intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

maandag 1 februari 2021

nieuwe hobby(3)

Vraag van de dag: liever op een onbewoond eiland of een prachtige stad? 

Doe dan die stad maar. Een onbewoond eiland is wel heel erg eenzaam, tenzij ik andere mensen mee kan nemen. 

✂ ✂ ✂ ✂ ✂ ✂ ✂ ✂

Niet schrikken, ik ben aan het knutselen:


Ik kan toch altijd lekker rommelen, hè? Maar als ik klaar ben ruim ik alles weer netje op, hoor. 

Voor aan cadeautjes heb ik labeltjes van papier, textiel en knopen gemaakt:


Vroeger heb ik altijd kaarten gemaakt en ik heb daar nog heel veel spullen van. En na jarenlang in de kast gelegen te hebben, werd het tijd om weer eens iets met die spullen te doen. Om klein te beginnen werden mijn eerste werkstukken dus labeltjes. 

Is het een nieuwe hobby? Ja, dat wordt het wel. Na al die jaren zijn er best veel nieuwe materialen en technieken bijgekomen, waar ik me een beetje in wil verdiepen. De kaarten die ik vroeger maakte waren meestal met textiel en vaak ook met borduren op papier. Nu wil ik me meer met papier gaan bezig houden. Wordt dus vervolgd!

Op de eerste foto staat trouwens de weckpot waar de vragen van de dag inzitten:


🩺 🩺 🩺 🩺 🩺 🩺 🩺 🩺

Vanmorgen moest ik al vroeg naar het ziekenhuis toe, om een echografie van mijn buik te laten maken. Deze afspraak was bijna een jaar geleden, op 3 februari 2020, al gemaakt. 

In 2015 ben ik aan mijn darmen geopereerd. Ik heb de Ziekte van Crohn en door littekenweefsel waren er drie vernauwingen in mijn dunne darm ontstaan. Ik heb daar jaren mee moeten blijven doorlopen totdat een operatie niet meer uitgesteld kon worden en zeker het laatste half jaar voor de operatie heb ik best wel veel afgezien. Er werd twintig centimeter dunne darm en een stukje dikke darm verwijderd en er kwam een nieuwe aansluiting tussen de dunne- en de dikke darm. In de vier jaar na de operatie heb ik twee keer een darmonderzoek (colonscopie) gehad, waarvan de laatste een jaar geleden was. Alles was toen goed en daarna werd de afspraak voor de echografie van vandaag gemaakt. 

De radioloog vertelde me al dat mijn ingewanden er rustig uitzien. Dat is goed nieuws, maar ergens ook wel een beetje eng. Volgende week hoor ik namelijk of ik met mijn medicijnen mag stoppen. Dat zou betekenen dat ik na drieëndertig jaar geen medicijnen tegen de Ziekte van Crohn meer zal hoeven te gebruiken. Het afgelopen jaar gebruikte ik al de halve dosis van wat ik jarenlang gebruikte, dus ik was al aan het afbouwen. En dat ik helemaal stoppen een beetje eng vind, is misschien wel begrijpelijk. Die medicijnen onderdrukken toch de ziekte. Maar goed, volgende week weet ik pas of het doorgaat. 

13 opmerkingen:

  1. Een onbewoond eiland lijkt me vreselijk. daar ga ik kapot aan eenzaamheid, hoe mooi de natuur er ook zou zijn.
    Ik zie heel graag toffe knutselwerkjes, maar heb er zelf niet echt het geduld voor. Hoewel ik het voor mezelf jammer vind. Het lijkt een mooie hobby.
    Na zoveel jaren medicatie zou zonder echt wel spannend zijn, maar de dokter beslist, gelukkig weet hij wel welke beste raad hij kan geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Doe mij maar een stad. Ik hou van eilanden, maar niet van onbewoonde.
    Je bent lekker creatief. Ik totaal niet.
    Zal inderdaad met gemengde gevoelens zijn als je mag stoppen met je medicatie. Wel fijn ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wel spannend inderdaad, stoppen met medicijnen.Maar als het kan is het wel fijn
    denk ik.Wat leuk, die labels, ik heb ook nog veel spullen van kaarten maken en ben
    van plan daar ook weer wat mee te gaan doen, maar voorlopig sta ik nog in de
    borduurmodus.
    Veel plezier met je "gerommel",
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is spannend en best een beetje eng

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke nieuwe hobby. Lijkt mij ook een eng gevoel, opeens 'niks' meer. Ben je na die operatie nog heel anders gaan eten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik at altijd al vezelrijk en na de operatie ben ik nog meer vezels gaan eten en ook meer groenten.
      Ik ben door die operatie ook erg opgeknapt. Er zat toch een stuk darm dat ziek was en waardoor ik me heel erg lang niet goed gevoeld heb, maar dat wist ik pas na de operatie. Ik hoor de chirurg nog altijd zeggen dat ik me een stuk beter zou gaan voelen en daar heeft hij gelijk in gehad.

      Verwijderen
  6. Dat zou fijn zijn als je je medicijnen niet meer hoeft te nemen, zoveel mogelijk zonder is toch wel heel fijn.

    Ik denk dat ik toch kies voor het eiland, spannender er kan elke dag wat aanspoelen.
    In een mooie stad ben je op een gegeven moment wel uitgekeken

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die prachtige stad natuurlijk.

    Fijn dat het goed gaat met je darmen, al begrijp ik dat stoppen met medicatie ook weer best eng is.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat zal het fijn zijn, als je geen medicatie meer nodig hebt, maar ook wat onwennig en best spannend.
    Ik kies voor het onbewoonde eiland, omdat het daar rustig is. Van oude steden kan ik wel genieten, maar ik houd niet van de drukte van de stad.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lekker bezig, en ik vind het leuk wat je maakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. heerlijk dat geklier met papier en zo mevrouw w,
    zalig om te doen ,

    ziet er erg leuk uit

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik kan me voorstellen dat het spannend voelt om te stoppen met medicijnen die je al zo lang gebruikt. Maar het klinkt ook wel heel positief dat het misschien kan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het betekent dat ik na de operatie geen nieuwe ontstekingen in mijn darmen heb gehad. Blijkbaar zat de ziekte op één plaats. De Ziekte van Crohn is een auto-immuunziekte en de afgelopen tien jaar heb ik medicijnen gebruikt die mijn eigen weerstand overnamen. Ik heb ook geen idee of mijn lichaam weer niet in de fout zal gaan als ik met deze medicijnen stop. Maar als de maag-darm-leverarts het aandurft moet ik daar wel op vertrouwen, vind ik.

      Verwijderen