intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

maandag 29 oktober 2018

de zwarte maanden

Oktober zit er bijna op. We hadden een weekje vakantie met prachtig weer. We gingen niet op vakantie maar maakten wel uitstapjes. En zoonlief vierde vakantie in Spanje en hij kan terugkijken op 2 fantastische weken.

Hier nog een collage van foto's die ik niet liet zien in oktober:


En nu komen de 4 zwarte maanden eraan. En niet alleen omdat de zon minder schijnt en de dagen korter en kouder worden, maar ook omdat het 4 rotmaanden zijn. Voor mij, voor manlief en voor onze zoon. Het zijn maanden vol met herinneringen en vol van gemis. We hebben iedere dag verdriet, maar sommige dagen zijn nou eenmaal een stuk pijnlijker dan de rest. Juist op die dagen herinner je je nog meer hoe het vroeger altijd was en wat je altijd op bepaalde dagen deed. Van Jus' geboortedag tot zijn sterfdag, het zit allemaal in de komende 4 maanden.

Met verwondering las ik vorige week het bericht van uitvaartonderneming Dela, die ongevraagd vingerafdrukken van overledenen liet maken en later de nabestaanden een link naar hun webshop gaf. De nabestaanden konden, als ze dit wilden, een sieraad laten maken waarin deze vingerafdruk verwerkt is. Vandaag las ik in de krant dat Dela stopt met ongevraagd vingerafdrukken afnemen. Er waren veel boze reacties op gekomen en ik denk dat het een goede les geweest is. In het vervolg zullen ze het moeten vragen aan de nabestaanden of in elk geval moeten vertellen dat die mogelijkheid er is. En dat vind ik niet meer dan normaal.

Ik heb geen sieraad met een vingerafdruk, maar wel een assierraad. Toen de eerste keer de uitvaartondernemer bij ons aan de keukentafel zat, een paar uur nadat Jus overleden was, gaf ik zelf aan dat ik een assierraad wilde. De uitvaartondernemer gaf me toen de naam van hun webwinkel en als ik daaraan toe was, moest ik daar maar eens kijken wat de mogelijkheden waren. Op die website vond ik een mooie ashanger en ook de urn vonden we daar. Maar we keken ook op andere sites, want we wilden zeker weten dat we de juiste keuze maakten. En als we ergens anders iets gevonden hadden, dan hadden we het daar besteld. Ik vind gewoon dat je op dit soort momenten met je hart moet kiezen en niet ergens iets moet kopen omdat het toevallig de winkel van de uitvaartondernemer is die alles verzorgt. 

Om nog even terug te komen op die 4 zwarte maanden: in mijn omgeving merk ik dat er mensen zijn die dat begrijpen, die zelf al kunnen opnoemen wat er de komende maanden allemaal aan zit te komen zonder dat ik er iets over zeg. Maar anderen begrijpen het dan juist weer niet. Als je een kind verliest dan heb je levenslang. Dat gemis en verdriet zal er altijd zijn. En het is wel eens pijnlijk als anderen te pas en te onpas roepen dat het zal slijten, terwijl ze (gelukkig) niet weten hoe het is om een kind te verliezen. Ik kan daar best wel verdrietig om worden, toch zeker als steeds maar dezelfde personen dit blijven zeggen. Ik ga er allang niet meer tegenin, want het heeft toch geen zin om er iets van te zeggen, het lijkt net of ze het niet willen horen. En ik weet ook best wel dat ze het misschien goed bedoelen, maar bij mij komt dat heel erg hard binnen.

Het is trouwens niet zo dat ik steeds na loop te denken over hoe rot de komende maanden zullen zijn, maar het is gewoon een vaststaand gegeven. Ieder jaar van november tot maart zullen er vaste datums zijn die voor ons heel erg moeilijk zijn.

 Ieder jaar, ons hele leven lang.

