intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zaterdag 4 mei 2019

terug

Afgelopen maandag, om half twee 's nachts, trokken wij de deur achter ons dicht omdat we op vakantie gingen. Met negen familieleden gingen we vijf dagen naar Toscane (Italië) toe. In de buurt van de stad Florence hadden we drie woningen gehuurd.

We brachten twee keer een bezoek aan Florence, waar de kathedraal, oftewel de Duomo (dom), bijna niet te missen is. Het is de op drie na grootste kathedraal van Europa.

Wij beklommen de 463 treden van de toren en dat is een behoorlijke klim, maar dan heb je wel een geweldig uitzicht:

De Ponte Vecchio moet je eigenlijk wel gezien hebben als je Florence bezoekt:

De brug werd in 1354 gebouwd en sinds de 16e eeuw zijn goud- en zilversmeden op de brug gevestigd.

Het was trouwens erg druk in Florence en dat wisten wij want we hadden van tevoren al gelezen dat jaarlijks 9,5 toeristen een bezoekje aan de stad brengen. En wij horen daar nu dus ook bij.

Maar om de drukte toch nog te laten zien, heb ik hier nog een foto van de Ponte Vecchio:

En deze is op de brug genomen:

Eén van de bekendste beeldhouwwerken in de kunstgeschiedenis is David van Michelangelo. Tot 1873 stond het beeld buiten, maar om het tegen weersinvloeden te beschermen is het binnen gezet. Sinds 1910 staat er een replica van het beeld buiten:

We brachten ook een bezoek aan Pisa, want die scheve toren wilden we nu toch eindelijk wel eens met eigen ogen zien:

De toren staat vier meter uit het lood!

Toscane heeft vele mooie steden en dorpen. Wij bezochten San Miniato, dat na Pisa het mooiste stadje in de regio Pisa is:

Volterra zou ook tot één van de mooiste stadjes van Toscane behoren:

En San Gimignano is ook mooi, maar het is er wel akelig druk. Er zijn veel winkels in dit stadje en we hadden zo het vermoeden dat veel bezoekers niet alleen cultuur kwamen snuiven, maar ook kwamen om te shoppen. En dar is natuurlijk niks mis mee, maar wij vonden het toch een beetje een afknapper.

Tijdens ons bezoek aan San Gimignano trok er een onweersbui langs:

Wij hielden het gelukkig droog.

De rest van mijn reisgezelschap bezocht ook nog Siena. Ik moest die dag helaas met migraine in mijn bed blijven. En eigenlijk verbaasde het niemand dat ik migraine had, na alle drukte van de afgelopen tijd. Tijdens mijn vakantie kon ik gelukkig verder wel alles goed loslaten en heb ik erg weinig aan mijn ouders en de aankomende verhuizing van mijn moeder gedacht.

Als manlief en ik besluiten om nog eens samen naar Toscane te gaan, dan denk ik zomaar dat we de (grote) steden zullen vermijden en ons meer zullen richten op het mooie Toscaanse landschap.

En de pittoreske dorpjes en huizen:

Ik wil dit berichtje graag eindigen met een foto van een bruidspaar dat we in Florence tegenkwamen:

Mooi hè?

1. Wat fijn, dat je kon genieten van zoveel mooie dingen, de steden, de natuur,
    het mooie weer en natuurlijk de familie.Lekker wat energie opgedaan voor de
    komende tijd.
    Fijne zondag,
    gr.Betsy

2. Aha stiekem even met vakantie geweest. Heel goed idee om dat zo te doen.

Fijn dat jullie het zo heerlijk hebben gehad en je weer met frisse moed verder kan.

1. Niet helemaal stiekem hoor. Het was eigenlijk al een half jaar geleden geboekt :-)
      Maar het heeft ons goed gedaan en we kunnen terugkijken op een fijne vakantie.

Verwijderen
  3. Mooie foto's. Jammer van de migraine. Zo pijnlijk!

1. Dank je wel.
      En ja die migraine... Ik had voordat we vertrokken een druk weekend: zaterdagavond een feestje waardoor ik halverwege de nacht in mijn bed lag. Best wel weinig geslapen en de zondag was het inpakken en het huishouden doen en om een paar boodschappen. Om halt tien 's avonds lag ik in bed en om 1 uur 's nachts moest ik weer opstaan. Daarna weg en vervolgens hebben we de hele dag gereisd, onderweg een dorpje bezocht en hebben we in Florence de dom beklommen. We waren pas rond 8 uur 's avonds in onze huisjes. Ik denk dat het tegen elven was dat ik in mijn bed lag. En om 5 uur werd ik wakker met migraine en ben ik tot half negen aan het overgeven geweest, pas daarna kon ik iets tegen de migraine innemen, want eerder hield ik nog geen slok water binnen. Ik had dus even een terugslag. Het was jammer dat ik niet mee kon naar Siena, maar op dat moment kon het me even helemaal niets schelen. Het enige wat ik wilde was in mijn bed liggen en hopen dat het snel over zou gaan.

Verwijderen
    2. Ik voel met je mee, heb zelf zo geleden aan migraine aanvallen.

4. Toscane, altijd mooi! Al was ik net zoals jij niet zo'n fan van San Gimignano. Als je meer natuur wil en minder drukte, dan raad ik je Umbrië aan. Een klein stukje verder rijden wel maar nog veel ongerepter.

5. Je hebt gelijk met het ontwijken van de Hotspots - goed om ze te zien, maar daarna snel andere, rustige plaatsjes bekijken. Veel fijner voor je gemoedsrust en dan pas kun je het land/ de sfeer goed in je opnemen. Fijn, om er zo heerlijk uit te wezen!

1. Ik vind het leuk om in Florence en Pisa geweest te zijn, we hebben daar de bekendste dingen gezien en voor de rest hoef ik daar dan ook niet meer heen. Ik ga dan veel liever ergens in het mooie heuvelachtige landschap wandelen, waarbij ik dan af en toe een huisje en mooie bloemetjes tegenkom.

Verwijderen
  6. Oh, Toscane stond al hoog op mijn lijstje ... en nu nog hoger!