intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zondag 2 oktober 2022

doe maar lekker alternatief

 Het was mijn beurt om een wandeling uit te zoeken en ik was op het www op zoek naar inspiratie. Op route.you kwam ik iets tegen wat me nou eens heel erg leuk leek: een alternatieve wandeling door Brugge.


De vele toeristen en paardenkoetsjes, is wat we een beetje gewend zijn van Brugge.


Tijdens deze wandeling kwamen we ze ook tegen, maar dat was steeds maar even. We liepen meestal door stille straatjes, waar we vrijwel geen andere mensen tegenkwamen.


We ontdekten poorten waar we doorheen konden en waar we in een totaal andere wereld terechtkwamen:



Dit was in de tuin van de Sint-Godelieveabdij. 


Als we ergens een open poort zien, kijken we altijd automatisch naar binnen, want vaak zie je daar de mooiste binnenplaatsen. Zo hebben we al in vele steden en dorpen de prachtigste pareltjes ontdekt. 

De route leidde ons door nauwe straatjes.



En natuurlijk passeerden we ook regelmatig de Brugse kanalen. 



Afgelopen maart maakte ik met een paar familieleden een rondvaart door de kanalen.




We zijn verschillende hofjes gepasseerd.


Waar we even naar binnen gluurden, zonder de rust te verstoren. Vanaf de entree van een hofje zie je vaak al meer dan genoeg. 

.




Een mural van ROA:


We startten pas na twee uur met de wandeling en tegen de tijd dat we het hele parcours gelopen hadden, waren we vier uur verder.


We zijn vrijwel nergens binnen geweest. In de oudste kroeg van de stad -café Vlissinghe- hebben we iets gedronken en ik ben even een winkel binnen gesprongen om een rits te kopen. Voor de rest zijn we alleen maar buiten geweest.



Als je deze wandeling ook eens wil maken, kijk dan hier: klik!


In plaats van op 't Zand (zoals in de beschrijving staat) parkeerden wij de auto bij het station. Om op de route te komen was dat ook niet ver lopen. 

38 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. De voertaal in Brugge is momenteel Engels en Italiaans. Vroeger was dat Chinees. Als je in het historisch centrum loopt tenminste.

      Verwijderen
  2. Wat een mooie stadswandeling, Brugge lijkt zo helemaal niet toeristisch. 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En je kon er over de koppen lopen, hoor! Daar is het nou echt altijd druk en als je ook ziet hoeveel volk er tussen het station en het centrum loopt... Dat is één stroom. Maar tijdens deze wandeling was het meestal gewoon stil.

      Verwijderen
  3. Wat een timing! Wij willen graag nog even een paar dagen er tussenuit, en dachten aan Brugge. En dan zelf op zoek gaan naar de niet-toeristische, maar mooie straatjes en binnenplaatsen enzo. Deze route is precies wat we willen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat komt dan mooi uit. Alvast hele fijne dagen gewenst.

      Verwijderen
  4. Geweldig om het te zien al die mooie foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat leuk!! Ik dacht nog aan jou vorige week, Ik vroeg me af of jij hier ook wel eens liep omdat het betrekkelijk dicht bij jullie ligt. we liepen op zondag in Brugge. We waren een weekje op vakantie in de Haan. Ik heb genoten van Brugge. We zijn ook in Antwerpen geweest die vakantie, maar Brugge vind ik mooier. Wij stonden ook bij het station. Er was toen een antiek markt die dag. drukte van belang!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat jullie ook naar Brugge toe waren.
      Ik kom al mijn hele leven in Brugge. Vroeger gingen mijn ouders daar altijd om boodschappen en vaak gingen we dan ook naar de stad zelf toe. Later trok de binnenstad nooit echt en was Brugge een stad waar we langsreden en af en toe halt hielden om iets te kopen. Pas sinds manlief en ik wandelen komen we op een andere manier naar de stad toe.
      In Gent komen wij ook altijd graag, misschien is dat een tip voor als je nog eens in de buurt mocht zijn.

      Verwijderen
    2. oh, dank je. gaan we vast ook een keertje doen als we weer in de buurt zijn.

      Verwijderen
  6. Wat is Brugge toch mooi hé. Ik zou er eigenlijk nog eens naartoe moeten. Ik sla je tip alvast op! En wat heb je prachtige foto's gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Het werd al eind de middag en de zon was al aan het zakken, vandaar dat sommige foto's ook wat donker zijn. Maar eigenlijk heeft dat ook wel weer iets.

      Verwijderen
  7. Een goede tip voor volgend jaar zomer, je foto,s laten ons een ander beeld van Brugge zien dan het geijkte. Ik vind Brugge prachtig maar het is voor ons heel wat uurtjes rijden. Gisteren was de eerste uitzending van dwars door Belgie te zien, kijk hier ook graag naar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een leuk programma, wij hebben tot nu toe ook alle seizoenen gezien.

