intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

maandag 17 april 2023

op safari

Het weekend zit erop en ik zit nu nog na te genieten van een paar hele leuke dagen. Samen met mijn schoonmoeder, twee schoonzussen, een neefje en een nichtje was ik naar Port Zélande toe. 

(Bron: Google maps)

Dat is niet zo heel erg ver rijden voor ons. We hadden een zespersoons huis van Center Parcs gehuurd. Duur, maar we deelden de kosten door vier personen en dan was het nog wel te doen. Toch hebben we afgesproken dat we de volgende keer niet meer naar zo'n duur park gaan. Maar goed, het was een mooi huisje, erg netjes ook. 

Ik heb het weleens eerder verteld: na het overlijden van Justus zag ik het niet meer zitten om mijn verjaardag te vieren. Dezelfde schoonzussen waar ik nu mee op stap was en mijn schoonmoeder begrepen dat maar bedachten dat ze tóch iets voor me wilden doen. Iets anders. Ze namen me toen een dagje mee op stap en dat vonden we allemaal zo leuk dat er een nieuwe traditie geboren was: als één van ons jarig is gaan we samen ergens heen. In januari was ik jarig en ik had bedacht dat ik op zeehondensafari wilde en dat konden we mooi dit weekend doen. 

We reserveerden bij Frisia rondvaarten (klik) en namen in Zierikzee de boot.


De boot zat goed vol en het was verstandig geweest om vooraf te reserveren.


We voeren onder de Zeelandbrug door. Deze vijfkilometerlange brug verbindt sinds 1965 Noord-Beveland met Schouwen-Duiveland.



Na een uur varen kwamen de zeehonden in zicht!


Bij eb komen de zeehonden op een zandplaat uitrusten en de rondvaartboot kan redelijk dichtbij komen. Er word dan ook echt de tijd genomen om de zeehonden te bekijken. 


De foto's die ik maakte zijn niet supergoed, maar je kunt de zeehonden toch best wel goed zien. 





We vonden het allemaal heel erg leuk. Waar wij wonen zijn ook zeehonden en zo nu en dan kom je er weleens één tegen. Wij waren nu op de Oosterschelde, maar vanuit Breskens kun je op zeehondensafari op de Westerschelde. 

21 opmerkingen:

  1. Wat ‘n geweldig leuke traditie! Ik heb nog nooit een zeehond in ‘het wild’ gezien. Ben weleens in Pieterburen geweest bij de crèche maar dat is toch heel anders.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben weleens bij de zeehondenopvang in Blankenberge (België) geweest. Je kon daar de zeehonden van heel dichtbij zien, dat was wel mooi.
      In het wild komen we ze hier heel af en toe op het strand tegen, maar dat is dan ook echt maar heel af en toe. In de havens (Breskens, Cadzand) zijn er weleens zwemmende te zien. Het blijft bijzonder om er één tegen te komen.

      Verwijderen
  2. Die traditie is al zo leuk! En dan nog zeehonden. Ik ga eens kijken naar die afvaart in Breskens als ik er weer eens ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn schoonmoeder had al eens vanuit Breskens de zeehondensafari gedaan, maar die vond ze minder dan die op de Oosterschelde, die we nu maakten. Zelf heb ik die in Breskens nog niet gedaan.

      Verwijderen
  3. ~Wat geweldig, die zeehonden safari, die onthoud ik!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben echt van de boottocht en de zeehonden genoten. Het was een mooi uitstapje.

      Verwijderen
  4. Als ik vlakbij mijn huis naar de dijk langs de Oosterschelde ga kan ik bij helder weer die brug zien. Als Hera er niet meer is willen we ook die safari gaan doen, we houden van varen en zou het graag eens zien die zeehondjes.
    Je foto's zijn leuk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel.
      Je kan ook vanuit Sint-Annaland vertrekken, dat zal voor jullie dichterbij zijn.

      Verwijderen
  5. Wat een mooi idee van je schoonzussen en schoonmoeder. En nu ook nog een mooie tocht gemaakt. Binnenkort zijn we in Zeeland, dus bedankt voor de tip, want het lijkt me heel leuk om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan. Mochten jullie het ook gaan doen dan hoop ik dat jullie het net zo leuk vinden.

      Verwijderen
  6. Wat leuk die zeehonden op het strand. Trouwens mooie traditie om samen iets leuks te doen met een verjaardag. Die moeten jullie nog lang in ere houden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hopen dat we het nog lang kunnen doen. We hebben het ook altijd erg gezellig en vinden meestal ook dezelfde dingen leuk.

      Verwijderen
  7. Reacties
    1. Dat zeker. En schoonmoeder geniet er ook zo van en is altijd blij als we haar mee willen vragen.

      Verwijderen
  8. grote wens van mij zo een tripje maar het liefst gewoon langst strand wandelen en ze zien. Wat fijn dat het weer zo geslaagd was het is je zo gegund maar voel toch een steekje jaloezie. liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De kans om ze langs het strand te zien is niet zo heel erg groot. Meestal liggen ze op de zandplaten in het water, een eind van de kust.
      Jaloers zijn mag. Ik besef maar al te goed dat het niet voor iedereen weggelegd is om zo met de familie op stap te zijn.

      Verwijderen
  9. Leuk om te doen, ga ik onthouden. En nog leuker dat je dit met familie doet, waardevol!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We kunnen het allemaal goed met elkaar vinden en vinden dezelfde dingen leuk. Sinds 2001 gaan we ook regelmatig samen op vakantie en dan zijn we met nog meer.

      Verwijderen
  10. Is dat bij Burgh-Haamstede dat je de zeehonden gezien hebt?

    BeantwoordenVerwijderen