intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zondag 4 november 2018

kwijt

Voordat we gisteren gingen wandelen in Retranchement, was er het één en ander gebeurd. Eigenlijk had ik eerst een andere wandeling uitgezocht die verder weg was en die meer kilometers lopen zou zijn. Maar in plaats van 's morgens te vertrekken, trokken we nu pas aan het begin van de middag de deur achter ons dicht. Het ging namelijk eventjes helemaal niet goed met ons.

Op vrijdagavond verliet onze zoon het huis om op de fiets naar vrienden te gaan. Als hij op de fiets gaat, dan betekent dit dat hij ergens iets met vrienden gaat drinken. Natuurlijk kun je met alcohol op ook gepakt worden als je op de fiets zit of je kunt al fietsend ook domme dingen doen, maar ik ben allang blij dat hij wel zo verstandig is om toch de auto thuis te laten staan. Met een "maak me morgenochtend maar om 10 uur wakker" verliet hij het huis.

Gistermorgen was ik rond half 6 wakker en toen ik beneden kwam, zag ik dat zoonlief nog niet thuis was. Er was geen reden tot paniek, want het gebeurt wel vaker dat hij rond die tijd pas thuiskomt. Toch kwam die paniek wel naarmate het later werd. Ik stuurde een whatsapp naar hem. Ik stuurde later een sms. Er kwam geen antwoord. Weer later probeerde ik hem te bellen, maar ik kreeg zijn voicemail. En hoe later het werd, hoe ongeruster ik begon te worden.

Om toch maar een beetje afgeleid te zijn, ging ik met de pompoen, de aubergine en de wortelen die ik de dag ervoor gekocht had, een soepje koken. Maar toen de soep klaar was maakte ik manlief wakker, met de vraag of oudste misschien aan hem iets had laten weten. Dat bleek niet het geval te zijn. Ik begon te huilen.

De uren daarna werden we alleen maar ongeruster. Ergens wist ik wel dat hij waarschijnlijk bij vrienden was, maar het beeld dat hij misschien ergens langs de kant van de weg of de zee lag, of misschien de verkeerde mensen tegengekomen was, was sterker. Eigenlijk verwachtte ik ieder moment dat er een politieauto onze oprit op zou rijden.

Manlief en ik overlegden met elkaar. Ik opperde om een bericht via messenger naar vrienden van zoonlief te sturen, maar ik twijfelde. Ik zou nog een uurtje wachten.

En toen, om half elf, kwam er een 'sorry dat ik niks heb laten weten' bericht van zoonlief binnen. En weer moest ik huilen. Van opluchting maar ook omdat ik kwaad en teleurgesteld was. In het verleden is het weleens vaker voorgekomen dat hij kwijt was en dat niet reageerde op onze berichten. Ik heb hem er vaak genoeg op gewezen dat even een berichtje sturen een hele kleine moeite is. Dit was de eerste keer dat hij zomaar opeens een nacht weg was en ook de eerste keer na de dood van Jus dat hij ons dit flikte. 

Toen hij pas aan het eind van de middag thuis kwam, dacht hij er met een doodsimpele sorry van af te komen. Wel fijn natuurlijk dat hij zijn verontschuldigingen aanbood, maar toen hij daarna gelijk met een glas drinken naar zijn slaapkamer wilde vertrekken, heb ik daar maar even een stokje voorgestoken. Ik heb hem verteld wat dit met ons deed. Hoe bang we waren geweest. Dat we dachten dat hij ook dood was. En manlief zei dat we bijna een zoektocht begonnen waren. 

Het hele voorval heeft me de hele dag enorm veel energie gekost. Mijn hoofd voelde zwaar en ik was enorm emotioneel.

Ik hoop dat zoonlief ervan geleerd heeft. Het verhaal van 'vroeger moesten wij een telefooncel zoeken en altijd geld bij ons hebben om te kunnen bellen' zal hij ondertussen wel uit zijn hoofd kennen, want dat heb ik hem de afgelopen 8 jaar vaak verteld. Meneer is namelijk altijd wel een beetje laks geweest wat dat betreft. En hij niet alleen, want ik hoor het van andere ouders ook wel. Maar deze keer ging hij te ver. Zolang hij hier woont heeft hij rekening met ons te houden en daar hoort ook bij dat hij iets laat weten als het later wordt of als hij elders de nacht doorbrengt.

