intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

vrijdag 23 april 2021

foutje bedankt!

Vraag van de dag: skivakantie of zonvakantie?

Op wintersport ben ik nog nooit geweest en skiën of langlaufen heb ik nog nooit gedaan. Ik hou niet van de kou en daarnaast ben ik veel te bang om iets te breken. '

Van warmte hou ik wel. Je zult mij niet urenlang bakkend op het strand vinden, de kans dat ik me ga vervelen is dan wel heel erg groot. Ik ben meer van het actievere soort: wandelen, zwemmen, dorpjes en steden bezoeken, af en toe een terrasje pakken...

Gelukkig houdt manlief van dezelfde soort dingen en vroeger met de kinderen gingen we ook nooit op wintersport, alhoewel de kinderen wel hebben leren skiën in de skihal.


We zijn wel eens een midweek naar een vakantiepark geweest waar een skihal bij was, zodat de kinderen daar konden gaan skiën. Manlief heeft daar ook geskied en later heeft hij nog weleens  snowboardles gehad, maar echt enthousiast werd hij daar niet van. 

⛷ 🌣 ⛷ 🌣 ⛷ 🌣 ⛷

Het is toch wel raar als je vier jaar na iemands dood ineens post voor hem krijgt. Zo ontving ik gisteren een e-mail over een abonnement dat Jus negen jaar geleden genomen had, maar waarvoor we destijds mijn e-mailadres gebruikt hadden in plaats die van hem. Ik heb maar een e-mail teruggestuurd met het verzoek of ze mijn e-mailadres en vooral de naam van Jus uit hun systeem wilden verwijderen. Later kreeg ik een (standaard) bericht terug, waarin stond dat er door een technische storing verkeerde e-mails verzonden waren geweest en daarvoor excuses. 


Natuurlijk was het allemaal per ongeluk gegaan, maar dat neemt niet weg dat ik er de hele dag last van gehad heb. Het bracht me weer terug naar de vervelende e-mails van de leverancier van de schoolboeken, waardoor ik vier jaar geleden behoorlijk gefrustreerd raakte. 

Jus stierf in februari en in juni moesten zijn schoolboeken ingeleverd worden. Ik kreeg daarvoor een e-mail die aan Jus gericht was en ik stuurde een bericht terug om te vertellen dat Jus overleden was en of ik de boeken mocht opsturen. Daarna volgden er nog twee e-mails die met "Hallo Jus" begonnen en waarna ik iedere keer maar weer terugschreef dat hij overleden was...

 Er misten een paar boeken en ik gaf gelijk aan dat ze me daar een rekening voor moesten sturen. En toen kreeg ik een vreselijk belerende e-mail terug. Echt zo'n opgestoken wijsvingertjesbrief die over die missende boeken ging. Ik vond dat toch wel zo vreselijk onbeschoft! Toch heb ik er niet op gereageerd, door een gevoel van onmacht lukte me dat gewoon niet meer. Eerst waren er steeds die e-mails die met "Hallo Jus" begonnen en nu dit... Maar ik heb er ook nooit meer iets over terug gehoord en ook nooit een rekening van gezien. Ik heb zo het vermoeden dat er daar van hogerhand ingegrepen is. Het ging me niet om het geld en vanaf mijn eerste e-mail had ik aangegeven dat er boeken misten en dat ik die zou betalen. Nee, dat geld kon me gestolen worden. Liever had ik excuses van dit bedrijf gehad, maar blijkbaar kwamen ze daar ook niet op. Het hele voorval heeft me toen wel heel veel verdriet gedaan. Huilend heb ik achter de laptop gezeten door zoveel onbegrip en zo weinig empathie. 

Nou ja, dat kwam gisteren dus allemaal weer terug. En niet dat het ene met het andere te maken had. Eigenlijk helemaal niet. Maar toch maakte het van alles in me los. 