      Verwijderen
  8. Brugge is een mooie stad en zeker de moeite waard om er een wandeling te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit was onze derde wandeling die we er maakten. We hebben de toeristische- en de vestenwandeling gedaan en dan nu deze.

      Verwijderen
  9. Dat is dan Brugge op zijn mooist. Brugge centrum is prachtig, maar vaak veel te druk....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat is Brugge op deze manier toch prachtig in beeld gebracht en zo totaal anders dan het centrum.
    Jaren geleden droomde ik er al van om in een Hofje te wonen als ik oud zou zijn. Als ik nu
    soms zie hoe klein die huisjes meestal zijn denk ik er toch anders over. Maar ik blijf ze
    leuk vinden.
    Compliment voor je geweldige foto's!
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!
      Die hofjes zijn altijd geweldig! Vaak ook wel door rijken voor de armen gebouwd, zodat ze door hun goede daden in de hemel zouden komen. Het is fijn dat er nog van die huisjes bewaard gebleven zijn. In Brugge vond ik de kleur van de huisjes mooi: niet wit maar crème. Het geeft ze een warme uitstraling.

      Verwijderen
  11. Wat heb je weer een mooie foto’s gemaakt. Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat maak je interessante foto's. Net of er nul toeristen zijn (terwijl je schrijft dat het op de gebaande paden altijd druk is). Mooi hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik jaag gewoon iedereen weg voordat ik een foto neem :)
      Nee hoor, tijdens deze wandeling kwamen we gewoon heel weinig toeristen tegen. En waar we ze wel tegenkwamen, waren wij zelf al eerder geweest en daar hoefde ik dan weer niet per se foto's te maken.

      Verwijderen
  13. Prachtig, ik zou zo afreizen naar Brugge, van dit soort wandelingen hou ik. Die rondvaart hebben wij ook ooit met kinderen en kleinkinderen gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind rondvaarten altijd leuk om te doen. Je ziet het dan ook weer allemaal van een andere kant. In Brugge vertelde de schipper zelf. In Amsterdam hebben we ooit een hele leuke uitleg van de schipper gehad, vol met grappen en leuke anekdotes. Toen we een paar jaar later dezelfde rondvaart nog eens deden, kreeg je gewoon standaard uitleg via oordopjes en dat was een stuk minder leuk.

      Verwijderen
  14. Heerlijk om de foto's te bekijken. Ik sprak gisteren in het museum een Belg, uit Brussel en we hadden het over Brugge. Hij zei dat hij Gent prefereerde, omdat Brugge altijd zo druk is. Ik zei hem dat als je in Brugge afwijkt van de geijkte paden en een paar ongeplande hoeken omslaat, dat het dan bijna Middeleeuws en rustig is op sommige plekken. Hij bleef bij Gent en ik bij Brugge. Maar Gent is ook zeer te waarderen hoor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je in Brugge naar de Markt en het Minnewater en het Begijnhof gaat, dan is het druk. Dat klopt. Wij wandelden eerder al eens de Vestenroute, waarbij je rondom Brugge wandelt en daar is het ook rustig. In Gent vind ik de sfeer fijner dan in Brugge, maar dat is natuurlijk iets persoonlijks.

      Verwijderen
  15. Oooo, dit vind ik geweldig! En ik zal vertellen waarom... Toen wij in Sluis stonden met de caravan, wilde ik graag nog naar Brugge. Maar mijn man dacht dat het niet zo prettig was zo'n drukke stad. Veertig jaar geleden zijn we er weleens geweest en ik had een vage positieve herinnering... Uiteindelijk zijn we niet geweest, maar toch vond ik het een beetje jammer.
    Nu ik jouw foto's zie en de wandeling bekijk, denk ik .. Yes, dat gaan we de volgende keer als we weer in Zeeuws-Vlaanderen zijn, dus doen! Prachtige foto's... en wat een sfeertje...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!
      Leuk om te lezen! Wij wonen natuurlijk niet zo ver van de stad af en als ik er kom dan is het nooit in het centrum zelf, want te toeristisch en veel te druk. Maar een wandeling zoals deze was gewoon geweldig! Vrijwel geen drukte en we hebben toch hele mooie dingen gezien.

      Verwijderen
  16. Geweldig, dit is een wandeling zoals ik die het liefst maak in steden!
    Dankjewel voor deze mooie "rondleiding".

    BeantwoordenVerwijderen
  17. 't is voor ons net even te ver om ff aan te waaien in Brugge maar wat een mooie foto's, het ziet er uit om heerlijk in rond te dwalen. groet Amanda

    BeantwoordenVerwijderen