intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zondag 24 november 2019

Schots (en ook scheef)

Het gebouw met de toren, op de foto hieronder, is het stadhuis van Veere (op Walcheren in Zeeland):


Het is gebouwd tussen 1474 en 1517.

Op de twee foto's hieronder staan de Schotse Huizen, eveneens in Veere:



En in het stadhuis en de Schotse Huizen samen is het Museum Veere gehuisvest. En daar ben ik gisteren samen met mijn schoonmoeder, een schoonzus en een nichtje geweest. Het was het idee van schoonmoeder om hier heen te gaan, nadat ze een stukje over het museum in de krant gelezen had.

De Schotse Huizen danken hun naam aan de Veers-Schotse handelsbetrekkingen uit de zestiende eeuw. Er werd toen onder andere wol uit Schotland aan wal gebracht in Veere.

In het museum neem je in het stadhuis een kijkje in de vroegere rechtszaal en ook in de trouwzaal, die nog steeds voor trouwerijen gebruikt wordt en waar portretten van Oranjevorsten hangen.



Uiteraard werd er ook aandacht besteed aan de Zeeuwse klederdracht:


En het alledaagse leven van vroeger, waar dan toch ook wel weer bekende voorwerpen tussen zaten:



Veere is een mooi stadje, maar gisteren zagen we er niet zo heel erg veel van. Het is er wel allemaal een beetje schots en scheef en vandaar dat mijn foto's dat ook zijn.




Ik ben al een paar keer eerder in Veere geweest, maar dat is eigenlijk alweer een tijdje geleden. Misschien dat manlief en ik er toch maar eens een wandeling moeten gaan maken, met uitleg over wat we allemaal tegenkomen. 

Gisteravond aten we chinees eten bij mijn schoonmoeder en schoven manlief, een zwager en een neef ook aan. Het was een gezellige dag en we hebben veel gelachen en ik had dat ook echt eens even nodig. 

Hierbij wil ik je een fijne zondag wensen. 


8 opmerkingen:

  1. Ik ben vaak in Veere geweest. Ook in het museum. Maar de combinatie Schots en scheef heb ik nog nooit bedacht. Leuk is dat, vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk stadje zo te zien,en wat fijn dat je zo gelachen hebt, is je zo gegund!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Veere is zo leuk. Wij komen er wel vaker, fietsen op de auto en dan vanaf Veere een eind rijden en nadien even door het stadje, wat snoepen of wat eten. Leuk hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige gebouwen en rijke historie. Leuk uitje en blij te lezen dat het goed hebt gehad (en gelachen). Ook fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Was benieuwd naar je dagje uit en wat fijn dat het zo geslaagd was. Het schilderij van Juliana vind ik zo mooi. Zou ik zomaar in huis ophangen, ik hou van de sfeer die het uitstraalt.
    Veere ben ik eens in de zomer geweest, is een leuke herinnering.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier op Tholen wordt het zo mistig! Hoop dat het bij jullie wel wandelweer is gebleven.
    Veere staat ook nog eens op de planning, Het ligt hemelsbreed niet zo ver van hier maar we moeten altijd zo omrijden om of via Zierikzee of via de Oesterdam er te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie stad is Veere ,ik ben er nog nooit geweest .Geweldig die mooie oude huizen .Fijn te lezen dat je zo'n heerlijke dag had .

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige foto’s! Voor mijn 50ste verjaardag kreeg ik een weekeind Veere van mijn man. Prachtige stad, mooi hotel (ik dacht dat het hotel “ Camperveersche Toren” heette. We hebben veel in de stad en omgeving gewandeld en we zagen in een binnentuintje stokrozen bloeien, in januari! Dat is inmiddels bijna 20 jaar geleden!

    BeantwoordenVerwijderen