderbroek. En eens de gordijnen gesloten, gaat gewoon alles uit.

    BeantwoordenVerwijderen