13 opmerkingen:

  1. Mijn mond valt open, hoe kunnen mensen zo'n bord voor hun kop hebben als die bij de boekenleverancier? Want "het bedrijf", daarachter zitten mensen, die reageren op jouw mails.
    Dat de eerste binnen kwam, gericht aan Jus, is logisch, er zal bij dat bedrijf niet bekend zijn geweest dat Jus was overleden. Dat had opgepakt moeten worden, op jouw mail had een persoonlijke reactie moeten komen. En als er dan intern wordt ingegrepen, is dat terecht, maar daar had een mail achteraan moeten worden gestuurd naar jou, met excuses voor het ondoordachtzaam handelen. Sterkte meid!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, dat ia wel erg naar... Ik kan me voorstellen dat je dat de hele dag parten speelde.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben het helemaal met Anja eens: daar had meteen persoonlijk op gereageerd moeten worden! Afschuwelijk hoe dat gegaan is. Bij mijn werk in de bibliotheek heb je hier ook mee te maken: een mailtje om een abonnement wegens overlijden op te zeggen - alleen het opstellen van het mailtje is al een heel ding... Meestal wisten we om wie het ging en vaak ken je de mensen omdat je elkaar ontmoet. Dan ging ik er echt even voor zitten: goed nadenken hoe je je antwoord kunt verwoorden. Dat was hier ook best mogelijk geweest, al kende men Jus niet: dat heet empathie!
    Gelukkig heb ik, na het overlijden van mijn moeder, alleen maar vriendelijke contacten gehad. Daar ben je dan zó blij mee...
    Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. och erm...
    ik heb erg met je te doen,
    kan me voorstellen dat het je erg aangrijpt,
    sommige mensen hebben het gevoel van een mier in hun lijf...

    ik geef je een héél dikke welgemeende knuffel mevrouw w.

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vreselijk verhaal over de e-mails, natuurlijk raak je van slag als er weer iets degelijks gebeurt. Mooie wandelingen in het weekend zullen wel weer helpen om het af te vlakken


    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind beide vakanties niet echt iets, maar als ik echt moet kiezen dan denk ik toch maar de skivakantie.

    En wat een ontzettend lompe manier van doen met die emails zeg. Ze moeten zich werkelijk schamen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Soms vraag je je af of mailtjes wel goed gelezen worden. Hoe kunnen ze anders zo reageren? Ontzettend vervelend voor je. Hopelijk komt dit niet meer voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat moet dat moeilijk voor je zijn geweest. Echt heel erg zulke missers.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik begrijp je heel goed, van empathie is geregeld weinig te merken in de bedrijfswereld. Ik leef heel haard met je mee.
    Ook wij maakten vreselijk pijnlijke staaltjes mee toen mijn zus op 25 jaar overleed.... Te hard voor woorden.
    Ik stuur je veel sterkte en begrip.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Kan me jouw ontreddering voorstellen. Veel sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. O man, wat bestaan er toch boertige mensen! Een sorry was toch echt op zijn plaats geweest!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ga in de zomer op vakantie, maar niet voor de zon.

    En pfffft, wat kunnen systemen soms toch fouten maken. Dat is dan nog een heel klein beetje te begrijpen, maar als je echt contact het met een mens die dan zo reageert. Dat is verschrikkelijk. Kan me voorstellen dat je daar last van had en verdrietig om was.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ze hadden ook gewoon even kunnen bellen en excuses maken. Ik maakte iets naars mee toen mijn moeder was overleden. Ik stuurde een mail naar de schoolcoordinator dat mijn 16jarige dochter een proefwerk moest missen in verband met de begrafenis. Het antwoord dat ik terug kreeg was: dat moet dan maar. Geen condoleance, geen sterkte wensen. Toen ik daar een half jaar later daar bij deze vrouw nog eens op terug kwam, kon ze zich niets herinneren. Ze zei wel dat dat kwam omdat de smoes van de overleden oma al te vaak was gebruikt. Vreemd dat je ouders zo inschat.

    BeantwoordenVerwijderen