intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zaterdag 1 juli 2023

1 dag

Slechts één dag mochten we ervan genieten, want langer bloeit deze cactus niet:


Ik heb meer cactussen en daarvan zijn er die ieder jaar bloeien. Deze cactus had nog niet eerder gebloeid. 


We vonden hem wel wat van een oude grammofoon weghebben😁


🚴 🚴 🚴 🚴 🚴 🚴 🚴 🚴

Manlief moest lachen toen ik zei dat ik een achteruitkijkspiegel op mijn fiets wilde. Maar het was geen grap. Als ik om moet kijken maak ik best wel een zwieper en ik ben bang dat ik hierdoor een keer ga vallen. Nu heeft zo'n spiegel best wel het imago dat alleen bejaarden die gebruiken, maar dat is natuurlijk flauwekul. Voor mijn eigen veiligheid, ik heb tenslotte ook nog eens osteoporose, heb ik een spiegeltje aangeschaft. Laat die man van mij maar lachen! Voorkomen is beter dan genezen!

🐝 🐝 🐝 🐝 🐝 🐝 🐝 🐝

Drie beestjes op een korenbloem: de gewone smalboktor, een hommel en linksonder een piepklein spinnetje.


 En misschien zaten er nog meer beestjes, maar die staan niet op de foto. Over biodiversiteit gesproken... En kijk, daar doe ik het nou voor. Natuurlijk zijn al die bloemen in de tuin geweldig, maar ik heb ze vooral voor de beestjes. Bloemen voor de beien, hommels, de (nacht)vlinders en andere insecten. 

(Bron: Pinterest)

Ik ben al zaadjes aan het winnen voor volgend jaar. Er zitten al kleine papieren zakjes met zaad van viooltjes, bolderik en akelei in een doosje in de groentelade van de koelkast. En dit is nog maar het begin. Er zullen nog heel veel zakjes bijkomen.

24 opmerkingen:

  1. Nou inderdaad, laat die man maar lachen. Vallen en iets breken is echt niet leuk. Ik heb ook zo'n spiegeltje en een helm. Ik moet me er iedere keer weer overheen zetten, maar ik doe het wel! Die cactus is bijzonder en ik herken de grammofoon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fietshelmen zie je steeds vaker en ik verwacht dat het hier ook wel verplicht zal worden. Ik weet nog wel dat de brommerhelm en de autogordel verlicht werden, daar moest ook iedereen aan wennen en nu weten we niet beter. Sinds een paar jaar moet er op een bromfiets ook een achteruitkijkspiegel zitten, misschien volgt dat voor een fiets ook nog wel.

      Verwijderen
  2. O, wat ben je toch altijd heerlijk enthousiast over je plantjes! Het werkt gewoon aanstekelijk...
    Nooit geweten dat deze cactus ook kan bloeien en wat voor een bloem!
    Mijn man (59) heeft ook een fietsspiegel aangeschaft, en waarom niet? Gemak dient de mens hoor en is het nog eens veilig ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook nog maar van de laatste jaren dat ik zoveel energie in de tuin en de plantjes steek. Daarvoor tuinierde ik wel, maar dat was omdat het moest. Nu heb ik er ook echt plezier in.

      Verwijderen
  3. Een fietsspiegel! Daar had ik nog niet aan gedacht. Maar ik ga er ook een kopen.
    Vriendin op de (sport)fiets keek om of haar man wel volgde en viel. Gevolg was een gebroken arm die ze nu niet meer goed kan gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En daar ben ik dus ook bang voor! Ik wil niet zeggen dat ik met een spiegel niet kan vallen, maar het vermindert de kans wel.

