intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

donderdag 8 april 2021

medicijn

 Vraag van de dag: liever in de keuken of in de sportschool?

Ik ben geen keukenprinses en ik kook ook helemaal niet graag. Het is omdat we moeten eten, maar anders had ik koken allang afgezworen.

 En dan de sportschool: jarenlang ben ik daar wezen sporten. Ik volgde groepslessen, deed individuele trainingen en dat alles met veel plezier. En toen stierf onze zoon. Een jaar lang kwam ik hier bijna niet onder de mensen. Werken voelde veilig, maar boodschappen haalde ik elders en naar de sportschool ben ik nog één keer geweest en daarna nooit meer. Er kwamen teveel bekenden en ik had teveel verdriet om hun vragen te beantwoorden. Ik heb er nooit meer een voet binnengezet. Eén van de dingen die ik het liefst deed in de sportschool was de loopband. Het lopen zat er dus toch al een beetje in. 

🚶 🚴 🚶 🚴 🚶 🚴 🚶

Een tijdje terug vertelde ik over het medicijn tegen de Ziekte van Crohn waar ik mee zou mogen stoppen. Dat zou in februari gebeuren, maar omdat ik toen juist met een ander medicijn gestopt was waardoor ik last van mijn darmen had, werd het tot juli aanstaande uitgesteld. Maar nu wordt mijn medicijn niet meer door de apotheek geleverd. Te duur! In plaats daarvan kreeg ik een middel waar hetzelfde werkzame stofje inzit, maar dan van een andere fabrikant. Helaas weet ik uit het verleden dat ik niet tegen deze pillen kan. Blijkbaar zit er iets in wat me vreselijk moe maakt.

Om een lang verhaal kort te maken: ik gebruik nu sinds een week helemaal geen medicijnen meer tegen de Ziekte van Crohn. Ik heb geen zin om nog voor drie maanden een medicijn te nemen waar ik niet tegen kan. Ik heb het doorgegeven aan de maag-darm-leverarts en niets meer terug gehoord, maar het zal wel goed zijn. Normaal gesproken zou ik toch al twee maanden geleden gestopt zijn. 

De Ziekte van Crohn is een chronische ziekte en ik zal daar nooit van genezen, maar dat ik nu zonder medicijnen mag, had ik tot vorig jaar nooit kunnen dromen. Zes jaar geleden ben ik geopereerd en sindsdien heb ik geen ontstekingen meer gehad. Hoe het nu verder gaat is natuurlijk maar afwachten. Ik blijf gewoon onder controle met alle bloed- en darmonderzoeken die daar bij horen. 


7 opmerkingen:

  1. Wat goed dat je zonder medicijnen mag en kan. Is toch een goed teken!
    Voor mij de keuken. Ik kook graag (ik eet ook graag) en aan sporten heb ik een hartsgrondige hekel. Heb trouwens nog nooit een voet in een sportschool gezet en dat staat ook niet op mijn planning.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De keuken.
    Ik heb vroeger voordat ik moeder werd, samen met een vriendin Zumba gedaan in de sportschool.
    Maar ik doe dat al jaren niet meer. Heb er ook geen tijd voor met werken, kind en huishouden. Lopen doe ik veel, op werk en omdat ik geen rijbewijs heb, ook buiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De keuken sta ik graag in. Vond het na werken ook ontspannend beetje dingen snijden en roeren

    Sportschool heb ik wel vaak gedaan, de apparaten en Pilates met dochter. Het fijnste vond ik dat er een zwembad bij zat waarin je zonder kleding kon zwemmen dat was in vorige woonplaats.
    Hier ben ik 2 jaar lid geweest maar eind vorig jaar opgezegd omdat het een beetje rommellige en smoeselige ruimte was, het steeds drukker werd en Corona weer opspeelde, werd me te gevaarlijk.
    Nu doe ik thuis 2x per week oefeningen en eigenlijk gaat dat best goed

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geen van beide! Mijn moeder zuchtte elke dag dat eten koken zonde van haar tijd was, ze zat liever te lezen of te handwerken. Ze kookte elke dag wel alles vers, geen potje of blikje of zakje werd er gebruikt. Ik heb dus letterlijk met de paplepel binnen gekregen dat koken niet leuk is. Ik ben nog nooit in een sportschool geweest, ik loop heel wat op mijn werk, en in mijn vrije tijd stap ik graag op de fiets (toer, race of mountainbike, ik heb ze alle 3 😀)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hmm, ik ben vind allebei niet echt fijn, maar dan toch maar de keuken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn zeg, dat je nu zonder kan. Hopelijk blijft het heel lang goed gaan.
    Dat van die medicijn wissel ken ik maar al te goed. Weet wel dat het vaak apotheek gebonden is. Wat ik bij die waar ik ingeschreven sta niet meer krijg, geven ze wel uit bij de ziekenhuisapotheek waar ik ook altijd terecht kan. Het blijft altijd een kosten kwestie...Niet voor elk medicijn is het van belang, maar als je echt afhankelijk bent van 1 fabrikant, kan dit 'de redding' zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zonder medicijnen. Dat klinkt goed en ik duim dat Crohn zich koest houdt.

    BeantwoordenVerwijderen