intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

maandag 17 oktober 2022

naar de stad

Als kind kwam ik vaak in Den Helder en ook in Amsterdam, omdat er familie in deze steden woonde. In Den Helder woont nog steeds familie, maar na mijn zestiende ben ik daar nooit meer geweest. In Amsterdam heb ik geen familie meer, maar daar kwam ik toch zo af en toe nog wel. Een andere stad waar ik een aantal keren geweest ben is Alkmaar. Daar woonde geen familie, maar was altijd leuk om een tussenstop te maken. En dan Haarlem... daar was ik nog nooit geweest. Manlief ook niet. Toen we twee weken geleden op zoek waren naar een hotel, besloten we dat we graag in de buurt van Haarlem wilden verblijven zodat we deze stad konden bezoeken. 


Vandaag gingen we naar de stad toe en we waren er nog maar net toen het begon te regenen. Hè bah! Ondanks onze paraplu's raakten we toch al snel een beetje doorweekt.


Van tevoren had ik gekeken of het Teylersmuseum open was, om als uitvalsbasis te gebruiken als het weer erg slecht zou zijn. Op de website stond dat het op maandag gesloten was, maar toen we langs het museum liepen bleek het toch open te zijn. We doken een koffiebar in en daar boekten we online tickets voor het museum, onder het genot van een lekkere warme kop koffie. De tickets waren met tijdslot en twintig minuten later ging die tijd al in. 


In het museum komen kunst en wetenschap samen. Er zijn fossielen en natuurkundige instrumenten. Verder zijn er schilderijen en penningen. 




Het gebouw zelf is ook schitterend.




Manlief is niet echt een museummens, maar in dit museum wist hij zich toch ook goed te vermaken. Jammer was wel dat zijn paraplu verdwenen bleek te zijn, toen we weggingen. 


We vervolgden onze wandeling door Haarlem. Het miezerde nog een klein beetje en gelukkig werd het op een gegeven moment toch droog.



Wat wij heel erg leuk vonden was al het groen in de stad. Overal kwamen we wel bloempotten of randjes langs huizen met planten tegen.






We hebben maar een klein stukje van Haarlem gezien, maar wat we zagen beviel ons goed. 



Zowel het museum als de stad vonden we mooi.

22 opmerkingen:

  1. Zelf ben ik ook nog nooit in Haarlem geweest, maar aan de foto's te zien zou het mij zeker
    bevallen.Leuke straatjes met mooie huizen, daar hou ik van. Alkmaar ken ik wel van lang geleden, ook leuk, tenminste toen.
    Veel plezier verder, morgen geen plu nodig volgens de weerman!
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De plu konden we vandaag gelukkig achterwege laten. Manlief heeft in zijn korte broek gelopen.

      Verwijderen
  2. Het is inmiddels een paar jaar terug dat wij in Haarlem waren. Als ik naar je foto's kijk, dan zie ik veel dingen die ik nog niet gezien heb, het is tijd om er weer eens naar toe te gaan. Ook Alkmaar heeft veel moois om al wandelend te bekijken.
    Ik ben nu al benieuwd naar wat je in je volgende blog zal laten zien.
    Veel plezier en hopelijk verdwijnen er niet nog meer paraplu's.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh ja, wij vinden Haarlem ook zo leuk. En mooi en oud en altijd wel wat te beleven

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben echt maar een fractie gezien. We vonden de sfeer fijn.

      Verwijderen
  4. Wat een fijne meevaller dat het museum toch open bleek te zijn. Ik wist niet dat er in musea nog met tijdslots gewerkt werd! Ik dacht dat dit voorbij was. De foto's van Haarlem zien er prachtig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er konden alleen maar online tickets gekocht worden. Met tijdslot.

      Verwijderen
  5. We komen er wel eens omdat oudste dochter van H er woont. Maar echt er rond lopen komt er dan niet van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je op visite gaat dan komt het er niet altijd van om in de stad te lopen. Dat kan ik me wel voorstellen.

      Verwijderen
  6. Dat ziet er zeker leuk en aardig uit, Haarlem blijft bij ons ook maar op het wensenlijstje staan. Groet Amanda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haarlem is leuk, ook bij mooi weer ;-) en Teyler museum ken ik ook zeer bijzonder gebouw.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En òf het er leuk uitziet... Mijn vriendin gaat weleens met haar man naar Haarlem, het is stad met nogal wat historie geloof ik.
    Mooie huisjes, een gracht, zelfs een quiltwinkel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat wij van Haarlem gezien hebben, vonden we mooi. Oud allemaal.

      Verwijderen
  9. Ja Haarlem , daar ben je niet snel uitgekeken.
    Zowel musea, winkeltjes en de hofjes...
    Heerlijk en je hebt gave foto's geplaatst weer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Er waren veel aparte winkeltjes, helaas ook veel dicht op maandag, maar we hoeven niet per se overal naar binnen.

      Verwijderen
  10. Leuk om te horen en te zien. Ik ken Haarlem niet en nu lijkt dit me een goede stad voor een dagje uit met manlief. Het is voor mijn goed aan te rijden of te treinen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan het je best wel aanraden. Er is genoeg te zien en te doen.

      Verwijderen
  11. Supermooie foto's. Prachtig al dat groen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jammer van het weer. Haarlem is een heel leuke stad en je kan er heel lekker eten!!

    BeantwoordenVerwijderen