intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

woensdag 5 juni 2019

droogte

Een tijdje geleden vroeg ik me af wat er met onze frambozenstruik aan de hand was: de bladeren waren geel gevlekt, terwijl die normaal altijd groen zijn.


Maar toen ik eens wat beter in de tuin rondkeek, zag ik dat er meer bomen en struiken gele bladeren hadden.



Ik ben geen tuindeskundige, maar het meest voor de hand liggend is dat dit door watertekort veroorzaakt is.


Het is al lang heel erg droog en ook de afgelopen periode heeft het hier niet veel geregend. Om het vochttekort op te lossen moet het trouwens lange tijd langdurig regenen, want een paar regenbuien zijn allang niet meer genoeg om de droge grond te verzadigen. 



Ook de kruisbessen die ik in maart plantte weten van de droogte:


Toch geven ze al vrucht, hoe klein de struiken nu nog zijn.


En in ons gazon komen ondertussen ook al gele plekken.

Het verwachtte noodweer van gisteren, beperkte zich tot een paar lichtflitsen en gedonder in de verte en een stevige regenbui. Gelukkig werd het geen noodweer. En toen ik vanmorgen opstond regende het een beetje. Er wordt voor vandaag nog meer neerslag verwacht, maar ik verwacht er eigenlijk niet al teveel van. Misschien gaan mijn vriendin en ik vanmiddag wandelen en mocht het toch wel veel regenen dan zullen we binnen blijven. Ik neem in elk geval droge kleren mee voor het geval we toch gaan wandelen en misschien uitregenen.

Fijne woensdag!

6 opmerkingen:

  1. Het regent hier nu. En hard ook. Vannacht na het onweer was ik een paar keer wakker en hoorde het regenen. Dus hier zit het wel even goed

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook hier regent het, maar volgens de berichten is het watertekort nog niet opgelost. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier (z.o. Drenthe) bijna geen regen gevallen en onze planten, struiken en bomen lijden ook onder de droogte!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, ik woon ook in z.o.drenthe, collega uit Noord Drenthe liet me vanmorgen foto's zien van haar dorp (Roden), een ravage aan omgewaaide bomen! Wat een verschil in zo'n klein landje!

      Verwijderen
  4. Gisterenavond ging het hier even flink te keer. Maar niet lang of erg genoeg om echt zoden aan de dijk te zetten. Nederland droogt op.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Herkenbaar hoor... Het is echt enorm droog en dat al zo vroeg ... Vannacht is er bij ons 34 mm gevallen en daar ben ik blij mee. Jammer van alles wat er in je tuin groeit en bloeit hè...

    BeantwoordenVerwijderen