intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zaterdag 7 maart 2020

de sessie is verlopen

Gisteren kreeg ik een berichtje op Messenger van een kennis:
"Hoi heb jij ook storing bij de ABN?"
Ik antwoordde ontkennend en toen schreef zij:
"Zou jij misschien kunnen helpen door twee rekeningen te kunnen betalen die ik voor 16.00 moet overmaken. Het gaat om 337,02 en 112,90. Dan maak ik het geld per direct naar jou over als de storing voorbij is."

Gelukkig wordt er altijd voor dit soort berichten gewaarschuwd en daardoor wist ik dat ze gehackt was. En trouwens, zij zou zoiets nooit aan mij vragen, daar ben ik een te verre kennis voor. Maar toevallig hadden we elkaar de dag ervoor wel op Messenger gesproken. Ik belde haar op haar vaste nummer en ik was de vierde die belde. Ze was blij dat anderen gelijk actie ondernamen en ze was al druk bezig, samen met KPN, om van de hacker af te komen. Ze vertelde dat ze op Facebook zat en dat ze opeens een bericht gekregen had dat de sessie verlopen was en of ze door wilde gaan. Ze klikte op ok en vervolgens kon ze zelf niks meer op Facebook. En op dat moment had een hacker haar account overgenomen.

Later kreeg ik nog een berichtje van de hacker:
"Sorry dat ik jou vraag. Jaap is momenteel niet thuis, dus vandaar dat ik het aan jou vroeg. Zit namelijk een beetje nood achter."

Ik heb daarna de boel maar eens gebokkeerd, zodat ik hier geen berichten meer van zou ontvangen. Pas uren later liet die kennis weten dat ze van de hacker af was. Het had veel moeite gekost, maar het was gelukkig goed gekomen. Of anderen ook daadwerkelijk geld overgemaakt hebben, weet ik niet. 

Toen man, zoon en ik later zaten te eten vertelde ik hierover. Zoonlief zei dat hij afgelopen week een e-mail van de bank ontvangen had, waarin stond dat zijn pinpas niet meer goed was en dat hij een nieuwe zou krijgen. Wel moest dat allemaal even online geregeld worden. Gelukkig was zoonlief daar niet op in gegaan. 

Tja, oplichters doen er van alles aan om je centen in handen te krijgen en vaak genoeg zal dat nog lukken ook. 


14 opmerkingen:

  1. Gelukkig dat zowel jij als je oudste zoon Meteen wisten dat het niet klopte!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad. Ik ben blij dat er zoveel voor gewaarschuwd wordt.

      Verwijderen
  2. Je zal het maar meemaken dat er wel intrapt.....
    Puur als onwetende.
    We worden er gelukkig wel voor gewaarschuwd. Alleen durft er soms twijfel blijven...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik ook wel hoor. Soms lijkt iets gewoon echt. Als ik twijfel dan laat ik het mijn man of zoon ook vaak eens lezen. Twee of drie zien meer dan één.

      Verwijderen
  3. Vreemde hobby om iemand te bedriegen. Allert moet je altijd zijn, maar dan nog...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook een keer zo'n whatsappje gehad. Van iemand waar ik al zeker een jaar geen contact meer mee had, dus sowieso 'raar'. Goed om op je hoede te blijven. Als mensen geld kunnen verdienen, ook op deze manier, dan zullen ze dat proberen. Helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Andere dieven gaan de deur uit om te stelen en deze jatten vanachter hun laptop, pc of smartphone.

      Verwijderen
  5. Ik kreeg het ook eens van mijn pedicure, weet van haar grote liefdevolle familie en het leek me vreemd dat ze dat aan mij vroeg/ Waren inderdaadd bij bijna al haar klanten gebeurt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had ook gelijk zoiets van dit zou ze nooit aan mij vragen.
      Het is wel erg vervelend als je gehackt wordt.

      Verwijderen
  6. Erg hè. Ik wil niet weten hoeveel mensen daar in trappen. Op dat vlak ben ik heel wantrouwig. Gelukkig maar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is maar goed ook. Vaak zijn mensen te goed van vertrouwen en helaas word daar misbruik van gemaakt.

      Verwijderen
  7. Ik vind het echt bizar dat mensen dit soort streken maar blijven uithalen. Verschrikkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een makkelijke manier om snel aan geld te komen.
      Ik ga toch liever gewoon werken voor mijn geld en vooral maar hopen dat ik er toch niet eens intrap of op een andere manier met diefstal te maken krijg.

      Verwijderen