intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zondag 15 januari 2023

water en wind

Voor mijn moeder moest ik naar de MediaMarkt (Middelburg) toe en dat combineerden we met een wandeling in Vlissingen. Het was een redelijk gure dag met veel wind en windstoten, hagel en regen maar ook met zon en een regenboog:


We waren in het Nollebos in Vlissingen, een natuurgebied bij de duinen. 


In het Nollebos zijn veel kreken (waterpartijen) die een overblijfsel van WOII zijn. In 1944 werd de dijk door de geallieerden gebombardeerd, waardoor het zeewater naar binnen liep. Het Duitse afweergeschut liep hierdoor flinke flinke schade op. 


In 1945 werd het gat in de dijk gedicht en ontstonden de kreken. Het water is brak, doordat er zeewater onder de zeewering doorsijpelt. 


Er zijn mooie wandelpaden en ondanks het toch wat wisselvallige weer, waren er toch veel wandelaars op de been. 


De familie gans wilde wel even poseren voor een groepsfoto:



We liepen niet alleen door het bos, maar ook over het duin en op sommige plaatsen werden we echt gezandstraald. 

Het water dat je ziet is de Westerschelde en aan de andere kant van het water, de overkant, wonen wij ergens. 

De gebouwen staan op de Boulevard van Vlissingen:


Momenteel houd ik me niet zoveel met bloggen bezig. Ik heb het druk met andere dingen en ik zit daarnaast toch een klein beetje in een dip, maar dat is niets om je zorgen over je moeten maken, hoor. Het bloggen komt wel weer.

22 opmerkingen:

  1. 0h, wat houd ik toch van de foto's met die mooie wolkenpartijen.
    Ik hoop dat de dip snel weer voorbij is. Hou je taai en sterkte. Bloggen komt wel weer. Warme groet, Marie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel.
      Vroeger kwamen kunstenaars hier in de buurt (Domburg) naartoe venawege de mooie luchten.

      Verwijderen
  2. Dat de dip maar snel weer voorbij mag zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ‘n Dip is mij, ondanks het antidepressivum, niet onbekend. Te weten dat het weer overgaat scheelt een boel. Sterkte mevrouwW.
    Wandelen is dan niet alleen goed voor je lijf maar nog meer voor je psyche.
    De foto’s zijn weer prachtig en fijn dat je het combineren kon.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik ook een antidepressivum, maar het is nu gewoon even een vervelende tijd en dat werkt overal in door. Het komt wel weer goed.

      Verwijderen
  4. He bah, hopelijk is de dip snel voorbij. Uitwaaien aan zee lijkt me zeker helpen om je hoofd wat te legen. En bloggen doe je toch voor je plezier, daar zit geen "moeten" achter hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat weet ik, maar ik wilde toch even laten weten wat er aan de hand is.

      Verwijderen
  5. Die eerste foto... zo mooi! De andere foto's ook hoor, maar deze springt er voor mij nog wel even bovenuit. Jullie hebben de elementen wel getrotseerd hoor, ik kan het bijna voelen via je foto's...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was behoorlijk guur en met tegenwind hebben we door het bos gelopen, zodat we minder last van de wind hadden.

      Verwijderen
  6. Ooit las ik ergens dat er nergens zulke mooie luchten zijn als in Nederland en toen pas ging ik erop letten en dacht; wow echt bijzonder. Ik hoop dat je snel uit je dip bent. Volgnes mij zijn er wel heel veel mensen die het min of meer zwaar hebben met dit weer. We willen licht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is behoorlijk wat regen gevallen de laatste tijd! Daar word ik ook niet echt vrolijk van. En verder is het gewoon ook omdat ik bijna jarig ben en we ook nog iets anders te vieren hebben. Daar heb ik wel zin in, maar ik zit er toch tegen aan te hikken.

      Verwijderen
  7. Geweldig die luchten, steeds weer anders.
    Lief van de ganzen, dat ze wilden poseren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meestal vliegen alle vogels gelijk weg als ik alleen nog maar bedenk dat ik een foto wil maken. Deze bleven op een afstandje staan kijken.

      Verwijderen
  8. Mijn vader had een lievelingsboek "het verjaagde water" van Jan den Hartog, dat gaat over het dichten van alle dijken op Walcheren, hoe veel gevaarlijk en moeilijk werk dat geweest is, met veel tegenslagen ook. Het Nollegat was een hele moeilijke om dicht te krijgen.
    Als je weet wat er allemaal gebruikt is aan dingen om die dicht te krijgen als basis voor er voldoende zand, stenen etc etc overheen kon om er de dijk van te maken hoe hij nu is dan zal het je verbazen. Het was natuurlijk net na de oorlog en niet alles was beschikbaar maar de mensen waren ook creatief met wat wel voorhanden was. Als je daar rustig loopt realiseer je je dat niet wat er allemaal onder de dijkbasis ligt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wel interessant! Ik zal eens kijken of ik daar meer over kan vinden.

      Verwijderen
  9. Prachtige foto s mooi plekje daar. Wat mooi dit witte ganzen lopen die in het wild ? Die zie je hier niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zijn wilde ganzen en er zat 1 brandgans tussen. Hier zien we best wel vaak witte ganzen, vaak ook gewoon tussen de andere ganzen.

      Verwijderen
  10. Wat goed dat je dan toch de moed kan opbrengen om te gaan wandelen. Hoewel het mijn ervaring is dat wandelen, of in mijn geval hardlopen heilzaam is bij een dip.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als er heel veel regen afgegeven is, dan gaan we meestal niet wandelen. Maar soms komen we toch gewoon in een bui terecht.

      Verwijderen
  11. Prachtige foto's van een heerlijke wandeling. Blijven wandelen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen