intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

woensdag 22 januari 2020

geen druppel meer

Een maand zonder alcohol: oftewel Dry January, zoals dat tegenwoordig genoemd wordt. Voor mij gaat dat niet echt meer op, want ik drink al sinds eind november geen alcohol meer. Jarenlang dronk ik iedere middag, rond een uur of vijf, een glaasje rode wijn of port. Een klein bakje chips of nootjes erbij en zo sloot ik mijn middag af. En in het weekend dronk ik vaak bij het eten ook nog een glas rode wijn. Het was geen verslaving, maar wel een vaste gewoonte geworden.

Eind november ging ik aan de antidepressiva en omdat ik vrijwel iedere dag achter het stuur zit, kreeg ik het advies van de huisarts om dan beter helemaal geen alcohol meer te drinken, want de alcohol zou de werking van het antidepressivum kunnen versterken. En omdat ik absoluut geen gevaar op de weg wil zijn, heb ik sindsdien geen druppel meer gedronken.

Voor wie denkt dat het stoppen met alcohol me moeite gekost heeft heb ik teleurstellend nieuws, want ik heb het totaal niet gemist. Met de feestdagen dronk ik tijdens het eten water en soms een glaasje cola. Mijn middagen sluit ik tegenwoordig af met thee of koffie. Zonder koekje of iets anders van eten.

Ik viel een paar kilo af, want ik verving de wijn en chips door iets waar geen calorieën inzaten. Ik slaap tegenwoordig goed, wat ook door de antidepressiva kan komen, maar misschien ook omdat ik geen alcohol meer drink, of door een combinatie van die twee. En wat me de laatste week opviel, was dat mijn bloeddruk omlaag is. Ik ben bekend met een verhoogde bloeddruk en ik sta hiervoor onder controle. Inmiddels had ik zelf maar eens een bloeddrukmeter aangeschaft en daardoor had ik al gezien dat mijn onderdruk omlaag was, maar eergisteren in het ziekenhuis, waar ik de apparatuur toch net iets meer vertrouw, bleek mijn bloeddruk inderdaad naar beneden te zijn.

Voor mij is het ondertussen wel duidelijk: geen alcohol meer drinken is zeker wel zinvol, dat ondervind ik nu aan den lijve. En ook zonder alcohol ben ik best wel gezellig... denk ik 😉
En het mooie is dat ik nu ook nog geld bespaar want koffie, thee of water is een stuk goedkoper dan wijn of port.



14 opmerkingen:

  1. Ik drink nog wel alcohol, maar ben ook wel wat aan het minderen. Door de week niet meer (tenzij er iets te vieren valt), en in het weekend is het ook niet meer vanzelfsprekend.

    Fijn dat het zo'n positief effect heeft op jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zoals jij het beschrijft lijkt het mij geen kwaad kunnen zo een glaasje.
    Mijn man dronk iedere week en is gelukkig als een tijdje daarmee gestopt en doet het alleen in het weekend.
    Ik had er echt de schurft aan.
    Ik vind alcohol of een gebakje iets dat je NIEt elke dag kan nemen. Het moet iets speciaals zijn.
    Wel knap hoor dat het je zo goed gelukt is.
    Ik drink absoluut niet en ben er ook erg tegen.
    Niet tegen1 of 2 glaasje maar dat gezuip overal alsof het niet leuk kan zijn zonder.
    Begin jij al iets te merken van de Anti depressiva?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In mijn hoofd is het een stuk rustiger. Ik was altijd heel veel aan het nadenken en daardoor vaak ook erg afwezig en dat is nu niet meer en ben ik een stuk alerter.

      Verwijderen
  3. Ik drink eigenlijk ook uiterst zelden alcohol en dan nog in kleine hoeveelheden. Want ik hou niet van het gevoel van dronken worden en omdat ik daarom maar weinig drink, voel ik snel effect als ik wel eens wat drink; Ik ben een héél gezellig mens al zeg ik het zelf ! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik drink niet vaak, eigenlijk alleen met verjaardagen of als ik uit eten ben

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik verbaas me vooral over het positieve effect op je. Iets om echt blij mee te zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Veel mensen weten niet dat het drinken van alcohol extra slecht is voor vrouwen, het verhoogt het risico op borstkanker. IK heb zelf pasgeleden een borstkanker behandeling ondergaan. Gelukkig is het goed af gelopen maar ik drink geen druppel meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind, behalve rumbonen, alles met alcohol erg vies! Naast chronisch depressief ben ik (en met mij nog 4 broers en zussen) extreem verslavingsgevoelig dus ik ben blij dat ik het gewoon goor vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vroeger, zo’n 50 jaar geleden, dronk ik als wij uit gingen wijncognac. Kennen jullie dat nog? Eigenlijk vond ik het toen al niet zo lekker maar je deed gewoon mee. Niemand dronk toen water en frisdrank vond ik ook niet lekker. Toen we eenmaal getrouwd waren, dronk ik wel wijn maar ik vond het nog steeds niet lekker. Als we nu ergens eten of soms op visite drink ik alleen maar water en thee. Mijn zussen zeggen altijd, daar heb je haar weer met d’r kraanwater.
    Ik ben er blij mee, maar ik gun uiteraard iedereen zijn pleziertje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. fijn dat j e middeltje werkt,
    ik heb wel de dry januari, en ga misschien wel door met de 40 dagen, je slaapt wel beter hé, had net als jij zo'n dag afsluiter, en als ik eters krijg, ik mis het ook niet
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goed dat je ivm de medicatie niet erbij drinkt. En dat het effect voor jou zo positief is. Van de medicatie en ook van het niet drinken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik drink elke avond een klein glaasje Berenburg, de smaak vind ik zo heerlijk en vind het jammer dat die smaak niet zonder alcohol te krijgen is.
    In het weekend glaasje wijn.
    Het is inderdaad een gewoonte maar vind het wel een heerlijke gewoonte waar ik echt van geniet. En dat ga ik zo houden als het verder niet noodzakelijk is bv ivm medicijnen of ziekte

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb niets met alchohol en drink het eigenlijk nooit. Maar fijn dat het niet lastig was om het te laten staan natuurlijk! Een gewoonte doorbreken kan best lastig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Fijn dat het stoppen met drinken geen problemen heeft opgeleverd en dat je wellicnt een positief effect (beter slapen) te pakken hebt.

    Zelf heb ik ook geen moeite om de alcohol eens te laten staan. Die ene keer per jaar dat ik aan alcohol denk kan ik ook wel overslaan. Koffie en water zijn mijn vervangingsmiddel.

    BeantwoordenVerwijderen