intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zondag 14 juli 2019

weidebloemen

Terwijl het in grote delen van het land behoorlijk wat geregend heeft, bleef het bij ons vrijwel droog. Jammer, want een beetje meer neerslag had helemaal geen kwaad gekund.

We gingen wandelen, manlief en ik en het was best wel duister weer, maar we hielden het droog.



We liepen door een jong bos




En we liepen langs akkers:


En braakliggend land:


Deze aardappelplanten werden beregend:


Het is hier dan ook echt kurk- en kurkdroog!

Sommige boeren zaaien weidebloemen langs de randen van hun akkers, voor de bijen en andere insecten:


Deze agrariër had voornamelijk blauwe en witte bloemen staan.



 Die bloemenranden zijn niet alleen goed voor de insecten, maar ook voor vogels die van insecten moeten leven. 
Ik had me nog zo voorgenomen om dit jaar ook weidebloemen in de tuin te zaaien, ik had zelfs een zakje zaadjes in huis, maar ik ben het vergeten. Die zaadjes moeten dus maar tot volgend jaar wachten. 

Het was fijn om te wandelen, net warm genoeg om in een t-shirt te kunnen lopen. Ik ben niet fit, maar lopen gaat wel goed en we maakten er een rondje van tien kilometer van. 


15 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige foto's, ik hou van die wilde begroeing.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Ik zie dat wilde ook liever dan dat strakke.

      Verwijderen
  2. Hier op Tholen worden ook hele velden bloem gekweekt voor de zaad winning, achterkant van mijn huis een heel groot veld klaprozen, regelmatig stoppen er mensen om een foto te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zal wel mooi zijn! Ik denk dat ik er ook voor zou stoppen ;-)

      Verwijderen
  3. Ik vind dat ook zo mooi. Al die bloemen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgend jaar moet ik toch echt mijn zaadjes van de weidebloemen planten, zodat ik zelf ook van die bloemen in de tuin heb.

      Verwijderen
  4. Wij hebben een paar jaar geleden een gedeelte van onze tuin ingezaaid met een bloemenmengsel, speciaal voor vlinders, bijen en vogels. Een explosie van kleuren, ieder jaar weer. Het gezoem van bijen, hommels en andere insecten is een natuurlijk concert, zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te lezen! Nu kijk ik nog meer uit naar mijn eigen stukje weidebloemen in de tuin. Volgend jaar mag ik echt niet vergeten om een stukje in te zaaien.

      Verwijderen
    2. Het lukt het best op een schraal stuk grond. De vorige eigenaar van ons boerderijtje had er een paardenbak met geel zand: wij hebben er een ‘beetje’ zwarte aarde hebben we erdoor gewerkt en verder niets!

      Verwijderen
  5. Bij ons heeft het ook wel geregend, maar toch wordt hier in de Achterhoek ook overal gesproeid valt me op!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoorde vorige week iemand vertellen dat het zeker 200 dagen onafgebroken moet regenen om het vochttekort weer op een normaal peil te krijgen.

      Verwijderen