intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zaterdag 20 mei 2023

retro

We hadden een hotel buiten Boedapest geboekt omdat we de natuur in wilden trekken. Er zijn talloze mooie wandelingen in het bosrijke en glooiende gebied. De dag ervoor hadden we helaas ondervonden dat de paden na de regen slecht begaanbaar waren en we besloten om daarom maar iets anders te gaan doen. In Szentendre gingen we naar het Retro Design Center toe: een museum met spullen uit de seventies.

Het museum was niet groot, maar wel enorm leuk. Manlief en ik zijn opgegroeid in de seventies en we kwamen heel veel herkenbare dingen tegen.

Van tevoren hadden we bedacht dat we na het museum nog even het stadje in zouden gaan. Op Wikipedia hadden we namelijk dit gelezen:

Het stadje Szentendre heeft grillige hellingen. Er zijn koffiehuizen (eszpresszó-kavéház), winkels en boetieks. Aan het Fő tér staan alle gebouwen op de monumentenlijst; ze vormen een bonte verzameling van stijlen en kleuren. In de huizen, de meeste met één verdieping, woonden welvarende kooplieden en handwerkers. Nu zijn er winkels, boetiekjes en cafés in gehuisvest.

We hadden de auto bij het museum op een parkeerplaats gezet en de ene touringcar na de andere met toeristen kwam aan. Ik had mijn telefoon op navigeren gezet, maar het enige wat we eigenlijk hoefden te doen was gewoon de meute naar het centrum volgen.

Het was druk en het historische gedeelte bestond voornamelijk uit winkels en restaurants.

De deelnemers van de georganiseerde busreizen bezochten de winkeltjes, dronken en/of aten wat en gingen daarna weer terug naar hun bussen. Op naar de volgende bezienswaardigheid.

Wij deden het allemaal iets rustiger aan en lieten de souvenirshops voor wat ze waren.

We slenterden door de smalle straatjes en namen de tijd om goed rond te kijken.

En de dag erna was het tijd om onze koffers te pakken en om naar het vliegveld te gaan. De vakantie zat erop, maar wat hebben we het goed gehad!

Zoonlief had ons een week eerder naar het vliegveld gebracht en haalde ons ook weer op. Het was fijn om elkaar terug te zien. En ook al waren we maar een week weggeweest, voor ons leek het veel langer.

1. Dat is dus een geslaagde vakantie geweest. Ik vind de kussens op de foto erg leuk, had ik waarschijnlijk niet kunnen laten liggen.
    Fijn dat jullie weer door je zoon opgehaald weren, vind ik altijd fijner dan een taxi moeten nemen. Kun je nl meteen bijpraten.

1. Ik vond de kussens leuk om er een foto van te maken, in mij koffer had er geen gepast.

Verwijderen
  2. Het lijkt me vreselijk met zo'n touringcar losgelaten te worden in een zeer toeristisch stadjes.
    De laatste keer dat ik dat deed was in 1971 toen ik en Mallorca werkte en mijn moeder en zus en een vriendin van mijn moeder overkwamen. Een georganiseerde avond met wij proeverij en diner, vond het toen al niet heel fijn. De dagen erna hebben we een auto gehuurd en zijn zelf op pad gegaan. In twee jaar ervoor was ik met een vriendin in Italie en Spanje en hebben we het ook bij 1 excursie gelaten waar we niet zo makkelijk zelf konden komen

1. Het is ook niet zo mijn ding. Ik vind het leuk om alles zelf te regelen en uit te zoeken. Ik kan me wel voorstellen dat als je het ontziet om zelf te rijden een busreis een oplossing is.

Verwijderen
  3. Leuk museum, alles zo herkenbaar. Mooi oud stadje, ik ben dol op wandelen in oude, onbekende plaatsen. Jullie hebben veel gezien en jij hebt er leuke foto-blogs van gemaakt. Dankjewel!
    Thea

1. Graag gedaan 😀
      Ik hou heel erg van oude huizen, smalle straatjes, doorkijkjes en tuinen. Het was een fijne vakantie.

Verwijderen
  4. Maar een week? Je hebt wel voor twee weken activiteiten ingepast... geweldig om mee te kunnen kijken.

1. Als we op vakantie zijn gaan we ook echt iedere dag de hort op. We staan bijtijds op, eten op tijd en gaan dan de deur uit. Daarnaast zijn we ook niet echt stilzitters. Een terrasje pakken is leuk, maar als ons drinken op is vertrekken we weer.

Verwijderen
  5. Mooi is Boedapest. Jullie hebben er veel van kunnen zien. Leuk dat jullie ook in zo'n badhuis zijn geweest. Dat ziet er ook heel mooi uit. Jammer van het niet kunnen wandelen, maar het museum en Szentendre zijn een goed alternatief. Zo'n winkelstraat ziet er wel heel erg vrolijk uit. Al zou ik ook liever de achteraf straatjes doen.

1. Er waren in dat winkelstraatje ook mooie panden, maar eigenlijk zag je daar dan weer niet zoveel van omdat het allemaal winkeltjes waren.

Verwijderen
  6. Leuk, al die retro spulletjes. Wij zouden de souvenirwinkeltjes ook achter ons laten en lekker door die leuke straatjes gaan slenteren.

1. We kwamen ook steeds dezelfde man tegen die bij een busreis hoorde, maar ook de rust van de andere straatjes opzocht om foto's te kunnen maken.

Verwijderen
  7. Wat een heerlijke vakantie en wat fijn dat je ons (de thuisblijvers) laat meegenieten. Dankjewel!