intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

donderdag 3 september 2020

water en zand

Regen, regen en nog eens regen. Dat kregen we vandaag. Omdat we niet op vakantie zijn om de hele dag op een hotelkamer te zitten, gingen we op zoek naar een activiteit die ook met slecht weer te bezoeken was. Ik zat wat in de Voordeelagenda van de Postcodeloterij te bladeren en kwam een bon voor 't Veluws Zandsculpturenfestival tegen. Manlief is niet zo heel erg van de musea, maar hier wilde hij toch ook wel naartoe.

Het thema van het festival is dit jaar 75 jaar bevrijding. Bij binnenkomst kwamen we gelijk in D-Day terecht.




Heel veel aspecten van Nederland in de Tweede Wereldoorlog komen aan bod. Dingen zoals 
het Verzet, de Jodenvervolging, de NSB, de hongerwinter...




Bovenstaande sculptuur van de veewagon en die hieronder van het concentratiekamp vond ik enorm indrukwekkend.



En dan was er natuurlijk ook nog van alles over Bevrijdingsdag te zien, waarna er een einde aan vijf jaar bezetting kwam:



Er waren ook nog sculpturen over de Tweede Wereldoorlog en daarna in andere delen van de wereld, zoals Pearl Harbor, Hiroshima, Stalingrad en Nederlands-Indië.

Het ging trouwens niet allemaal over de oorlog. In een aparte hal kon je ook nog meedoen met het raden van Nederlandse plaatsnamen die in zand uitgebeeld waren, zoals hieronder Delft uitgebeeld is:


Na een bakje koffie gedronken te hebben ging ik nog even in de winkeltjes snuisteren. Buiten bewonderden we vervolgens nog houtsculpturen. Dit insectenhotel van een paar meter hoog en een paar meter breed zou in onze grote tuin echt niet misstaan:


Er was ook nog een beeldentuin, waar ik op slag verliefd werd op een kabouter met een oranje puntmutsje op:


Die mocht met ons mee in de auto en krijgt thuis een mooi plaatsje in de tuin.

We konden vandaag niet helemaal uit de regen blijven. Zo staan er buiten ook zandsculpturen en zijn de houtsculpturen en de beeldentuin ook buiten. Maar er was ook genoeg binnen te zien.
Voor meer informatie: klik!

Lees ook eens over de zandsculpturen bij een medeblogger:


14 opmerkingen:

  1. Als de weersverwachtingen uitkomen, was dit de natste dag van jullie vakantie. Een leuke binnenactiviteit gevonden zeg. Wat een prachtige zandsculpturen. En wat een schattig kaboutertje neem je mee naar Zeeland. Geniet nog van de rest van jullie uitje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. De weersvoorspelling ziet er gelukkig alweer beter uit. Morgen gaan we op familiebezoek.

      Verwijderen
  2. Het is echt ongelooflijk dat ze dat kunnen maken

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, mooi was dat he. En inderdaad: die winkel naderhand.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het heel erg leuk opgezet allemaal. We zijn er toch een paar uur geweest.

      Verwijderen
  4. Wat een kunst om al dat moois uit zand te maken, ik heb daar echt bewondering voor.
    Wij hadden alleen een paar uurtjes miezer vanmorgen, morgen wordt het beter.
    Zo'n kabouter mag hier ook wel wonen, wat een leukerd.
    Geniet ze nog,
    Betsy




    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We zaten in het verkeerde gedeelte van het land, wat de regen betreft. In Zeeland zag het er droog uit op Buienradar. In Gelderland is er behoorlijk wat gevallen.

      Verwijderen
  5. Mooi dat dit van zand gemaakt kan worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe het ze niet na! Zelfs een simpel zandkasteeltje kan ik nog niet in elkaar knutselen.

      Verwijderen
  6. Wauw, ik vind het indrukwekkend knap! Wat een gave als je zulke mooie dingen kunt maken van zand!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben dol op zandsculpturen alleen dit onderwerp niet en toch wil ik er heen. We hebben het voor morgen in de agenda staan maar of het echt doorgaat weet ik niet. Het ziet er prachtig uit.

    BeantwoordenVerwijderen