intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zaterdag 3 september 2022

groeve

Manlief moet voor zijn werk vaak in Limburg zijn en toen een collega, die in de buurt van Maastricht woont, hoorde dat wij een paar dagen in haar streek op vakantie kwamen, zei ze dat we de ENCI groeve eens moesten bezoeken. We hadden al vaker iets over deze groeve op de televisie gezien en het leek ons wel wat.

Als wij naar Zuid-Limburg gaan, zoek ik meestal een wandeling op deze site: klik! En zo ook deze keer en wandeling 1410 ging het worden: klik! We liepen hem alleen wel andersom.

We parkeerden de auto naast de ENCI fabriek. ENCI staat voor Eerste Nederlandse Cement Industrie. Hier was op de Sint-Pietersberg van 1926 tot 2018 een kalksteengroeve.

We wandelen langs een wel heel erg zielig Christusbeeld, waarvan het kruis verdwenen was. Het was gelukkig niet tekenend voor de rest van onze wandeling, want wat hebben we genoten van deze dag.

Fort Sint Pieter had van 1701 tot 1867 een militaire functie:

We liepen langs en door het fort.

En daarna daalden we af naar het Stadspark van Maastricht, waar mooie vestingwerken (stadswallen, rondelen) zijn.

Her en der zaten mensen, alleen of in groepjes op bankjes of op het gras. De sfeer was gemoedelijk in het park.

Daarna gingen we terug naar de Sint-Pietersberg. Wij zijn totaal geen klimmers, maar de weg naar boven viel ons reuze mee.

En uiteindelijk kwamen we bij de ENCI groeve uit.

Je kan ook in de groeve afdalen en daar wandelen, maar dat deden wij niet.

Aan het begin van onze wandeling waren we langs Grand-Café Buitengoed Slavante gelopen en manlief had zin in een pilsje en ik in een koude cola. We settelden ons op het terras en daarna gingen we naar Slenaken toe, naar het hotel waar we een kamer geboekt hadden.

1. Om een of andere reden gaan wij bijna nooit naar Limburg. Terwijl het toch heel aantrekkelijk is. Dit wat jij laat zien ook. Dus wie weet

1. Wij zijn al vaker in Limburg geweest en het is een mooie provincie. Totaal anders dan bij ons. Om te wandelen is het echt geweldig, veel onverharde paden en enorm afwisselend. Wij komen hier graag.

Verwijderen
  2. Zuid Limburg is een van onze favoriete stukjes Nederland.
    Veel plezier daar!
    Betsy

3. Een boottocht over de Maas is mijn favoriet

1. We hebben gisteren de rondvaartboot wel gezien. Varen is altijd leuk.

Verwijderen
  4. Limburg nee saar ben ik nog maarx1x geweest wel heel erg mooi getuigen jouw foto's

1. Het is hier echt prachtig. Totaal anders dan de rest van Nederland.

Verwijderen
  5. Tja Zuid-Limburg en ik......... Slenaken is zo leuk. Welk hotel?

1. Hof van Slenaken. Gisteren zijn we bij De Boswachter wezen eten. Dat is naast het hotel.

Verwijderen
  6. Prachtige foto’s van een stukje ‘onnederlands’ Nederland.
    Veel plezier!
    Thea

7. Wat heerlijk om zo'n mooie tocht te wandelen. Ik geniet van het meekijken via je mooie foto's. Ook rondom Slenaken kun je prachtig wandelen. Wij waren daar een aantal jaren terug en zaten in een leuk hotel met uitzicht over het Gulpdal. Heel mooi gewandeld in en rondom het dal.

1. Dat zijn we vandaag wezen doen. Vanuit het hotel vertrokken en toen 10 km gewandeld.

Verwijderen
  8. Mooi hé. Wij wonen hier dichtbij en blijven genieten van de mooie plekjes in us Mestreech.

1. Het is geweldig! Als wandelaars kunnen we hier ons hart wel ophalen.

Verwijderen
  9. Dat is weer genieten van de foto’s. Een aantal jaren geleden heb ik ook deze wandeling gedaan. Veel plezier nog verder. Rita

10. Wie sjoen os Limburg is, heet ons onofficiële volkslied. Dat geeft wel aan hoe mooi Limburg is en hoezeer we eraan verknocht zijn. De ENCI groeve is zeker de moeite waard. Vooral onder leiding van een gids van Natuurmonumenten. Het water dat je daar ziet is de officiële groeve zelf. Daar hebben ze de mergel uitgegraven. En helemaal links is de fabriek met de ovens om de boel te branden.
    Er zijn heel veel plannen geopperd, maar niets staat nog vast. Het enige dat vaststaat is dat het een beschermd natuurmonument is met diverse recreatieve mogelijkheden. Alleen de Oehoe en de Mergellandschapen hebben er een vaste plek. En de rest is koffiedik kijken.

1. Bedankt voor de uitleg. We keken afgelopen week nog naar een oude aflevering van Vroege Vogels, die over dit gebied ging. De oehoes hebben we uiteraard niet gezien, maar dat was natuurlijk te verwachten.

Verwijderen
    2. De Oehoevallei is niet toegankelijk voor publiek. Omdat het beschermde vogels zijn, ben je verplicht om een bepaalde afstand te houden van hun nest. Met een heel veel geluk kun je ze zien vliegen.
      Laatst vertelde de boswachter die de leiding heeft over de St.Pietersberg dat ze een ezel bij de kudde schapen willen zetten. Dus wie weet als je de volgende keer naar Zuid-Limburg komt loopt er een of meerdere ezels in het gebied.

3. Bij een uitkijkpunt boven de groeve staat een verrekijker, ik heb er even doorgekeken, maar struiken en bomen ontnamen het zicht. Het is terecht dat de vallei zelf niet toegankelijk voor publiek is. Als wij vroeger in Frankrijk op vakantie waren (kamperen) gebeurde het weleens dat je oehoes hoorde.

Verwijderen
  11. Voor mij een onbekend stukje Nederland. Buiten Maastricht (heerlijke stad!) en Valkenburg ken ik NL Limburg totaal niet.