10 opmerkingen:

  1. Nou ik heb geen kind verloren en ik kan me niet eens indenken hoe dat zou zijn. Ik denk wel dat het het ergste is dat een mens kan overkomen. Ik denk niet dat het zal slijten. Dat kan gewoon niet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat de mooie herinneringen ook een plek krijgen in de komende zwarte maanden.
    Nogmaals sterkte en groet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wees "blij" met de mensen die er wel aan denken en er begrip voor hebben en er rekening mee houden. Je weet zelf ook wel dat je niet verwacht dat iedereen er rekening mee houdt, al zou dat wel heel fijn zijn. Ik kan alleen maar jullie heel veel sterkte wensen, aan jullie denken, en een luisterend oor bieden, zelfs al gaat dat via dit blog. Weet dat Jus nooit vergeten wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve mevrouw Williams,

    Ook bij ons komt de zwarte maand eraan. Voor ons is dar november. En nee, het slijt niet. Het verandert wel. De boosheid en onmacht is weg. Het diepe verdriet is gebleven. Maar verdriet kan stromen en daar geef ik dan maar aan toe. Het maakt mij allang niet meer uit wat anderen zeggen en vinden. Mijn verdriet is van mij en daar heeft niemand iets over te zeggen. Het enige wat misschien een beetje helpt, als mensen elkaar een hand/ schouder aanrijken om dit verdriet een stukje te helpen dragen. Daarom hierbij mijn virtuele schouder. En in mijn gebeden, zal ik jouw zoon en jou meenemen. Liefs van Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is een heftig verhaal, en deels ook nog herkenbaar, ik verloor mijn vriendin toen ik 15 was, ze werd voor mijn ogen doodgereden op de fiets, dronken automobilist, in het aardesteendonker op een hoge stille dijk, de man reed door, haar ouders verloren een kind, er waren er nog twee over, het heeft ze nooit meer los gelaten, het verdriet was er altijd, soms op de voorgrond, en altijd op de achtergrond, en al waren ze gelovig, dat hielp er niet echt bij, het "Waarom"bleef ze parten spelen en er is een stukje van hun meegestorven met mijn vriendin.Dat stukje kwam nooit meer terug. Ik wens je heel veel sterkte in deze donkere maanden, en ook daarna.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Iets wat je zelf niet hebt mee gemaakt, kun je moeilijk inschatten. Rond overlijden en begraven snappen mensen het nog wel, maar daarna raakt het voor hen al snel op de achtergrond en is het gevoel weg. En wij mensen relateren bijna altijd n.a.v. onze eigen gevoelens... Het is blijkbaar zo ontzettend moeilijk om aan te nemen dat wat een ander zegt de volle 100% beleving en waarheid voor die persoon is; altijd weer ons eigen stemmetje erbij...
    Maar ik weet dat het heftig en zwaar is, en het gaat ook nooit meer weg. Het is alleen de ene keer beter te dragen dan de andere keer. Maar je hoeft het ook niet te vergeten. Het geeft niet om met z'n allen te huilen om het gemis op die moeilijke dagen.. dat verbindt jullie aan elkaar.. het lucht soms op ...
    Sterkte de komende tijd! Er zijn ook mensen die het wel begrijpen...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Na 25 jaar is ons verdriet goed te dragen, we spreken er eigenlijk met anderen nooit meer over. Des te mooier dat er een beperkt aantal mensen is dat altijd aan ons denkt in de moeilijke maand.
    Het is goed zo.
    Veel sterkte voor jullie de komende tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jammer dat mensen niet goed nadenken voor ze zulke uitspraken doen .Ik wens jullie veel sterkte in deze extra moeilijke maanden
    Lieve groet Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Veel sterkte in deze moeilijke maanden! Mensen kunnen zo bot en onnadenkend reageren maar gelukkig krijg je van andere mensen weer steun en begrip!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Sterkte. Sommig verdriet slijt nooit. <3

    BeantwoordenVerwijderen