intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zondag 1 juli 2018

onverwachte ontmoeting

We liepen in een bos op een verhard (fiets)pad en sloegen een smal onverhard bospaadje in en daar stond ze:


Zie je haar? Ik heb de foto even uitgesneden. De foto is van slechte kwaliteit, maar je kunt hopelijk toch zien wat het is en als je erop klikt vergroot de foto:


Ze keek op, nam nog even een hap gras, keek weer op en een paar seconden lang keken we elkaar aan en toen spurtte ze ervandoor:


Dat was nog eens leuk!

We gingen naar Stolberg toe: ook weer zo'n stadje met een historisch centrum. Niet groot, wel mooi.

We staken een brug over en kwamen in de Altstadt (oude binnenstad) terecht


met smalle straatjes


en lieve huisjes 



 en met af en toe zicht op de burcht




We liepen naar de burcht toe en ik verbaasde me over het kleine oppervlak waarop de burcht en de Altstadt gebouwd waren. Zo ging dat vroeger. 




Wij vinden het hier een mooie streek. Bossen worden afgewisseld met weilanden en er zijn mooie stadjes. Ik kan nou niet echt zeggen dat het hier zo vreselijk toeristisch is. Wij waren hier natuurlijk net voordat het zomerseizoen begint, maar dan nog kwamen we bijvoorbeeld heel erg weinig Nederlanders of andere toeristen tegen. In Monschau was het druk, maar in Aken en Keulen viel het me eigenlijk nog wel mee. In de winkelstraten ja, daar liep veel volk, maar dat zal het waarschijnlijk altijd wel zo zijn.

De mensen zijn hier vriendelijk en op straat is het rustig: geen geschreeuw, geen gedoe. Waar we ons wel over verwonderen is de snelheid op de wegen: om de paar honderd meter staat er een verkeersbord met een snelheidsbeperking met afwisselend 30km, 50km, 70km en 100km per uur. Ze zeggen wel eens dat er in Nederland veel verkeersborden staan... nou dan moeten ze hier maar eens komen kijken, hier staan er pas echt veel. En er staan erg veel flitspalen dus iedereen houdt zich ook netjes aan de regels.

Jaren geleden waren wij al eens in Duitsland en toen we weer thuiskwamen, zei manlief dat hij dit land eigenlijk maar niks vond. Hij verstond de mensen niet en het stond hem allemaal gewoon heel erg tegen. Ik was dan ook eigenlijk best wel verbaasd toen hij voorstelde om deze vakantie naar Duitsland te gaan. Ik sprak hem daar afgelopen week op aan en hij kon zich niet herinneren dat hij ooit gezegd had dat hij het hier maar niks vond. En hij heeft het naar zijn zin hier. Ach, een mens kan van mening veranderen, zoiets zullen we allemaal weleens hebben.

7 opmerkingen:

  1. Dat tref je niet vaak dat je een ree van zo dichtbij kunt fotograferen. Soms verwonder je je erover waar je herten/reeën (ik weet het verschil niet echt) aantreft. We hebben er al vele gezien middenin een stuk land langs de drukke A1.
    Om eerlijk te zijn, moest ik ook lange tijd niets van Duitsland hebben als vakantieland, veel te tuttig, maar ik ben sinds een paar jaar (ook) om.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet het verschil ook niet echt. Laatst zegen we op een wandeling bij ons in de buurt ook 2 grazen en ik heb dat later opgezocht en dat bleken reeën te zijn en die zijn kleiner dan herten. Ik denk zomaar dat dit hert een damhert was, maar ik kan er ook heel goed naast zitten hoor.

      Verwijderen
  2. Ik woon op het eiland Tholen net buiten een dorp en tegenover is een landgoed, vrijwel elke avond zien we daar 2 hertjes in deze tijd van het jaar.
    Na een tijdje trekken ze verder.

    In Monchau ben ik in 1958 geweest, kwam er kortgeleden een foto van tegen bij het uitzoeken van oude fotoboeken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tussen het Monschau van 1958 en van nu zit vast niet veel verschil :-)

      Als je herten in je tuin hebt is het waarschijnlijk niet zo leuk, maar zo in de bossen of op open terrein is het erg mooi.

      Verwijderen
  3. Ik noem dit soort ontmoetingen kadootjes van de natuur.
    Zo ook een mooie hemel of een regenboog, mooie boom.

    En ja mannen vergeten vaak wat ze gezegd hebben.

    Wij gaan een paar dagen naar de moezel en vind het ook zo jammer dat ik ze niet versta want ik kletst zo graag met iedereen. Nu moet Lief het woord doen.

    BeantwoordenVerwijderen