intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zaterdag 2 februari 2019

paneelstof

De laatste weken heb ik niet zo veel achter de naaimachine gezeten. Ik had geen zin om iets te maken, maar dat heb ik wel vaker: meestal maak ik een paar dingen achter elkaar en dan weer een hele tijd niets. Ondertussen ben ik wel op naailes met een jasje bezig, wat veel werk is. Ik werk daar thuis ook wel aan, maar het meeste doe ik toch op naailes. Afgelopen week had ik een rustige week, zonder afspraken en ik kreeg eigenlijk wel zin om iets te maken. Ik dook in mijn stoffenvoorraad en vond een lap stof die ik afgelopen najaar bij Driessen Stoffen gekocht had:


Het is een paneelstof en in dit geval betekent het dat het patroon zich herhaalt. Bij deze panelen ging het om een patroon met een lengte van 70cm. Ik had nog niet eerder met paneelstof gewerkt en bestelde twee panelen en achteraf gezien had ik er beter drie besteld, want het was wat aan de krappe kant. Maar na een beetje passen en meten kreeg ik er toch een truitje uit.


Om de hals en de mouwen af te biezen gebruikte ik de zelfkant van de lap stof:




(De zelfkant (synoniemen buitenrand, neg, negge en egge) is de "natuurlijke" rand van een lap geweven stof, daar waar de inslagdraden van richting veranderen. Een geweven lap stof heeft twee zelfkanten.
 Bron: Wikipedia)


Het patroon voor het truitje komt uit Ottobre 5/2013 en daar maakte ik al eerder een truitje van:


Het truitje wat ik nu gemaakt heb is nog een winterkledingstuk, evenals het jasje waar ik op naailes aan bezig ben. Hierna ga ik aan wat luchtigere kleding beginnen. Dat doe ik liever dan winterkleding naaien. 
------------------------------------------------------------------------------------

Gisteren moest mijn vader zijn oren uit laten spuiten. Ik hielp hem in de rolstoel en we waren de deur nog niet uit of het gemopper begon: mijn moeder moest zo nodig over zijn oren beginnen toen de huisarts voor zijn rug kwam, en ze was zelf ook doof en zij verstond hem ook nooit en verder nog een hoop blablabla. Maar je wil niet weten hoe groot de proppen waren die tijdens het uitspuiten uit zijn oren kwamen! Het is van geen wonder dat hij zo doof was!

Ik heb het met mijn ouders over het etentje gehad, want ze hadden nog niet gereserveerd. Ik heb ze over andere mogelijkheden verteld en daar hebben ze over nagedacht. En toen was het toch mijn moeder, die in eerste instantie niet de deur uit wilde, die zei dat ze toch wel naar het restaurant toe wilde gaan. Dat is dan opgelost en ze hebben er nu tenminste eens samen over gepraat, zonder dat de één alles bedenkt en beslist en de ander niet aan het woord komt. 
Ik wil jullie bedanken voor alle tips en ideeën en ik hou ze in gedachten voor als het weer eens aan de orde komt.

10 opmerkingen:

  1. Mooi truitje, en fijn dat restaurant probleem ook uitgeklaard is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. En inderdaad fijn dat ze er toch samen uitgekomen zijn.

      Verwijderen
  2. Gisteren kon ik de woorden niet vinden om je sterkte te wensen deze maand.
    Goed te lezen dat je ook dingen aanpakt en zo er wat te maken.
    Vind het truitje erg leuk en ga weer eens op die site kijken.

    Hopelijk vinden jullie een restaurant waar je moeder zich ook prettig zal vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. En het geeft niet als je niet weet wat je moet zeggen. Het is ook gewoon moeilijk.

      Verwijderen
  3. Ongelooflijk mooi truitje heb je weer gemaakt.
    Goed dat je je ouders aan de praat hebt gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi! Ik hou er van.
    Fijn dat je moeder toch wat wil doen. En dat ze dat in samenspraak heeft gedaan.

    Het zal wel een andere wereld voor je vader zijn geweest na het uitspuiten van zijn oren. Dan klinkt alles ineens heel hard. Dat weet ik nog toen mijn oren uitgespoten moesten worden.

    Liefs Joanne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel.
    Nu valt er tenminste weer een beetje normaal met hem te praten.

    BeantwoordenVerwijderen