intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

woensdag 18 november 2020

wel duizend

Manlief is een paar dagen voor zijn werk weg, dus zwaai ik hier thuis de scepter... Haha, dat doe ik als hij thuis is eigenlijk ook wel 😉. Het is wel even lekker dat hij er niet is, want als hij thuiswerkt dan loop ik toch iets meer op mijn tenen (om niet teveel te storen) en komt er bovendien ook een stuk minder uit mijn handen. Maar ik mis hem ook en ik zal blij zijn als hij weer thuis is. 

Ik ben niet helemaal alleen thuis. 's Avonds en 's nachts is zoonlief er en ik heb natuurlijk nog een paar honden en poezen rond me en gisteravond zat opeens deze leukerd op de keukenmuur: 


En waarschijnlijk zijn er nog heel veel andere beestjes in huis... Van grote spinnen ben ik niet zot, maar een kleine duizendpoot vind ik dan weer wel grappig. Het is een beestje wat eigenlijk buiten thuishoort, maar aangezien hier de boel nogal eens openstaat zal hij op al die pootjes wel naar binnen gewandeld zijn. 

 Even een paar wetenswaardigheden over deze soort duizendpoot:
· Het is een roofdier en eet slakken, wormen en insecten.
· Hij is vooral 's nachts actief.
· Het dier wordt geboren met zeven paar poten. Na iedere vervelling komt er een paar poten bij, totdat er uiteindelijk vijftien paar poten zijn.
· Hij wordt twintig tot vijfendertig millimeter lang.
· Het dier ziet slecht en tast de omgeving met zijn antennes af. 


Ik was er weer braaf mee: foto's nemen (ze zijn alleen niet helemaal scherp), wetenswaardigheden over de duizendpoot opzoeken en dit opschrijven en delen met jullie.

Hierbij wil ik je een fijne dag wensen!


16 opmerkingen:

  1. Heb ik opeens dit versje van de kleuterschool in mijn hoofd😜

    De moeder van de duizendpoot was heel erg ontevreden
    Want haar zoontje was zo juist in de moddersloot gegleden
    En als je even goed rekent
    Weet je wat dat betekent
    Op zijn hoofd een grote buil
    En wel duizend sokjes vuil.

    Nou ja..... Meer dan 50 jaar geleden leerde mijn zusje dit op school en opeens zit het weer in mijn hoofd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, leuk dat versje over die duizendpoot, maar de feiten die jij opzocht, mevrouw W. wist ik niet en dat-ie slakken eet....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wist het ook niet en ook niet dat ze vervelden. Zo hebben we toch weer wat geleerd...;)

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Deze zit nog wel ergens binnen. Ik was hem opeens kwijt...

      Verwijderen
  4. Leuk dat je die weetjes opzoekt voor ona

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, dat versje ken ik ook, zo leuk. Maar die weetjes kende ik niet. Best interessant eigenlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Huh, eet zo'n klein beestje slakken? Stoer!
    Wat een leuk versje trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Slakken beginnen ook klein. Misschien dat de duizendpoot die kleintjes eet.

      Verwijderen