intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zondag 8 maart 2020

waar ik graag kom

Wij ontdekken graag nieuwe paden en wegen tijdens onze wandelingen. We lopen graag door de polders en in het bos, maar eigenlijk kan er voor mij niks tippen aan onze eigen kust. Het was gisteren mijn beurt om te beslissen waar we zouden gaan wandelen en dat werd een stuk van de kust wat ik zo ongeveer wel uit mijn hoofd ken, omdat ik er best vaak kom. Maar het is zo fijn om het duin over te gaan en de zee te zien:


Daar is de overkant. Dat is Vlissingen:


 Deze paalhoofden zijn er om de stroming af te zwakken en daardoor erosie van de kust tegen te gaan:


De golven breken op de palen en er ontstaat daardoor gelijk een sterkere stroming tussen de palen.


Als je in het water bent kan je door de stroming naar de palen toegetrokken worden en je kan je daardoor flink verwonden aan schelpen of scherpe schelpresten die erop zitten. Het advies is dan ook dat je altijd uit de buurt van paalhoofden en pieren moet blijven tijdens het zwemmen.





Het was mooi weer en we waren niet alleen op het strand. Er waren veel wandelaars en kinderen met schepjes en met vliegers.


Wat er in de zee leeft zie je hier vaak alleen maar als het dood op het strand ligt, zoals deze kleine krab of een dode vis:



Dode vissen zie je trouwens niet zo heel erg vaak en misschien is deze daar wel door een vogel terechtgekomen. 

De witte ronde dingetjes op de foto hieronder zijn de skeletjes van zeeboontjes:


Een zeeboontje komt voor in de Noordzee en is een kleine zee-egel van 1 tot 1½ cm groot.
Ik leerde ooit over het bestaan van het zeeboontje door mijn kinderen, die vroeger regelmatig met een natuurvereniging op excursie gingen. Ze kwamen dan vaak met interessante weetjes thuis. 

Dit zeewier wordt ook wel klakkers genoemd:


Als kind was het een spel om op de klakkers te trappen, die vervolgens een ploffend geluidje maakten. 

Hieronder zie je de schelp van een scheermes:


Ik heb dit schelpdier weleens in een restaurant gegeten, maar ik vond er niet zo heel veel aan.

Gelukkig waren het niet alleen maar dode dieren en lege schelpen die we zagen. Deze groep scholeksters vloog net op toen ik een foto van ze wilde maken:


Het schuim dat hier aanspoelt komt van algen:


Het heeft te maken met het water dat in het voorjaar warmer begint te worden en waardoor algen gaan groeien. Als deze weer afsterven vormen de vrijgekomen eiwitten, onder invloed van de wind, dit schuim.

Op een strandpaviljoen at manlief een uitsmijter en ik at tomatensoep. We hadden daar dit uitzicht:


Wat was het fijn op het strand! Het was aangenaam fris en we genoten van onze wandeling en ook van de andere mensen die we tegenkwamen. Iedereen leek het goed naar de zin te hebben. 

Ik wil je een fijne zondag wensen.  




19 opmerkingen:

  1. Oh...dit snap ik. Waarom je daar juist graag komt! Mooi zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Het is fijn om daar te lopen en om te kijken naar het bewegende water, de vogels en de andere mensen.

      Verwijderen
  2. Br, volgens mij moet je geboren zijn aan de kust, om ervan te houden. Mijn vader groeide op langs een rivier en nam ons altijd mee "bootjes kijken op de rivier". Vreselijk vond ik dat, toen en nu nog krijg ik het koud, alleen al bij het zien van het water, of zoals nu, bij het kijken naar jouw foto's. Geef mij maar bossen en heide (ik ben niet voor niets van Zuid-Holland naar Drenthe verhuisd). Zo zie je maar weer hoe smaken kunnen verschillen. Gelukkig maar, zo blijft er voor iedereen ruimte over om te wandelen op het strand of juist in het bos.
    Fijn dat jullie zo genoten hebben van jullie wandeling! En een fijne zondag gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik eigenlijk met bergen. Ik vind bergen heel erg mooi en de uitzichten vaak geweldig, maar ik voel me wel enorm opgesloten tussen de bergen. Dan mis ik het echt dat ik ver kan kijken. In een bos heb ik dat ook wel, maar de bossen hier zijn dan weer niet zo groot dat je nooit eens een wei of een huis ziet.

      Verwijderen
  3. Mooie foto’s mevr, W, ❤️
    Ik houd alleen in de late herfst en de winter van het strand en de zee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt.
      In de zomer komen wij alleen 's avonds op het strand. Dan is het niet meer zo druk als overdag en vaak zien we mooie zonsondergangen. Wij zijn ook geen mensen om de hele dag op het strand te zitten en we houden het in de zomer bij wandelen, met onze blote voeten door het water, na een warme dag.

      Verwijderen
  4. Oooh... ook mijn favoriete deel van de kust. Z. Vl kust, niet te overtreffen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En wat een heerlijke blog zo met die foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het blijft mooi, die paalhoofden. Van zeeboontjes had ik nog nooit gehoord, erg
    leuk om te zien, zijn ze hard zoals schelpen, zodat je ze kunt bewaren?
    Ik houd helemaal niet van bergen, veel te beklemmend, met bossen heb ik dat niet,
    dat vind ik juist heerlijk. Zoveel zinnen, zoveel smaken gelukkig.
    Fijne zondag verder en een goeie week.
    Groetjes, Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die zeeboontjes zijn hard en zijn ook goed te bewaren.
      Mijn kinderen namen vroeger kilo's schelpen mee van het strand en ook zeeboontjes. Haaientanden of delen ervan vonden ze ook wel, maar dat was echt sporadisch.

      Verwijderen
  7. Wat een heerlijke wandeling moet dat geweest zijn. Wij zijn niet vaak aan zee, maar als ik er ben, dan geniet ik met volle teugen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk!
      Wij komen ook regelmatig in het bos en dat is ook mooi en ook altijd anders en we waren vorig jaar op de Mokerheide terwijl de heide bloeide en dat was echt schitterend. Maar toch... de kust zal voor mij altijd op nummer 1 blijven staan.

      Verwijderen
  8. Eens, strand is heerlijk. Wij wonen relatief dichtbij en kom er toch te weinig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sinds wij zijn gaan wandelen komen wij veel meer op het strand dan vroeger. Ik loop ook vaak alleen langs de kust en samen met mijn vriendin zoeken we toch ook vaak het strand op om te wandelen.

      Verwijderen
  9. heerlijk lijkt me dat als j e zo dichtbij woont,
    ohhhh wij moeten 2 uur rijden om water te zien :-) dan is de lol al bijna over,
    maar ik zeg je als mijn jongens de zee zien rennen ze er als een gek naartoe :-)
    heerlijk hé di e lucht de wind dat uitzicht....
    ik zou het ook wel willen,
    fijn dat jij daar zo kan genieten

    dag boontje, heb het fijn vandaag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, twee uur rijden en ook weer twee uur terug is nogal wat hè? Dat doe je niet zomaar even.
      Als wij op vakantie zijn dan zoeken we ook altijd water op: de zee, een meer, een rivier... Dat water blijft trekken.

      Verwijderen
  10. Wat heerlijk om zo in de buurt van de zee te wonen. Ik vind die altijd weer machtig en nederig makend...

    BeantwoordenVerwijderen