intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

maandag 29 april 2024

uitwaaien

Voor de tweede Urban Walk van dit jaar gingen we naar Oostende toe. Een uurtje rijden vanaf ons en toch was ik nog nooit in deze Vlaamse badplaats geweest. De Vlaamse kust trekt me nou eenmaal niet, met alle betonnen hoogbouw. 


Zo'n Urban Walk is dan een goede manier om de stad te leren kennen en eerlijk gezegd viel Oostende me niet tegen. Er is best wel wat leegstand en er staan veel verpauperde huizen, maar je proeft toch nog de grandeur van betere tijden. Aan het begin van de twintigste eeuw had de stad de bijnaam Koningin der Badsteden. Uit deze belle-epoque periode zijn gelukkig nog genoeg bouwwerken overgebleven.



De start en de finish van de wandeling waren op het Sint-Petrus en Paulusplein, waar de gelijknamige kerk staat:



Aan het begin van de wandeling liepen we over museumschip de Mercator:


Deze driemaster werd in 1932 gebouwd.


Tijdens de wandeling konden we kiezen of we 9 km of 13 km gingen lopen, wij kozen voor de langste afstand.


Van tevoren was de weersverwachting niet al te best geweest, gelukkig kregen we slechts één bui over ons heen. Wel nam de wind in de loop van de dag toe waardoor het gelijk ook een stuk kouder werd. Voor we van huis gingen had ik getwijfeld of ik een dunne of een dikke jas aan zou doen. Wat was ik blij dat ik voor de dikke jas gekozen had!


Het paviljoen van paardenrenbaan Wellington Hippodroom:


De renbaan werd in 1883 aangelegd en tijdens de zomermaanden worden er nog steeds wedstrijden gehouden.


⬆⬆⬆ Thermae Palace Hotel ⬇⬇⬇


Dit hotel werd in 1933 gebouwd en het zwembad werd in die tijd dagelijks met vers zeewater gevuld. Verder waren er thermen en een thermaal instituut.

De Koninklijke Gaanderijen:


Standbeeld van Koning Leopold II:


Door hem werd Oostende een mondaine badplaats.

Beeld op het voormalige postgebouw:


Het werd in 1963 door Jozef Cantré gemaakt en heet: De Communicatiemedia, of Eenheid van de wereld door Telefonie, Telegrafie en Postverkeer.

Er was genoeg te zien onderweg en hier en daar werden we getrakteerd op livemuziek:


Ook woonden we een wedstrijd rolstoelbasketbal bij:


En nadat we de finish van de wandeling gehaald hadden, namen we nog even een kijkje in platenwinkel Retro Shack. 



Het hadden een toffe dag in Oostende, om het even op z'n Vlaams te zeggen. 
Op 2 juni aanstaande lopen we de Urban Walk in Beringen: klik!

18 opmerkingen:

  1. Ooit, ruim veertig jaar geleden waren we in Oostende en at ik mijn eerste garnalenkroketten. Leuk om het nu weer eens terug te zien. Die Walks zijn toch echt geweldig leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Normaal lopen wij met z'n drieën: man, mijn broer en ik. Nu wandelde er een kennis van mijn broer mee en die vond het ook echt een geweldige dag. Die gaat de volgende keer weer mee.

      Verwijderen
  2. De kust daar trekt ons ook niet zo, maar als ik dit zie moet ik daar maar eens verandering in brengen en gaan kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat weer een mooie Urban Walk!
    Ik ben een keer met een treintje of tram helemaal langs de Belgische kust gegaan en vond het niet geweldig. Maar, ik durf het bijna niet te zeggen, ik ben niet dol op kuststreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Reacties
    1. Dat was de kusttram, dat heb ik een paar jaar terug gedaan van Knokke naar De Panne.

      Jij hebt niks met de kust en dat heb ik met bos. Ik vind bos mooi, maar het moet niet te lang duren. Ik moet ver kunnen kijken.

      Verwijderen
  5. Zitten mooie foto's bij maar toch wat minder dan je verslagen van andere steden. Maar grijs weer werkt ook niet mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En zo heeft iedere stad weer iets eigens. Een stad als Brugge, met al die oude kerken en kloosters, is weer totaal anders dan Oostende.
      Dit was onze zesde Urban Walk en het blijft leuk om de steden te leren kennen en ook om op bijzondere locaties te komen. Zo zit het stadhuis er altijd wel tussen, maar meestal ook scholen. Vorige keer in Mechelen zijn we door de verpleegkundigenschool gelopen, dat was ook best interessant.

      Verwijderen
  6. Wat een mooie dag en leuk nog een platen winkel dat was iets voor onze jongste zoon ha ha mooie foto's

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar verkochten ze duizenden elpees en werd heerlijke muziek gedraaid. Mijn broer heeft nog een platenspeler (van ca 40 jaar oud) die hij nog altijd gebruikt en hij kocht daar gelijk een elpee.

      Verwijderen
  7. Ik vind eigenlijk alleen de Haan maar mooi daar aan de kust. Het is wel een mooie manier om zo'n plaats als Oostende op deze bijzondere manier beter te ontdekken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Haan ken ik eigenlijk ook niet. Toen de kinderen nog klein waren zijn we er weleens naar het zwembad geweest, maar verder niet.

      Verwijderen
  8. Ik hou ook niet van de Belgische kust met zijn lelijke hoogbouw overal.
    Wij hebben vorig jaar de Street Art wandeling van The Crystal Ship gedaan in Oostende. Dan zie je ook een deel van de stad waar je normaal niet komt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We zijn nu ook verschillende murals tegengekomen.

      Bij ons komt ook steeds meer hoogbouw, helaas.

      Verwijderen
  9. Dat van die street art wilde ik ook zeggen maar Myriam was me voor :-)

    Ik kan ook bevestigen dat De Haan echt wel de moeite waard is, daar heerst de betonnen hoogbouw veel minder.

    En die platenwinkel, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen