intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

maandag 3 mei 2021

haasje rep je

Vraag van de dag: wat doe je wat teveel tijd in beslag neemt? 

Ik kan heel wat tijd aan internet spenderen. 

๐Ÿ‡ ๐Ÿ‡ ๐Ÿ‡ ๐Ÿ‡ ๐Ÿ‡ ๐Ÿ‡ ๐Ÿ‡ ๐Ÿ‡

Zes uur in de ochtend en er was buiten iets bijzonders te zien. Herdershond moest ervan blaffen!


 Ik draaide de grote lens op mijn camera en ook al waren de hazen ver weg, ik heb ze toch kunnen vereeuwigen.


Hazen en konijnen staan op de Rode Lijst waarop bedreigde diersoorten staan. 


Sinds 1950 zijn beide populaties met 60-70% afgenomen.


Dit heeft met de intensieve landbouw te maken, maar ik ga niet gelijk met een vingertje naar de boeren wijzen. De schuld ligt ook bij de consument die goedkoop eten wil. En het komt ook doordat Nederland heel veel voedsel exporteert.


Op een veld met slechts รฉรฉn gewas en met weinig beschutting kan een konijn of haas niet (over)leven.

De jagers zijn het er trouwens niet mee eens: die willen blijven jagen op deze dieren en er word door hun gezegd dat er een verkeerd beeld geschetst wordt. Ze zeggen dat het helemaal niet slecht met deze dieren gaat. Ik weet wel beter. Wij wonen bijna dertig jaar in het buitengebied en toen we hier kwamen wonen wemelde het van de konijnen en hazen. Nu niet meer. Ik zier er nog maar zelden.

Sorry voor de wat donkere foto's, maar dat kan gebeuren zo 's morgensvroeg. 


13 opmerkingen:

  1. In de parken bij mij in de buurt wemelt het echt wel van de konijnen. Gelukkig maar, ik word daar blij van.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vergeet de vossen en ooievaars niet. Die zijn er hier ook genoeg. Die lusten graag een jong haasje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Internetten!
    Mooi hoor, de foto's van de hazen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Internet doseer ik wel en laat me niet zo snel meeslepen door doorklikken.
    Alles neemt meer tijd in beslag dan vroeger, mijn handen worden steeds slechter en ik moet echt oppassen dat ik niet teveel achter elkaar doe anders ga ik dingen laten vallen en bv stofzuigen moet ook in etappes kan slecht de stang vastjhouden.
    Hele huishouden neemt dus steeds meer tijd in beslag.
    Ga over een tijdje echt een hulp zoeken als we weer mensen in huis mogen en druven te nemen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja hazen hebben we ook wel in de wei en bos voor ons huis, van de buurman die het allemaal zo mooi onderhoudt en 2-3x per week op zijn maaimachines rondrijdt.
      Maar toen we in 2013 hier kwamen wonen waren er veel meer drijfsijsjes (zo noemen Amsterdammers vrijwel alle vogels in het water) Er waren dodaars en 3 ganzenparen die broeden. Maar nu zien we die niet meer, wel waterhoentje die vandaag de kindjes uit het ei heeft en paartje scholeksters die erg veel er zijn.

      Verwijderen
  5. :-) heerlijk die hazen ik zag er pas ook drie... gaaf als ze zo boksen met elkaar hรฉ,
    geweldig
    ja internet.... daar zou een slot op moeten soms :-)
    maar ach, het houdt ons van de straat zullen we maar zeggen hรฉ :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik besteed veel tijd aan internet, maar of het nou te veel is?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben ook heel erg veel op internet ,maar ik heb er ook genoeg tijd voor .En 6 uur in de ochtend oeff !! Mooie foto's van de hazen ondanks de schemer.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig en mooi dat je ze kon vastleggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij woonden in het buitengebied in ZH, en daar is een jager aangesteld, die het hazenbestand in de polder controleert. De oude deed dat met passie, hij zocht echt de oude en zwakke exemplaren uit om af te schieten, zodat een gezonde populatie overbleef om zich voort te planten. Doordat er te weinig natuurlijke vijanden zijn, is dat afschieten nodig, ze vormen anders een bedreiging voor de dijken. Helaas is deze man een paar jaar geleden overleden, en zijn opvolger heeft een ander beleid: hij laat hobby-jagers toe op de weilanden, en die schieten dus op alles wat beweegt (en vaak ook nog slecht, waardoor er aangeschoten wild is). Ik begrijp niet dat dit wordt toegestaan, en ben blij dat ik het niet meer hoef aan te zien/horen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn antwoord is Piekeren... Daar besteed ik ongewild echt veel te veel tijd aan vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Te veel tijd....vast ook internet.
    Hier hazen..
    Hier gaf opa ( die nog bij ons woont maar al bijna 40 jaar geen eigenaar van grond en huis is) steeds weer toestemming aan jagers om op ons land te jagen.
    Toen ik eindelijk de jager zelf sprak, had die het ook over te veel wild.
    Nou inmiddels zien we soms wat wild, de jaren dat hij hier rondliep ,was er bijna niks meer.
    Het klopt vast hoor, dat er ( met beleid) goed op de wild hoeveelheid gelet kan worden.
    Maar dan moet de wel goede jager hebben, niet van het soort dat gewoon graag wild eet!
    Heerlijke foto;s trouwens.
    Ik heb ervan genoten!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Teveel tijd zit ik chter m'n laptop...
    Hazen, wat zijn ze groot hรจ!

    BeantwoordenVerwijderen