intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zondag 21 april 2019

ontbijt

In 1968 nam mijn vader mij, mijn broers en mijn zus mee naar de fotograaf. Hij liet daar een foto van ons maken en deze foto kreeg mijn moeder toen als verjaardagscadeau. Wij waren destijds tussen de 2 en de 11 jaar oud. Inmiddels zijn we 53, 58, 60 en 62 jaar en gisteren hebben we die foto opnieuw laten maken, in dezelfde volgorde als dat we op die eerste foto uit 1968 stonden.

Ik besef maar al te goed, dat het niet voor iedereen weggelegd is om een oude foto opnieuw te laten maken. Ik hoef maar naar mijn zoon te kijken, om te weten hoe het voelt om een broer of zus te verliezen. Vorig jaar maakten we een fotoshoot, omdat manlief en ik 25 jaar samenwoonden en toen hebben we een foto van onze Jus vast gehouden, zodat hij ook op een aantal foto's van de fotoshoot staat. En ook al is hij overleden, hij zal toch altijd deel van onze levens blijven uitmaken en dat wilden we op deze manier laten zien. 

We vierden gisteren de verjaardag van mijn moeder. Als verrassing voor mijn vader kwamen mijn broers en zus en ik met aanhang naar het verzorgingshuis, waar hij woont, toe. We regelden taart en koffie en we hadden een gezellige middag met elkaar. Het werd een middag met een gouden randje. Gelukkig konden we er allemaal bij zijn, want iedereen heeft het altijd druk met kinderen, kleinkinderen, hobby's, werk en andere dingen.

Het is Pasen en ik had voor vanmorgen een ontbijtje voor manlief en mij besteld:



Ik had daar een tijd geleden een bon van gekregen en vond Pasen wel een mooie gelegenheid om het ontbijt te laten bezorgen. Ik wist wel een beetje wat er in het pakket zou zitten, maar er zat toch nog meer in dan ik had verwacht.

Vanmiddag moeten we weer naar een verjaardag, maar dan van iemand in mijn schoonfamilie.

Ik wil je een fijne dag wensen.

16 opmerkingen:

  1. Wat een mooi idee om weer een foto te laten maken .Mooi om bij jullie fotoshoot Jus er op deze manier bij te laten zijn. Dat was een flink ontbijt zo te zien Ik wens jou ook een heel fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Soms is het allemaal zo moeilijk binnen je familie, ik hoop dat je deze fijne dagen en momenten ook koestert, want die zijn er tenslotte toch ook nog altijd. Zo'n foto laten maken, 51 jaar later, en het feit dat jullie er alle vier bij (willen) zijn is kostbaar. Wat zou ik graag nog eens met mijn broer op de foto gaan, maar er is al meer dan 13 jaar geen enkel contact meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet natuurlijk de reden niet waarom er geen contact meer is, maar het lijkt me erg jammer. Ik mopper regelmatig op mijn broers en zus maar we hebben gelukkig geen ruzie. En een middag zoals gisteren was dan gewoon heel erg gezellig.

      Verwijderen
    2. Heel simpel, mijn ouders hadden mij alleen maar op de wereld gezet, zodat ze een reservekind hadden als mijn broer iets zou overkomen. Dat is mij altijd letterlijk zo gezegd. Toen ik 40 was haalde ik het in mijn hoofd om te zeggen dat ik het niet leuk vond dat mijn moeder mijn man een zeikerd had genoemd. Gewoon heel simpel "mam, u bent natuurlijk vrij om zo over hem te denken, maar ik zou het fijn vinden als u dat niet meer hardop zegt als u bij ons in huis bent". Daarmee ging ik te ver, en verbraken mijn ouders en broer het contact met mij. Mijn moeder is ruim 2 jaar geleden overleden, de rouwkaart ontving ik een paar weken daarna. Vreemd genoeg stond er mijn vaders naam "en kinderen", terwijl 1 van de 2 kinderen niet eens op de hoogte was van het overlijden. Je begrijpt waarschijnlijk dat het contact nooit meer kan worden hersteld.

      Verwijderen
    3. Wat een verhaal en het is zeker begrijpelijk dat er geen contact meer is en dat het ook niet meer hersteld kan worden. Daarvoor is er teveel kapot gemaakt. Tja, sommige mensen... dit soort gedrag is gewoon niet goed te praten.

      Verwijderen
  3. Mooi idee en "nieuwe" foto.

    Toen mijn ouders 60 jaar getrouwd waren hebben we een foto gemaakt van kinderen (mijn zus en ik) en aanhang en mijn dochter en man en onze honden) we hielden bordjes 60 omhoog.
    We deden dit in een park en maakten er een gezellige picknick van ook daarvan hebben we foto's gemaakt en van de 3 statieven met fototoestellen en daar een reportage "the making of" van gemaakt, het boekje was bijna nog leuker dan de foto zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat zullen jullie een leuke dag gehad hebben. Mooi om op terug te kijken.

      Verwijderen
  4. Mooi die foto, maar ook confronterend.

    Ik hoop dat je hebt kunnen genieten van het prachtige lenteweer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook zo.

      Vandaag hebben we best wel veel in de tuin kunnen doen en op de verjaardag was het vanmiddag gezellig.

      Verwijderen
  5. Mooi zo'n foto! Ik weet dat mijn nichten en neven vaak zo'n foto maken van een situatie van vroeger en dan precies het zelfde staan of zitten of een gek gezicht trekken net als toen. Met dezelfde kleur kleding aan als toen. Het zijn dan zulke leuke foto's. Hier kan dat door omstandigheden niet.
    Ik hoop dat je mag genieten van het mooie paasweer en alle mooie kleuren van de natuur op dit moment. Warme groet, Marie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kom wel eens van die foto's op Facebook tegen en dat is altijd leuk om te zien. Wij hebben een gewone foto laten nemen, maar ik heb wel de oude en de nieuwe foto in een collage gezet (klinkt een beetje raar met maar twee foto's) en daar zijn heel erg veel reacties op gekomen. Iedereen vindt het heel erg leuk.


      Verwijderen