      Verwijderen
  4. Wat ‘n prachtige bloem, lijkt inderdaad op de grammafoon van His Masters Voice!
    Ik kreeg ook pas echt plezier in tuinieren na mijn 40ste. Voor die tijd was het meer een verplichting, daarna werd het ‘n hobby.
    Een achteruitkijkspiegel is verstandig! Mannen……πŸ˜‰πŸ˜‰
    Het valt me op dat er steeds minder insecten en vlinders in onze (bos) tuin zijn. Maakt me wel bezorgd voor de toekomst.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat gewoon niet goed met de beestjes. En ook met andere dieren niet die van de insecten afhankelijk zijn. Ik vind het fijn dat ik toch kan bijdragen aan het in stand houden (of in elk geval proberen) van soorten, samen met al die andere mensen die dit doen.

      Verwijderen
  5. Wat mooi die bloeiende cactus. Zo'n spiegel overweeg ik ook. Voor mijn eigen veiligheid en goed inzicht en overzicht kunnen houden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het hè, je eigen veiligheid. Ik zit echt niet op een val te wachten en al helemaal niet op de eventuele gevolgen ervan.

      Verwijderen
  6. Prachtige bloem. Op mijn fiets zaten al 2 achteruitkijkspiegeltjes toen ik hem kochty maar ze draaien wel erg door het gehobbel onderweg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er nog niet mee gefietst, dus ik moet nog even afwachten wat er gebeurt.

      Verwijderen
  7. Zo'n spiegel is geen luxe hoor ik heb er 1 op de ebike. Maar nu ook 1 op mijn boodschappen fietsie. Toch veel makkelijker. Leuk dat zaad winnen maar waarom stop je dat in de koelkast ??
    Ik ga ook heel veel verzamelen. De zoon die vorig jaar het huis uit ging heeft groene vingers en dat had ik nooit verwacht :))) Zo koddig dus ik hoop dat ik hem heb met sinterklaas :)))))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je het in de koelkast bewaart, blijft het langer kiemkrachtig. Wel moet je het zo luchtdicht mogelijk (in een goed afsluitbaar doosje of potje) bewaren, want het is vochtig in een koelkast.

      Verwijderen
  8. De foto met drie dieren op de bloem vind ik heel mooi. Slim van die spiegel, ik denk er ook wel eens over dus wacht af hoe het jou bevalt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel.
      Komende week zal ik niet veel fietsen, de week daarna fiets ik weer naar mijn werk als het tenminste fatsoenlijk weer is. Bij slecht weer pak ik de auto, want anders is 8,5 km toch best wel ver ;)

      Verwijderen
  9. Heel verstandig van die spiegel. Mooi die bloem!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb dat ook al eens bedacht dat ik een spiegel wil. Maar dan bedenk ik me dat dat niet handig is omdat die spiegel mee draait met je stuur. Maar misschien moet ik het toch maar doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb ik nog niet aan gedacht. Ik weet ook niet of dat handig is.

      Verwijderen
  11. Ik had ook ooit zo'n bloem in een cactus, prachtig vond ik het. Ik heb het met mijn man ook al eens over zo'n achteruitkijkspiegel gehad, kan niet fietsen en tegelijkertijd om kijken. Hij begon ook hard te lachen maar als ik hier alle reacties lees staat mijn besluit vast, er gaat een achteruitkijkspiegel op mijn fiets.!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb dus hetzelfde probleem: als ik achteromkijk kan ik mijn stuur niet rechthouden en gelukkig heb ik tot nu toe altijd mijn balans weten te behouden en ben ik daardoor nooit gevallen. Toch vind ik mijn rijgedrag daardoor gevaarlijk.

      Verwijderen
  12. Mooi, die cactus! Toch altijd speciaal hè, als een cactus bloeit.
    Naar mijn mening hebben steeds meer mensen zo'n achteruitkijkspiegel op de fiets, en niet alleen mensen van pensioengerechtigde leeftijd :-) En daarbij, maakt niet uit wat een ander denkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een ander ervan denkt, doet me ook weinig. Het gaat toch om mijn eigen veiligheid en ik vind het echt enorm handig. Helaas ben ik de laatste tijd vaker met de auto dan met de fiets naar mijn werk gegaan, door het slechte weer.

      Verwijderen