intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zondag 8 juli 2018

slaapbollen

Een rondje door de polder op een warme middag, want met 28ºC was het zeker warm. Ik had mijn camera thuis gelaten, maar wel mijn gsm mee waar ik foto's mee kon maken, alleen vind ik de kwaliteit van de foto's minder.



Hieronder zie je een veld met papavers oftewel slaapbollen. 


Uit het melksap kan opium gewonnen worden en uit opium kunnen bijvoorbeeld weer morfine, heroïne en codeïne gewonnen worden. Maar de slaapbollen zijn ook bekend van het maanzaad.

Op de volgende foto zie je nog enkele planten in bloei staan, dus eigenlijk hadden we het mooiste gemist, maar toch zijn de zaadbollen zelf ook wel heel erg mooi: 



Het was een mooie polder waar we wandelden. De wegen waren niet rechttoe rechtaan, maar slingerden rond dijken en kreken heen.


Een kreek is ooit ontstaan door een dijkdoorbraak of was ooit een oude zeearm of een zijarm van een riviertje. Het is stilstaand water:


We liepen de helft van een route van 13 km lang en mijn Geotracker tikte ik af op 6,3 km en dat was met dit weer ver genoeg. Manlief had graag de hele route gewandeld, maar dat doen we nog wel eens als het wat koeler is, voor nu vond ik een kleinere ronde welletjes.


Het is vandaag de laatste vakantiedag en morgen moeten we weer naar ons werk toe. We hebben veel gewandeld tijdens onze vakantie en mijn Geotracker heeft 90,36 km geregistreerd. Het leuke is dat manlief nu ook echt de smaak te pakken lijkt te hebben. Andere keren liep hij wel eens mee, maar de meeste kilometers liep ik toch zonder hem. Nu vindt hij het ook leuk om te bedenken waar we kunnen gaan lopen en je kan aan hem merken dat het hem ook geen moeite meer kost, voorheen wilde hij nog wel eens stijf en stram na een wandeling zijn, maar dat heeft hij nu niet meer. Maar ja, we moeten weer gaan werken en dan is hij vroeg de deur uit en laat weer thuis. En nu in de zomer, nu het nog lang licht is, zouden we 's avonds na zijn werk nog kunnen gaan wandelen. Maar de langste dag hebben we gehad en de dagen gaan weer korten, dus op een gegeven moment is dat ook weer klaar.

Deze vakantie zit erop, maar in augustus hebben we nog een weekje vrij. Lekker hoor, dan kunnen we daar weer naar uitkijken.

3 opmerkingen:

  1. Van slaapbollen had ik nog nooit gehoord. Ik vind de velden echt práchtig, je ziet ze bij ons niet.
    Uitkijken naar een vakantie is altijd leuk.
    Werk ze.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zag ooit een keer een veld in volle bloei en dat is prachtig. Fijne vakantie!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ken wel de term papavers, maar slaapbollen niet. Leuke naam.

    BeantwoordenVerwijderen