intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

woensdag 30 november 2022

gemaakt

Het was tijd voor een paar nieuwe kledingstukken en uit een KnipMode van mei dit jaar, maakte ik dit sweatshirt:

 En uit een Burda Easy uit 2020 maakte ik het volgende vest:


De stof is heel erg zacht en de 'pareltjes' zijn in de stof gestanst. 


Ik draag daar wel een ander kleur shirt onder (wijnrood) want dat staat mooier, maar dat zat in de was toen ik de foto nam. 

Het vest heeft vleermuismouwen en het allereerste kledingstuk dat ik ooit maakte had dat ook:


Dat was een jaar of veertig terug. Onder begeleiding van mijn moeder maakte ik de eerste kledingstukken en daarna prutste ik zelf van alles in elkaar. Toen ik achttien werd kreeg ik een naaimachine voor mijn verjaardag. Dat kregen alle meisjes in onze familie als ze achttien werden. Mijn zus zal nooit veel met haar naaimachine gedaan hebben, zij had andere kwaliteiten, maar ik heb de machine heel veel gebruikt. In de veertig jaar dat ik kleding maak ben ik nu aan mijn derde naaimachine bezig en ik heb in al die jaren echt honderden kledingstukken genaaid. 

22 opmerkingen:

  1. Leuke stof met die pareltjes en fijn vast ook. Mijn moeder was lerares naaldvakken en erg geduldig met het me leren. Mijn zus snapte het nooit, maar sinds kort is ze ook begonnen via een vriendin die les geeft aan een vrouwenclubje.
    Mijn eerste machine kreeg ik van mijn opa toen ik ging samenwonen, een Vendex, fijne stevige machine. Nu gebruik ik de Husqvarna van partner en die is wel erg geavanceerd en heel veel wat ik niet gebruik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nu een computernaaimachine, maar er zijn ook heel veel dingen op de machine die ik nooit gebruik. Al die siersteken hoeven voor mij niet zo nodig...

      Verwijderen
  2. Die vest is volledig mijn stijl. En die ziet er met die pareltjes heel feestelijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In al zijn eenvoud een prachtig vest, ziet er heel comfortabel uit. Ik vroeg me al af of je al die pareltjes er op had zitten naaien.Had je daar met de naaimachine geen last van?
    Groet, Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die pareltjes zaten gelukkig al op de stof. Eigenlijk moesten volgens het patroon de mouwen er aangezet worden, maar ik heb ze gelijk aan het patroon getekend zodat ik minder naad had, in verband met die pareltjes. Eenvoudig en met zo min mogelijk naaiwerk was nu wel handig. Ik heb voornamelijk het ritsvoetje gebruikt en verder waren de pareltjes heel makkelijk te verwijderen door ze van hun 'voetje' los te trekken.

      Verwijderen
  4. Ergens eind jaren 70, begin 80 maakte mijn moeder een bloesachtig ding mét vleermuismouwen, van paarse stof. Ik weet nog dat ik het aan had naar een etentje met de hele familie van mijn vader. Heel mooi voelde ik me! Toen ik wat ouder werd leerde mijn moeder me een bandplooibroek met steekzakken maken. Weer later, in Londen, ging ik op naailes en leerde ik nog wat meer. Tegenwoordig maak ik niets meer zelf maar vond het wel altijd leuk. Misschien als ik met pensioen ben....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als klein kind was ik altijd met naald en draad bezig. Ik heb ook nog wel een klein kindernaaimachientje gehad, voordat ik een echte kreeg. Ik naaide daar poppenkleertjes op. Maar toen ik echt kleding voor mezelf begon te naaien, ben ik daar ook nooit meer mee gestopt. Ook voor de kinderen heb ik vroeger veel genaaid.

      Verwijderen
  5. Krijg je nu een soort van massage als je met dat vest aan tegen een rugleuning zit? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou je haast verwachten hè ;) Maar nee, ik voel er niks van :)
      Ze gaan gelukkig ook niet kapot als ik er op zit.

      Verwijderen
  6. Wat een mooie kledingstukken heb je er weer bij.
    Vooral het vest, super!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben altijd onder de indruk van mensen die zo goed kunnen naaien dat ze hun halve garderobe zelf kunnen maken. Ik probeer af en toe ook wel eens iets maar ik hou het dan zo eenvoudig mogelijk omdat ik het toch al vaak heb gehad dat het mislukt of niet mooi staat. Dit heb je weer zeer goed gedaan! Proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!
      Bij mij mislukt er ook weleens wat. En dat kan aan de stof, het patroon of aan mij liggen. Het voordeel van zelf kleding naaien is dat je het vaak nog kan veranderen of aanpassen, maar soms is een kledingstuk het gewoon echt niet.

      Verwijderen
  8. Dat zijn weer mooie kledingstukken, vooral het vest met de pareltjes, helemaal geweldig. Ik heb altijd bewondering voor mensen die kleding maken, ik word er erg onrustig van, breien en borduren lukt wel, heel raar. Wens je vast een goed weekend, Groet Amanda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Breien en borduren heb ik vroeger wel gedaan, maar kleding naaien is toch altijd mijn allergrootste hobby gebleven.
      Jij ook een goed weekend!

      Verwijderen
  9. Wauw, drie kledingstukken! Leuk zeg. Het lijkt me extra bijzonder als je weet dat je iets zelf gemaakt hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat laatste kledingstuk maakte ik 40 jaar geleden. Het was het eerste kledingstuk dat ik ooit voor mezelf maakte.

      Verwijderen
  10. Wat mooi,zeg ik doe dat eigenlijk helemaal niet meer. Ziet er echt mooi uit

    BeantwoordenVerwijderen