intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

maandag 8 maart 2021

Vianen

Vraag van de dag: van wie zou jij de gedachten willen lezen?

Van niemand, denk ik. Ik kan zo snel niemand bedenken. Soms vraag ik me weleens af wat iemand denkt, maar dan nog hoef ik dat eigenlijk niet te weten.

🚶 🚶 🚶 🚶 🚶 🚶 🚶 🚶

Gisteren vertelde ik over de wandeling die we bij Fort Everdingen maakten en daarna gingen we naar ons hotel toe. Wij verbleven in een hotel in Vianen en na ingecheckt en een bakje koffie gedronken te hebben, verlieten we het hotel en liepen we naar het centrum van de stad toe.

We liepen onder de Hofpoort door, die ooit tot kasteel Batestein behoorde. Het kasteel werd in 1696 door brand verwoest.

Samen met deze pomp is de Hofpoort het enige overblijfsel van het kasteel:

het stadshuis:

Gebouwd in 1425 en verder uitgebouwd in 1473.

In de verte zie je de Lekpoort:

Deze stamt uit de 15 ͤ  eeuw en was onderdeel van de stadsmuur.

We vonden het oude centrum van Vianen mooi.

Na een wandeling van viereneenhalf kilometer kwamen we terug bij het hotel. Omdat ik de overnachting gewoon via de website van het hotel geboekt had, kregen we een gratis consumptie. We namen ons drankje mee naar de hotelkamer.

Later op de avond werd de maaltijd bezorgd, die we bij het restaurant van het hotel besteld hadden:

En zo was dus de eerste dag van ons weekend: wandelen bij Fort Everdingen en door Vianen.

Na een toch wel onrustige nacht -ik ben vaak wakker geweest- startten we de dag erna met een fijn ontbijt. Eigenlijk was ik daar best wel benieuwd naar geweest.

Alles zat erop en eraan en wat we niet op konden, ging in de tas mee voor onderweg.

Op hotel gaan in deze corona-lockdown-tijd, was dat slim? Op mijn werk kom ik meer mensen tegen, dat is wel zeker. De enige mensen die we ontmoet hebben waren de receptioniste, de jongen achter de bar en de mensen die het diner en het ontbijt kwamen brengen. We hebben bij de receptie een paar andere hotelgasten gezien, maar verder in de gangen niet. Het contact met anderen was dus nihil en anders op gepaste afstand met mondkapjes of achter spatschermen. Ik vond het dus wel verantwoord en van het hotel uit was alles uitstekend geregeld.

😷 😷 😷 😷 😷 😷 😷 😷

De volgende keer vertel ik wat we de zondag gedaan hebben.

1. Bij mensen wil het het niet weten denk ik wat zij denken.
    Van Hera en andere dieren in de buurt zou ik dat wel willen weten.

1. Dat is wel een goeie.

Waar ik thuis ook ga, onze herdershond loopt achter me aan. Zodra ik opsta, staat zij ook op. Eigenlijk zou ik ook wel willen weten waarom ze dit doet of wat ze denkt.

Verwijderen
    2. Misschien verwacht ze dat er een lekker brokje toevallig op de grond valt. Dat is, denk ik, de reden dat Hera met me mee naar de keuken loopt meestal

2. Volgens mij is het perfect mogelijk om coronaproof op hotel te gaan tijdens de lockdown.
    Ik herkende het hotel in je vorig bericht aan de inrichting van de kamer. Wij boeken ook altijd VDV. Nog nooit teleurgesteld geweest.

1. Voor mij was dit de eerste keer bij VDV en ik vond het goed. Het is een mooi hotel en alles was netjes. Manlief rookt en wij vinden een kamer met een balkon of terras wel fijn, zodat hij niet iedere keer van de kamer af moet en veel hotels bij VDV hebben een kamer met balkon of terras.
      Manlief is door zijn werk wel eerder bij VDV geweest. En zoonlief heeft ook al meerdere keren bij deze hotelketen geboekt.

Verwijderen
  3. Nooit geweten dat de binnenstad Vianen zò mooi is. We rijden er òf hard voorbij òf moeten ergens in een nieuwbouwwijk zijn. Zo zie je maar...
    Kom jij helemaal uit Zeeland en dankzij jou heb ik een leuk uitje gevonden voor ons!
    Op deze manier kun je zeker veilig bivakkeren in een hotel. Groot gelijk dat jullie dit gedaan hebben hoor!

1. Dank je wel.
      Hier hebben we ook wel van die plaatsen die we eigenlijk niet kennen en waar we ook nooit zouden stoppen.

Verwijderen
  4. vianen hoor je vaak op de radio, file.... maar ik had geen idee dat die zo mooi was echt hé /....

ik zou weleens willen weten wat mijn honden denken, als ze uit hun bos/wandelmodus zijn :-)

1. Knooppunt Everdingen, Vianen... Inderdaad bekend van de files.

Ik weet wel wat ons Bee'tje vanaf een uur of vier 's middags denkt: het is brokjestijd! Maar dat is pas om half zes. Ze is altijd anderhalf uur te vroeg met zeuren ;)

Verwijderen
  5. Mooie stad Vianen. Dat wist ik niet. Lijkt me inderdaad een heel veilig uitje op die manier. Weinig nieuwe mensen in je bubble.

1. Klopt. Op mijn werk kom ik gewoon meer mensen tegen en die zijn vaak ook nog een stuk dichter bij me in de buurt.

Verwijderen
  6. Wat is die binnenstad van Vianen mooi! Nooit geweten.
    Een jaar of 10 geleden ben ik er voor een begrafenis geweest, maar toen heb ik het eigenlijk niet opgemerkt. Wel was de kerk waar de rouwdienst was mooi....
    En van iemand z'n gedachten lezen? Nee, liever niet.

1. Dat vind ik nu wel jammer: de meeste kerken zijn dicht. Wij zijn niet gelovig maar nemen toch altijd wel graag een kijkje in een kerk.
      Als je naar een begrafenis moet heb je misschien ook niet zoveel oog voor de omgeving.

Verwijderen
  7. Ik denk dat ik toch wel van een aantal mensen zou willen weten wat ze denken. Rutte bijvoorbeeld. Of mijn dochters. Of de burgemeester.
    Wat een bijzondere gevel aan dat stadhuis. Wat zijn er toch veel mooie steden in Nederland.