intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zaterdag 20 april 2024

papierwerk

Poes Miep had een teek. Ik geef grof geld uit aan pipetten tegen vlooien en teken en dan blijkt dit toch niet voldoende te beschermen... De laatste pipet kreeg ze nog maar twee weken geleden. Miep is meestal wel ergens in onze tuin te vinden en nu vraag ik me natuurlijk wel af of die teek in onze tuin gezeten heeft. En of er dan nog meer teken zijn. Ik hoop het niet, want dat zou voor onszelf ook betekenen dat we een tekenbeet kunnen krijgen. Laten we onszelf en elkaar maar goed controleren.

Een paar jaar geleden had ik na een wandeling ook een teek. Het diertje was misschien een millimeter groot, het is dus niet vreemd dat je het niet altijd in de gaten hebt dat je gebeten bent. Tijdens de blote-benen-maanden heb ik standaard een tekentang in mijn tas zitten als we gaan wandelen.

🪲 🪲 🪲 🪲 🪲

De inkomstenbelasting van mijn moeder is ingevuld en opgestuurd. Ik ben nooit één van de eersten om dit te regelen. Ieder jaar op 1 maart hoor je dat de website van de belastingdienst overbelast is doordat heel veel mensen gelijk op de eerste dag de aangifte willen doen. Nou, ik wacht wel een paar weekjes totdat inloggen geen probleem meer is.  

De laatste maanden ben ik bezig geweest met het opheffen van een spaarrekening van mijn moeder. De aanvraag hiervoor had ik in november gedaan, maar daarna gebeurde er zoveel dat ik alles even op de lange baan geschoven had. Een maand terug heb ik me daar dan toch eens even voor gezet. Er moesten kopieën van het testament, de overlijdensakte van mijn vader en van het identiteitsbewijs van mijn moeder ingestuurd worden, samen met de door mijn moeder ondertekende papieren. Dat testament was wel even een dingetje, want ik wist dat ik dat zelf in huis had, maar daarvoor moest ik heel veel dozen papierwerk van mijn ouders doorspitten. En toen ik daar toch mee bezig was heb ik alles gelijk maar uitgezocht en weggegooid wat weg kon. 

Eigenlijk heb ik een bloedhekel aan de administratie doen. Het werd me destijds door mijn vader in mijn schoenen geschoven. Ik was de enige die me met hun geldzaken bezig mocht houden van hem. Natuurlijk is het best wel een eer als je zo vertrouwd wordt, maar echt vrolijk word ik er nooit zo van. Mijn oudste broer stelde laatst voor of het misschien een idee is om de administratie in het vervolg samen met mijn jongste broer te doen. Ik weet alleen niet of het zo handig is om de taken te verdelen, daar moet ik nog eens goed over nadenken. 

Doordat ik alle papieren van mijn ouders aan het uitzoeken was, kwam ook de genealogiedoos weer tevoorschijn. Mijn moeder en jongste broer hielden zich vroeger een tijdlang met het uitzoeken van de stamboom van de familie bezig. Ze gingen daar regelmatig voor naar het Zeeuws Archief in Middelburg. Tegenwoordig kun je digitaal heel veel vinden, maar toen was dat nog niet zo. Manlief is nu alles weer eens opnieuw aan het uitzoeken, nadat hij dat eerder van zijn eigen familie gedaan heeft.

 De voorouders van mijn vaders kant waren hugenoten en vluchtten in de achttiende eeuw vanuit Frankrijk naar hier. Net zoals veel mensen in die tijd. 


16 opmerkingen:

  1. Oh ja belasting moet ik ook nog doen, goed dat je me eraan hebt herinnerd, morgen vast wel een goede dag ervoor. Hoop wel een kleine wandeling te maken na de lunch.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De administratie is niets voor mij. Gelukkig heb ik daar een man voor😉.
    Boeiend om veel van de voorouders te weten, dat zou me ook echt interesseren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onze eigen administratie doet grotendeels manlief en dat vind ik heel erg makkelijk :)

      Verwijderen
  3. We hebben iets gemeen, want voorouders van mijn moeder waren ook Hugenoten. Zij had een Franse achternaam. Mijn onderzoek jaren geleden strandde voor haar familie bij die Franse voorvader, bij mijn vaders familie bij zijn Engelse voorvader.
    Net als jij wacht ik elk jaar geduldig een paar weken met het invullen van de belastingaangifte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn moeder en broer waren ook in 1770 blijven steken, toen de voorouders naar hier toe kwamen. Voor verder onderzoek hadden ze in Frankrijk verder moeten zoeken en dat zagen ze niet zitten.

      Verwijderen
  4. Zaken regelen na overlijden is vaak een oerwoud van regeltjes. Mijn broer zocht de stamboom uit tot 15-de eeuw. Bijna alles op Voorne-Putten en gewone mensen. Niks adellijk of zo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn voorouders waren ook allemaal gewone mensen, die als arbeiders omschreven staan. En die van manlief ook.

      Verwijderen
  5. Ik heb nog nooit een teek gehad!
    Mijn moeder maakt regelmatig een puinhoop van haar administratie. Ze kan niet online en is niet altijd met alles mee. Maar ze is ook erg eigenzinnig en vindt dat haar kinderen kinderen zijn en zij de moeder en wij ons dus ook zo moeten gedragen en ons niet mogen moeien. Waardoor ze het zich natuurlijk onnodig moeilijk maakt. Maar bon, ieder mens heeft zijn karakter en ik krijg dat van mijn moeder echt niet meer veranderd ;) .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn vader had voor boekhouder geleerd en was heel erg punctueel en zolang hij leefde hield ik alle inkomsten en uitgaven in zijn kasboek bij. Na zijn dood verwaterde dat heel erg snel, want ik ben een stuk minder netjes. Mijn moeder zegt altijd dat ze zich nooit met hun administratie mocht bemoeien en ik probeer haar nu zoveel mogelijk op de hoogte te houden. En hoewel ze dementerend is, blijft dit soort dingen dan wel weer hangen.

      Verwijderen
  6. Oh, dat is balen zeg.. een teek... Ik ben er nooit zo alert op, maar dat zou eigenlijk wel moeten!
    Administratie is ook niet mijn ding, al kan ik het wel. Maar ik stel het altijd uit.
    Het is wel mooi om zo dingen uit het verleden tegen te komen. Toen mijn vader overleden was, kwamen we heel veel oude rouwkaarten tegen van verre familieleden. En toen ben ik ook e.e.a. gaan opzetten m.b.v. internet. Best leuk om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk die oude dingen op beeldbank kun je ook heel veel vinden en ook foto s . Administratie brr.... Belasting brengen we weg

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk die oude dingen op beeldbank kun je ook heel veel vinden en ook foto s . Administratie brr.... Belasting brengen we weg

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zou niet je jongste broer alles kunnen overnemen? Dan zou je er misschien helemaal van af zijn, van die administratie? Ik ben tot mijn spijt helemaal niet goed in administratie. Ik maak altijd heel veel fouten....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goede herinnering, ik moet de belasting ook nog opsturen. Ik doe dat altijd later omdat ik moet betalen. Er is nu een en ander in de vertraging geraakt omdat ik plotseling werd opgenomen. Helaas……maar ik ga het nu doen, lGroet Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb ooit een tekenbeet gehad en kreeg verschijnselen. Onmiddelijk naar de dokter die me medicatie gaf. Het liep gelukkig goed af.

    BeantwoordenVerwijderen