intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zaterdag 2 november 2019

uitgewaaid

Al mijn hele leven rijd ik door het Belgische dorp Kaprijke, maar nooit werd er de moeite om daar eens te stoppen. Tot nu toe dan, want wij gingen in en rond dit dorp wandelen.
Kaprijke ligt op de weg naar Eeklo, waar ik vroeger vaak om boodschappen ging, maar eigenlijk kom ik daar maar zelden meer en als ik al naar Eeklo ga, neem ik tegenwoordig een andere route waardoor ik nooit meer in Kaprijke kom.

Van het lezen van de geschiedenis van dit dorp, werd ik nou niet bepaald vrolijk. In de loop der eeuwen vonden hier godsdienstoorlogen, plunderingen, meerdere invallen door de Fransen, brandstichtingen, overstromingen en de industriële crisis plaats. Het dorp heeft erg geleden en veel van de oude historie is er niet over.

Wat gelijk opvalt als je Kaprijke binnenrijdt, is het gemeentehuis:



Dit werd gebouwd in 1662-1663, maar werd in 1881 grotendeels door brand verwoest. In 1885 werd het hersteld en in 1998 vond de laatste restauratie plaats.

Dit is de Onze-lieve-vrouw-hemelvaartkerk:



Wat ook erg opvallend is, is het plein:


Dit is het grootste groene dorpsplein van Oost-Vlaanderen.

We lieten hierna Kaprijke achter ons en wandelden door de polder.


Een aantal keren liep de wandeling over smalle paadjes, wat best wel fijn wandelen was:




Op een gegeven moment kwamen we deze tegen:


In totaal waren er vijftien van deze staties (ik hoop dat ik het zo goed zeg), die over de kruisiging van Jezus gingen:




dit is de Kleemkapel, waartoe de staties behoren:




Deze boerderij dateert uit 1687:


We hebben nieuwe huizen en boerderijen gezien en we zagen ook oude en soms vervallen huizen en boerderijen.



We wandelden 8,5 km en hielden het gelukkig droog. De lucht was af en toe toch behoorlijk dreigend. Eigenlijk had ik eerst een boswandeling uitgezocht, maar omdat het hard zou gaan waaien vond ik het slimmer om in de polder te gaan wandelen, waar de kans op afbrekende takken toch iets kleiner is dan in het bos. Maar ondanks dat kreeg ik toch nog een kastanje op mijn hoofd 😵 Dat was wel lachen!

Kaprijke zelf is niet zo bijzonder, maar de wandeling was best wel afwisselend en niet zo saai rechttoe rechtaan en er was toch ook regelmatig iets te zien.

Route gepland op routeyou.com



5 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Dank je wel.
      Ik zei ook echt "au". Maar ja, beter een kastanje dan een grote tak :)

      Verwijderen
  2. Ondanks dat er weinig ouds overgebleven is heb je veel ouds op de gevoelige plaat vast weten legen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er was nog wel meer hoor, maar deze vond ik zelf het mooist.

      Verwijderen
  3. ziet er als een leuke afwisselende wandeling uit

    BeantwoordenVerwijderen