We zijn nu een dag verder en eigenlijk weet ik er nog steeds van. Dat komt waarschijnlijk ook omdat deze komende week, emotioneel gezien, een hele zware week gaat worden. Het verdriet is momenteel heel erg aan de oppervlakte aanwezig.

Vanmiddag gaan we maar even naar mijn schoonmoeder op de koffie. Even wat afleiding zoeken.

10 opmerkingen:

  1. Ach lieve M, wat erg moet dat voor jullie geweest zijn. En ja ik hoor het overal om mij heen dat ze dat doen die kinderen, niets laten weten, vergeten, niet aan gedacht, geen bereik, en weet ik veel wat voor excuus. Ik hoop dat je je snel een beetje beter voelt. Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je zou ze soms toch!!! Ik kan me heel goed voorstellen hoe bang jullie geweest zijn.
    Sterkte voor de komende weken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is des tieners, maar ook zonder mobieltje liet ik het mijn ouders altijd wel weten. Hij zou zeker moeten begrijpen dat het zo heel erg belangrijk is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Begrijp jullie angst, woede en verdriet heel goed. En toch vind ik het 'gematigd' positief dat jullie zoon het durft en kan om plezier te hebben, zonder constant aan wat zijn broer is overkomen te denken. Of aan jullie. En dus op tijd te melden dat hij later is.
    Hoop dat je je vandaag wat beter voelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vreselijk om zo in angst te zitten ,ik zou ook heel boos geweest zijn .Ik hoop dat je zoon er de volgende keer wel rekening mee houd.
    Lieve gr Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat erg voor je, zoveel spanning en dat terwijl het niet nodig was. Onze jongste had er vroeger ook een handje van. Ik ben zo vaak kwaad op hem geweest..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Och meis, wat een spanning moet dat hebben gegeven! Dit zal elke vader of moeder die om zijn/haar kind geeft in paniek brengen. Laat staan als je eerder een kind verloren bent. Ik ben zo blij dat mijn dochter dit soort fratsen niet uithaalt, ze houdt me altijd op de hoogte.
    Maar wat Nietzomaarzooo schrijft, is ook heel erg waar. Het is fijn dat je zoon in staat is om te genieten van zijn leven, van het uitgaan, dat hij zo verstandig is om te gaan fietsen als hij wil drinken en dat hij soms de tijd vergeet en vergeet jullie in te lichten dat hij later/niet thuis komt.
    Ik begrijp dat hij dat ook deed toen zijn broer nog leefde, in die zin is hij dus nog "gewoon zichzelf".
    Ik vind het terecht dat jullie het hem even heeeeel duidelijk hebben gemaakt dat dit niet wordt getolereerd zolang hij bij jullie in huis woont. Maar ik hoop dat je in dit geval ook kunt zien dat dit niet met de dood van Jus te maken heeft, maar met jullie liefde voor Wes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Och, ik kan me goed voorstellen wat zoiets met je doet en hoe bang je bent en vervolgens, als alles goed blijkt te zijn, hoe boos je dan kunt worden. Zeker gezien de achtergrond. Hopelijk denkt hij de volgende keer beter na.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik kan het me voorstelling, je angst, je boosheid. Maar helaas staan jongeren er niet bij stil wat ze aanrichten. Dat komt pas later als ze zelf ouders zijn.
    Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tjonge, ik snap je helemaal... Je komt even in een rollercoaster van emoties terecht en je kunt het niet stoppen!
    Hij mag best weten wat hij z'n ouders aandoet, vind ik. Zolang je in het ouderlijk huis woont, heb je rekening met elkaar te houden.
    Als onze zoon onverwacht laat is, lig ik te wachten en te draaien in bed. Soms app ik hem, gewoon even weten of het oké is met hem... Ik heb dat nodig, anders kan ik zomaar helemaal in paniek raken.
    Hoop dat zoonlief zich betert!

    BeantwoordenVerwijderen